Vem var först??

94 år och aktiv!

Här i Strängnäs finns en gammal man som jag brukar se ibland på vattnet. Sedan denna tråd dök upp har jag tänkt prata lite med honom och idag fick jag tillfälle till det.

Han är 94 år och började paddla då han var 14 år. Då byggde han nämligen sin första kajak i slöjden.

Han tycker, liksom många av oss förmodligen gör, att sommaren varit lite dålig, så det bar bara blivit drygt 25 mil hittills.

En typsik tur är mellan 5 och 15 km.

Min nya idol!

Själv började jag paddla 2005 och kommer att ha 80 års erfarenhet vid en ålder av 111 år.

/ Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Trapper

En gammal Trapper från gissningsvis sent 90-tal.

Lite kuriosa: Ryggstödet är klätt med läder! (Vet inte om det är orginal, förmodligen inte.)
Johan

Killen som suttit i kajak förut!

Eftersom jag tjatat om mitt möte med Sven Yrvind i en annan tråd, så tyckte jag denna tråd var lämplig att kasta in bilder jag fått från honom i.

Man ser tydligt att killen fick tidig fostran i att hantera korta båtar vilket kanske förklarar varför han nått så långt i sin sjövaneutveckling:

/Kåre

Bilagor

• VRAK.jpg
    VRAK.jpg
    84.9 KB · Visningar: 283
  • I MORS KANOT 1.jpg
    I MORS KANOT 1.jpg
    53.5 KB · Visningar: 281
  • I MORS KANOT 2.jpg
    I MORS KANOT 2.jpg
    65.2 KB · Visningar: 279
  • IMGP0172.jpg
    IMGP0172.jpg
    53.3 KB · Visningar: 277
Han är 94 år och började paddla då han var 14 år. Då byggde han nämligen sin första kajak i slöjden.
Imponerande, det bevisar ju bara att åldern bara är en siffra. Mina vänner brukar haja till när jag berättar att jag varit ut på havet trots styv kuling, eller dykt helt ensam och solo men jag finner det inte ett dugg konstigt eller farligt och att stångas med Östersjön en dag ger bra kondition och jag dör hellre lycklig i en hjärtattack med det jag älskar än vegeterar som en j*vla grönsak på långvården.

Jag har nu paddlat året runt i 5 år och det tänker jag fortsätta med så länge det på något vis går för det är definitivt beroendeframkallande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips