Vem var först??

Jag tänkte bara göra en liten undersökning bland användarna av detta forum. Frågan är helt enkelt: vem har sysslat längst med långfärdspaddling med kajak? Alltså inte tävlingspaddling. Ange årtal och helst också modell på den kajak du började med. Min gissning är att det finns en hel del som hållit på sedan 80-talet men kanske finns det någon gammal räv som hållit på längre ändå?

Själv började jag paddla 1990 i en Storlabben K1.
 
Hm...

I föreningen Argaladei färdades man i kajak på havet redan i slutet på sjuttiotalet, men man tog upp en tradition som funnits i sverige alltsedan den första kajakvågen började rulla i början av 1900-talet. Begreppet "havskajak" togs nog upp i Sverige av bl.a. Argaladei och Erling Bengtson. Det verkar ha funnits en tanke att förena de grönländska/brittiska formerna på kajaker med en svensk friluftstradition. Det ser i alla fall ut så på håll.
På Sparrevikens Lägergård (KFUK-KFUM) tog man upp en kursverksamhet tidigt på 80-talet. Säkerhetsövningar och långfärder gjordes i kajaker med små sittbrunnar.
Även här hade Argaladei ett finger med i spelet, säkerhet för människan och säkerheten för naturen var en hörnsten i utformandet av färderna.

Håkan Johannson, Kosterfjordens Kajakbyggeri och argaladeiare. Har havspaddlat sedan 1987.
 
Jag började paddla en skärgårds liknande kajak av okänd modell 1974. Jag var då 10 år.

Den hade inga skott o luckor. Roder .
 
86

Jag köpte min VKV Anita 1986, den paddlar jag fortfarande. Jag började tävlingspaddla -81 och vi i klubben paddlade ofta "korta" långfärder med packningen i tävlingskanoterna. Vi blev mer sugna på långfärder när vi hörde gubbarna i klubben berätta om sina långfärder på -40 talet. De berättade om att de tjuvmjölkade kor och pallade äpplen för att orka paddla hem om maten tog slut.
De hade packningen i oljeimpregnerade säckar och tunga bomullstält men dåtidens tävlingskanoter var även bra långfärdskanoter. Det verkade inte vara något märkvärdigt att paddla Nyköping-Stockholm, det var bara att "runda Landsort och sen ta till vänster".
En i klubben paddlade till Helsingfors för att titta på OS-52.

När vi paddlade till Västervik -85 i klubbens VKV 101-or blev vi riktigt bitna av att paddla långfärd.
Dessutom visade det sig att vi blev bättre tävlingspaddlare efter alla långturer.

Det är bra att veta att långfärdspaddling inte är något nytt och inte behöver vara så märkvärdigt som en del prylförsäljare försöker få oss att tro.
Men visst är det kul att det är så många som paddlar idag.
 
I början av maj 1977 paddlade jag med en grupp friluftsfrämjare från Bergshamra. Vi paddlade till Ängsön för att titta på blommor bl.a, men det var i tidigaste laget så det var inte så många utslagna.
Det var första gången jag satt i en kajak och i och med det så var det kört. Det var en snabbt beroendeframkallande sysselsättning.
När jag gick sista åren i realskolan alldeles i början av 60-talet hade jag en gympalärare som hette Gillis Billing. Det var en märklig man som hade många ideer och var långt före sin tid. Han paddlade sommar som vinter, märk väl detta var i Västra Jämtland så det var vinter när det var vinter. Om det var långfärdspaddling han sysslade med vet jag inte men paddlade gjorde han.
1978 eller 1979 köpte jag min första kajak, en Otter Explorer tvåmans-kajak. Hon heter Unn och är still going strong. Men med ålderns rätt får hon ta det lite lugnt nu den gamla damen. Hon är ju lite överviktig om man så säger jämfört med de strippor jag bygger
numera.
Hon har dock varit med både på västkusten, i Norge och framför allt i Storsjön, Jämtland åsså här i Dalarna. Hon har fungerat som dykplattform, taxikajak och familjekajak med plats för fyra (när barnen var små), surfkajak (i storsjöfärjornas aktersvall bl.a.) och forskajak.
 
Efter många års paddlande i kanadensare (även till havs) beslöt jag och min gode vän att det var nog dags att prova på kajak. Vi hade väl provat på att paddla Piraya på slätt insjövatten.Piraya är en gammal goding som tillverkades nån stans i Gbgsområdet.
Nåväl, vi beställde varsin Nordkapp från England. De kom med englandsbåten, så de fick hämtas i hamnen. Körde rätt upp till en insjö för att testa. Kantrade direkt :) Hade ju ingen aning om teknik eller nåt. Tror detta var runt 78-79.
Sen blev det många turer. Många tyckte detta var helknäppt. Paddla i havet. Vi var ledare i Friluftsfrämjandet på den tiden. Men föreningen tyckte inte att detta var något man kunde använda i verksamheten!!! Alldeles för extremt och farligt.
Sålde kajaken för några år sen, men visst drar det att komma ut och paddla. Visst, det finns hyrkajaker. Men det är inte samma sak. Man vill ha sina egna grejor att myssla med.
 
71

Jag började inte paddla förrän -85, när jag blev tillsammans med min man. Han däremot var ute på sin första långfärdspaddling till havs -71 eller möjligen -72 när han var 17-18 år. Kajaken var en Gillöga.
 
vem var först

Att paddla kajak är en äldre företeelse än många tror. Jag lästa nyligen en bok om en som paddlade från Norge via Värmland ner till Göta kanal. Turen gjordes i början 1900 vill jag minnas.
Själv började jag paddla kajak för 60 år sedan. Då var kajaker vanliga, men oftast av typ motionskajaker även om man kunde ta med med viss packning för kortare turer. 1990 köpte jag en Svalbard som dög till ordentliga långturer. Då var jag till en början ute på västkusten under semestertid utan att se en enda kajak. Året därpå såg jag 3. Antalet ökade varje år till dagens vanliga företeelse.
Vem var således först? En fråga som är stört omöjlig att besvara eftersom de som först paddlade långturer med kajak säkerligen inte finns bland oss längre. Dessutom kanske turerna gjordes i skyddade vatten i kombination med annan förflyttning.
Långturer till havs med flera övernattningar är väl kanske det man oftast avser, men är väl inte det enda svaret.
 
Räknas nog inte in som en gammelräv! Började 09, och kan väl säga att intresset tog verkligen fart när jag flickvännen också vågade sig ner i min kajak. Då var det ju möjligt för mig att uppgradera och hon ärva min gamla.

Så jag bytte både en och två gånger, och hon paddlar nu min förr och inte förr förra kajak :)
 
I långfärdsskridskoklubbar

har många paddlat kajak på somrarna. Jag hade nog börjat tidigare om inte jag blivit avskräckt 1977 när jag paddlade en septemberdag tillsammans med en kamrat runt Runmarö men kapellet på K2an läckte mycket så vi blev blöta och kalla.

Så jag började inte förrän 1984 då jag sålde en av mina vindsufingbrädor och köpte den Lisa som jag fortfarande har kvar och trivs med. Numera har vi dessutom ett gäng olika kajaker både hemma och på landet.

Finns en del gamla trådar om hur kajak och kanadensarpaddling kommit och gått i Sverige. Som 11-åring paddlade jag och min 9 år gamle bror tillsammans med Far från Uppl Väsby till Uppsala i familjens Gedda Macfie kanadensare.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Moga Var ligger ”Katastrofviken”? Paddling allmänt 3
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
eyck Var tog Svens fina faltkajaksida vägen...? Paddling allmänt 1
Isbjornen Vem o var i helgen Paddling allmänt 2
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
Lars H Var hyra kajak i Venedig? Paddling allmänt 1
robban4100 Tunn våtdräckt - var köpa??? Paddling allmänt 11
marot858 Aluminiumprofiler till roderpedalsystem - var? Paddling allmänt 1
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
larsrosenblad Var köpa keps med arabhäng? Paddling allmänt 4
markusa Var hyra canadensare i stockholm? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3
Big Joe Var paddla i Göteborg? Paddling allmänt 1
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
niilo Var köpa Trivium S9? Paddling allmänt 7
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
a95180 Var köpa vingpaddel i Sverige? Paddling allmänt 19
teoek Var köpa nödraketer? Paddling allmänt 1
soljesp Recensioner- var är ni!!!!! Paddling allmänt 10
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
johanniska Kajak - var börjar jag? Paddling allmänt 6
jamo Var köpa 3/4-delad paddel Paddling allmänt 6
Kajakob om paddeln går av, var går den av? Paddling allmänt 5
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
markusa Var hyra multisportkajak? Paddling allmänt 6
paddlaren Var! paddlade du Senast Paddling allmänt 33
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
Kris-10:an Vet ngn var jag hitta info om Paddling i Norge?? Paddling allmänt 3
wolfman Kajakuthyrning i Stockholm var är billigast? Paddling allmänt 3
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6
kajakmicke Var får man tag på (A-one's) paddelkläder? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.