Vem kan sula om M90-kängor?

Marschkänga 90 är den enda känga jag har ägt som passar mina fötter. Dock är ju sulorna en svag punkt så jag skulle vilja ha en ny sula.

Men går det? Kan man det och isåfall, vem vänder man sig till som gör det bäst?

Tacksam för all input.
 
Tveksam till att det går, sulorna är gjorda av något U-landsgummi som smulas sönder efter ett antal år. Jag fann 90kängor i återvinningen förra året som jag "räddade", men snart slängde igen då de bokstavligt talat föll isär på vägen upp till lägenheten.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Är det smuligt mellan slitytan och kängan?
Vissa M90 kängor var skit och går ej att rädda

Om mellansulan ej smular kan du köra nån som lägger på Vibramsulor.
Dom är inte ovanliga
 
Jag undrar om det inte blir billigare och framför allt enklare att köpa ett par nya kängor. visst tar det emot att slänga något som i övrigt funkar bra men prata med en skomakare. Lundhags har ju service på sina kängor, vet inte om de åtar sig sker från andra leverantörer.
Har också drababts av smul-sulor på m/90 sommar men då det var tjäsntebruksutrustning så var det enkelt för mej att byta på förrådet. Har även haft civila lågskor som smulat efter lång och trogen tjänst.

/Patrik
 
Lundhags har jag flera gånger sulat om hos vanliga skomakare på stan med gott resultat. Kan inte se varför det inte skulle gå med M90 också. De skomakare jag pratat med har alla haft vibram-sulor av kängmodell i lager. Verkar vara en vanligt förekommande sula. Var några år sedan sist nu så jag minns inte exakt vad det kostade, men varje gång har jag förvånats över hur billigt det har varit att sula om.

M90 har för övrigt gjorts i flera serier av flera leverantörer. Det är stor skillnad mellan de olika serierna. Så alla behöver nog inte vara dåliga.
 
Har du smulsula så är det kört.
Det krävs då att hela sultpaketet vulkas på och det kan inte skomakarna.
Tyvärr.

Känga 90 är en norsk arbetskänga. Bättre finns i arbetsklädsbutikterna.

go tur
 
Mina två senaste par av M90 har varit tillverkade av Sievi i Finland. Ett par har jag köpt civilt och ett har jag fått utdelat i tjänsten. De "civila" kunde jag skicka till - tror jag Uppsala (Kan det ha hetat "Kristallen"?) - och fick sedan dem reparerade mot en - som jag minns det - mänsklig peng.

Jag fick mina lagade (eller möjligen utbytta) 2009, efter att ha haft dem från något år tidigare. Jag vet inte i dagsläget om de faktiskt reparerades eller om sulan byttes - men det står 2009 på de sulorna som sitter på nu.

Har själv i övrigt inte haft några jätteproblem med känga 90, utom med mitt första militära par - som var tillverkade av "Arbesko" - där mellansulan helt smulades sönder. De gick inte att rädda - utan fick bytas på serviceförrådet. Men detta var alltså på 90-talet.

Mina nuvarande "civila" kängor har jag gått i sedan 2009, som sagt - och ganska långt (bl.a. veteranmarschen, nijmegen och oändliga fjällvandringar) och jag har inte behövt byta dem sedan dess. Möjligen är det lika olika kvalitet på olika tillverkare? Eller i alla fall skillnader mellan olika exemplar av kängor.
 
Sulfix är kontaktlim och inte speciellt svårt att få till lyckade resultat med.
Men givetvis enklare att köpa tjänsten av ett proffs.

go tur
 
Tveksam till att det går, sulorna är gjorda av något U-landsgummi som smulas sönder efter ett antal år. Jag fann 90kängor i återvinningen förra året som jag "räddade", men snart slängde igen då de bokstavligt talat föll isär på vägen upp till lägenheten.

Polyuretan-gummi - även seriösa tillverkare (eller dess underleverantörer av gummimassan) misslyckas med blandningen emellanåt och problemet är att detta inte märks/syns förrän efter flera år.

polyuretan-plast, polyuretan-gummi, polyuretan-lim mm. har haft ett antal 'katastrofer' under åren som gått

lim på magnetband som lossnar och kladdar (1985-1990), M90-kängan, olika tätskikt på tält som börja kladda efter några år, nyckelplast till bilar (bl.a SAAB:s nycklar) - ja listan kan göras lång och gemensamma nämnaren är just polyuretan-....

men samtidigt kan det göras väldig bra och stryktålig gummi/plast av polyuretan utan likvärdiga motsvarigheter inom elast-världen..., men det gäller att få blandningen rätt så att det inte åldras med sönderfall och det är detta man inte alltid lyckas att få till
 
Sulfix är kontaktlim och inte speciellt svårt att få till lyckade resultat med.
Men givetvis enklare att köpa tjänsten av ett proffs.

go tur

Hur är sulfix jämfört med liquisole?

har du provat båda så du kan jämföra?

Har positiva erfarenheter av liquisole för mindre reparationer men inget så stort som byta hel sula. Liquisole bygger och ger en något elastisk fog, vilket jag tycker är bra för skor.

Hade inte hört talas om sulfix förrut.

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips