Vem bestämmer om en led får stjärnor?

Vem är det som anger stjärnor på en led egentligen? Är det första bestigarnas åsikt som gäller, eller är det något som får komma eftersom? De som gjort leden kan ju tycka mer om 'sin' led än vad andra gör...
 
Kunde inte låta bli ovanstående...
Men det finns en tråd sedan tidigare om just stjärnor. Annars är det väl alltid i praktiken så att det som anges om en led står i en förare, och den som skriver föraren har ju alla möjligheter att ta med eller utelämna information.

Annars är det väl ungefär som gradering antar jag. Förstebestigaren föreslår nåt, och ofta gäller det länge och väl, men på sikt kan det påverkas och justeras om många tycker så - och nån skriver ny förare!

Sverigeföraren ställer ju mycket av detta på ända, och bl a vet jag att det gjorts en del omgraderingar, där en rätt kort diskussion på förarens "forum" kan vara grund för ändringen. Jag tror det är bra, även om det förstås gäller att de som uttalar sig har bra jämförelseunderlag.
 
Jag har läst en tråd om stjärnor, men det handlade mest om vad det är som gör att en led får dem, inte vem som sätter ut dem.
Så FA gänget för helt enkelt spotta ut sig sina stjärnor så får andra opponera sig emot dem om de inga håller med... Nu när Sthlm föraren färdig kommer inget rykande färskt att stå i den, så jag antar att några ev stjärnor i Sverigeföraren kommer att stå sig ett tag.
 
Jodå, det kommer att finnas färkst material i Stockholmsföraren!
Jag vet i alla fall nåt som är nytt i den! :)
 
Vi (ok jag) är lite inne på en "föreslå-grad" funktion på Sverigeföraren. En naturlig utveckling av denna skulle vara en funktion för betygsättning av leder.
/Niclas
 
Det enkla svaret är: förarförfattarna. Stjärnmarkeringar bör i princip alltid ses som en subjektiv värdering från den som publicerar dem. Man kan bara hoppas att förarförfattaren har gjort sitt bästa för att hitta argument till betygen.
Jag har gjort ett par förare och när jag delar ut stjärnor läser jag alla gamla förare som finns och jämför stjärnmarkeringarna. Framför allt snackar jag med lokala klättrare, de som kan bergen bäst och har klättrat lederna åtskilliga gånger. Jag försöker att klättra många av lederna själv, men tiden är ju alltid ens fiende...
Förstabestigarnas åsikter är bra, men inte skrivna i sten. Jag har gjort en del nyturer och man blir ofta lite partisk i sin bedömning. En nytur som man har tvingats kämpa mycket för att sätta vill man gärna ge fler stjärnor än vad den kanske förtjänar, tror jag.
Om alla möjligheter är uttömda och man inte kan bestämma sig - då ringer man Mezzner... ;)
 
Jodå, det kommer att finnas färkst material i Stockholmsföraren!
Jo jo... klart att det kommer nytt i den, vore ju ingen ide att göra en ny förare om det inga fanns nå nytt i den. Men en led som sattes upp för en månad sen är nog lite för färskt.
Det enkla svaret är: förarförfattarna. Stjärnmarkeringar bör i princip alltid ses som en subjektiv värdering från den som publicerar dem.
Jag har lagt in 2 stjärnor i Sverigeföraren eftersom jag tycker den är värd det, men som du säger så tycker vi som FA säkert att den är värd mera. Leden kommer förmodligen inte få så mycket trafik ändå eftersom den är på en klippa som vi har sällan sätt några andra härja på.
 
vet att förarförfattare som själv gjort lederna...

...gärna säger...det här är en av de finaste...får han sen höra det från flera...den här var verkligen fin...ja...då är det ju klart den förtjänar stjärnor :) jag kan dela ut massa stjärnor minsann...så...när ni har ringt mezzner kan ni ju ringa mig...då lär föraren vara full av stjärnor *ler*..
kram anna
 
Jo jo... klart att det kommer nytt i den, vore ju ingen ide att göra en ny förare om det inga fanns nå nytt i den. Men en led som sattes upp för en månad sen är nog lite för färskt.

Jag har lagt in 2 stjärnor i Sverigeföraren eftersom jag tycker den är värd det, men som du säger så tycker vi som FA säkert att den är värd mera. Leden kommer förmodligen inte få så mycket trafik ändå eftersom den är på en klippa som vi har sällan sätt några andra härja på.


Rapportera till du ser föraren i hyllorna!
Det kommer att finnas turer som är färskare än en månad! Det vågar jag nog lova!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...