Vektorisera karta?

Hejsan

Jag har ett gammalt sjökort på papper som kommunen lovat hjälpa mig att scanna in. Kartan innehåller djupsiffror och kurvor som jag skulle vilja lägga i ett lager ovanpå Friluftskartan Pro, i Mapsource.

Går det att vektorisera en scannad karta? Kan man t.ex. göra det med Auto-trace i Adobe Illustrator, eller finns det något annat sätt som ni kan rekomendera?

Tipsa gärna om hur jag kan gå till väga, jag behöver all hjälp jag kan få, eftersom jag är nybörjare på det här.

Mvh / Kaj
---------------
www.olydia.se

Att vektorisera en inskannad papperskarta är busenkelt, fast räkna med att det blir pannkaka. Att få det bra är betydligt knöligare.

En vettigare och enklare lösning vore nog att lägga in det inskannade sjökortet som en bakgrundsbild i ett lämpligt CAD-program. Sedan ritar du av den info i CAD-programmet som du vill ha. Kommunen borde ha nödvändiga CAD-program för detta. Väl inne i CAD (vektorformat) borde det vara relativt enkelt att exportera ritningen i ett önskat format.

Enklast vore väl dock att köpa sjökortet direkt i Garmin-format. Bluechart heter det visst...
/Niklas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mapwel

Mapwel, Moagu och BMap2MP är program som konverterar bitmap till Garmin-format.
Testade att vektorisera en inskannad karta på 2 x 2 km i skala 1:5000 med Mapwel. Kalibrerade (georeferade) den också i Mapwel. Det tog bara några minuter för Mapwel att generera kartan. Det gick också bra att få upp kartan både i GPSen och Mapsource. Fick bara splitta filen med programmet GMapTool för att kunna se den i Mapsource. Kartan var fullt läsbar med höjdkurvor vägar mm. Det som inte funkade riktigt bra var text på ursprungskartan. Bokstäverna blev delvis lite suddiga.

Den stora nackdelen med den resulterande kartan var att den var mycket trög och långsam. Det kunde ta kanske 15-20 sekunder innan den var helt uppritad både i Mapsource och i GPSen (Garmin 60CSx). Här är skillnaden stor mot de vanliga vektorkartorna för Garmins GPSer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips