Vektorisera karta?

Hejsan

Jag har ett gammalt sjökort på papper som kommunen lovat hjälpa mig att scanna in. Kartan innehåller djupsiffror och kurvor som jag skulle vilja lägga i ett lager ovanpå Friluftskartan Pro, i Mapsource.

Går det att vektorisera en scannad karta? Kan man t.ex. göra det med Auto-trace i Adobe Illustrator, eller finns det något annat sätt som ni kan rekomendera?

Tipsa gärna om hur jag kan gå till väga, jag behöver all hjälp jag kan få, eftersom jag är nybörjare på det här.

Mvh / Kaj
---------------
www.olydia.se

Att vektorisera en inskannad papperskarta är busenkelt, fast räkna med att det blir pannkaka. Att få det bra är betydligt knöligare.

En vettigare och enklare lösning vore nog att lägga in det inskannade sjökortet som en bakgrundsbild i ett lämpligt CAD-program. Sedan ritar du av den info i CAD-programmet som du vill ha. Kommunen borde ha nödvändiga CAD-program för detta. Väl inne i CAD (vektorformat) borde det vara relativt enkelt att exportera ritningen i ett önskat format.

Enklast vore väl dock att köpa sjökortet direkt i Garmin-format. Bluechart heter det visst...
/Niklas

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Mapwel

Mapwel, Moagu och BMap2MP är program som konverterar bitmap till Garmin-format.
Testade att vektorisera en inskannad karta på 2 x 2 km i skala 1:5000 med Mapwel. Kalibrerade (georeferade) den också i Mapwel. Det tog bara några minuter för Mapwel att generera kartan. Det gick också bra att få upp kartan både i GPSen och Mapsource. Fick bara splitta filen med programmet GMapTool för att kunna se den i Mapsource. Kartan var fullt läsbar med höjdkurvor vägar mm. Det som inte funkade riktigt bra var text på ursprungskartan. Bokstäverna blev delvis lite suddiga.

Den stora nackdelen med den resulterande kartan var att den var mycket trög och långsam. Det kunde ta kanske 15-20 sekunder innan den var helt uppritad både i Mapsource och i GPSen (Garmin 60CSx). Här är skillnaden stor mot de vanliga vektorkartorna för Garmins GPSer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips