Veckotävlingen

Småtorsken , vittlingen samt smörbulten högg överallt i hamnen på Marstrand. Så mycket småtorsk som högg igår har det inte varit någon gång tidigare vid mina Marstrandsfisken, de flesta var i storlek 7-10cm och kunde återutsättas tämligen oskadade men någon som svalt djupt gick inte att rädda men fick ändå gå tillbaka i havet
 
Småtorsken ...högg överallt i hamnen på Marstrand. Så mycket småtorsk som högg igår har det inte varit någon gång tidigare vid mina Marstrandsfisken, de flesta var i storlek 7-10cm och kunde återutsättas tämligen oskadade men någon som svalt djupt gick inte att rädda men fick ändå gå tillbaka i havet
Nu vet jag förstås inte men jag gissar att den uppenbart ökade förekomsten av småtorsk i vattnen norr om Gbg har samband med fredningen av torsk i Gullmaren. Jag tror vidare att fredningsområden är vägen att gå för att hjälpa sviktande bestånd.
https://sverigesradio.se/artikel/jattestort-marint-reservat-gynnar-bade-fisk-och-fiske
Funkar det för tonfisk och torsk borde det även funka för tex gädda. Freda skärgården innanför Furusund ner till Skärgårdsstad i fem år och utvärdera sedan.

Anmäler fiske lör- och söndag.
 
En tappad fisk idag. Kroken var slö. Klantigt av mig. Och en fisk som gjorde ett utfall mot fluga när fluga slog ner.

Hittade någon form utav tjuvfiskeanordning jag bärgade.

0 poäng.
 

Bilagor

  • 106E2FBC-102E-4588-A673-E214D01CB9D7.jpeg
    106E2FBC-102E-4588-A673-E214D01CB9D7.jpeg
    231.2 KB · Visningar: 46
Blev min lilla tvålkopp i en sur, näringsfattig, småländsk skogssjö... (gammal hederlig taktik).

Som omväxling, behövde jag inte släpa o dra båten ner till vattnet. Relativt smidig rampning, dock lite mjuk botten.

20221023_104716.jpg

Fisket var segt och inte ett napp från en enda abborre, trots att jag gjorde och provade det mesta, ville bara tre små snipor hugga.

20221023_135608.jpg

Rapport 23/10 söndag: 3st (51, 53, 54)
 
Resultat omgång 42

fiskarlennart, 73 p
pegason, 13 p
Ahvenet, 0 p
lausvik, 0 p


Ställning efter omgång 42

fiskarlennart, 122 p
lausvik, 70,5 p
pegason, 64,5 p
Ahvenet, 62,5 p
Norgefiskaren, 48,5 p
Trasselkludd, 47,5 p
Mille, 5,5 p
Maya, 3 p

Ahvenet håller fortfarande, trots ännu ett bompass (så är det att fiska havsöring...) rygg på pegason som den här omgången knaprade in ytterligare på mitt försprång. Hösten är fortfarande mild och förhoppningsvis får vi fiska i öppet vatten året ut. Det hela är, bortsett från förstaplatsen i sammandraget, fortfarande en öppen affär. Och jag och Ahvenet har ju möjligheten att fiska efter annat än öring. Skulle Ahvenet skaffa katt blir han hyperfarlig.
 
Det påverkade ju inte resultatet för vecka 42 att jag helt och hållet glömde rapportera hur det gick när vi avverkade ett KM-mete i söndags i Göta Älv vid den bassäng som bildats över taket på den nya Marieholmstunneln. Vi kör internationellt mete med mäskning och keepnet på våra KM. Nappade helt okey för att vara en ny oprövad höstfiskeplats. Jag fick 47 mörtar och en löja vilket räckte till en andra plats bland oss 4:a äldre gossar som ställde upp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Veckotävlingen - anmälningar Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.