Veckotävlingen

Jag har nu fattat det preliminära beslutet att ägna morgondagen. som ska bli fin, åt fiske vilket härmed anmäles. Jag siktar på att matcha eller trumfa Lennarts senaste notering...
 
Ja vaffan, hellre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge! Siktar man mot stjärnorna så når man kanske skogsbrynet och drömmer man om Paris så kommer man till Hudiksvall. Ibland måste man helt enkelt våga vara litet wild and crazy, som fransoserna säger. Våga du med, vetja! Just nu lutar jag åt litet UL/LRF i någon trevlig liten hamn där det är gott att sitta med sin pipa och sitt kaffe i höstsolen.
 
En timmes LRF från en kaj i Grisslehamns fiskehamn gav en känning men ingen fisk, så jag omgrupperade till kanalen i Älmsta där jag med samma spö och tackel istället för LRF ägnade mig åt dropshotfiske efter abborre. Eller om det fortfarande var LRF? Det är knepigt med alla utrikiska ord och förkortningar en stackars sportfiskare nuförtiden måste behärska, bättre var det förr när man hade ett spö och en rulle och bara fiskade... Nå, ingen abborre verkade vara vaken så plan C blev att ge sig på det absolut enklaste och simplaste "fiske" man kan tänks sig: Snipjakt! Så jag skar av dropshottacklet och knöt på en pytteliten jigg och efter ett missat hugg sprattlade en välformad kanalsnipa i håven. Visserligen bara några hundradels meter över minimimåttet 40 cm men på UL (eller om det fortfarande var LRF?) fick den ändå sprattla emot litet grand. Åter på tillväxt fick den simma. Ytterligare ett missat hugg och mer rejäl kontakt med en (fullvuxen) gädda som lyckades spotta ut kroken blev det innan jag ringde Lennart och berättade att han fått spö, packade ihop utrustningen och åkte hem. 11 poäng. Nu leder jag veckans omgång så i morgon kanske jag tar en vilodag. Vi får se.
 
Ett stopp på en sand/lera botten där metade jag efter plattfisk.
Tänkte ha stekt plattfisk till middag.

det blev en liten bleka och en skata!

men det blev roligare när jag dörjade hem. 2st oppdrettslaksar blev det.
Fick dom på orange rappalawobbler.

jag tar en eftermiddags tur imorgon också.
Mld fiske söndag!!!
 

Bilagor

  • 65D341B0-6264-4B0A-8519-9DB1F9358313.jpeg
    65D341B0-6264-4B0A-8519-9DB1F9358313.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 72
  • F07E49C6-3EF7-4D64-A1AC-1E90DABD951B.jpeg
    F07E49C6-3EF7-4D64-A1AC-1E90DABD951B.jpeg
    1 MB · Visningar: 71
Ett stopp på en sand/lera botten där metade jag efter plattfisk.
Tänkte ha stekt plattfisk till middag.

det blev en liten bleka och en skata!

men det blev roligare när jag dörjade hem. 2st oppdrettslaksar blev det.
Fick dom på orange rappalawobbler.

jag tar en eftermiddags tur imorgon också.
Mld fiske söndag!!!
Så ser inte våra skator ut där jag bor..

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
 
Ett stopp på en sand/lera botten där metade jag efter plattfisk.
Tänkte ha stekt plattfisk till middag.

det blev en liten bleka och en skata!

men det blev roligare när jag dörjade hem. 2st oppdrettslaksar blev det.
Fick dom på orange rappalawobbler.

jag tar en eftermiddags tur imorgon också.
Mld fiske söndag!!!
Nu vet jag ju inte hurpass genmanipulerade era norska oppdrettslaxar är (och i eget intresse borde jag knipa käft...) men den större av dina oppdrettslaxar är en öring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Veckotävlingen - anmälningar Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.