Veckotävlingen

Rapport 14/6+15/6: Nolla.
Riktigt segt fiske, Hotlove tog 1st borre (25cm), Kerman 1st (15cm) och sedan pb (41cm, 1kg).

Östersjöns ekologiska status (med syfte på fisk) brukar beskrivas med bl.a. ord som: "bekymmersamt", "besvärligt", "allvarligt", "problematisk" och sammanfattas ibland med ordet "kris".

Jag har hört det, läst det, sett filmer som beskriver statusen, men att uppleva det på plats var lite av en chock!
Vet inte vilket ord som jag skulle använda som beskrivning, men så här uppfattar jag platserna vi besökte i Östersjön:
"På gränsen till dött, bottnarna grundare än 3,5m helt igenväxta med grönalger/grönslick, mängder med små maneter och nerlusat med spigg, spigg och åter spigg". Framtiden för Gädda och Abborre känns svårlöst!

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Här blev det 11st makrillar. Alla blev satt tillbaka!!!!!
Det blev dörjing med möresilden.

Bilagor

• IMG_0950.jpeg
    IMG_0950.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 54

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips