Veckotävlingen

Om jag hinner så gör jag några kast i Nynäshamn i morgon medan jag väntar på gotlandsbåten. Söndag är jag på ön och om Gud är god kanske det blir några kast då också.
 
Om jag hinner så gör jag några kast i Nynäshamn i morgon medan jag väntar på gotlandsbåten. Söndag är jag på ön och om Gud är god kanske det blir några kast då också.
Med "i morgon" menar jag lördag. Idag är det ju fredag. Det var torsdag i går och därför blev det fel - hade jag skrivit i mrgon idag så hade det blivit rätt från början - men nu hoppas jag att det är glasklart.
 
Eftersom det är lördag och ingen föranmälan behövs kan jag rapportera 1 abborre och 1 mört för Mille Carlström som han fick idag på Abborresjöns Fiskevårdsförenings familjedag = 22p Regnbågarna var inte på hugget denna dag men barnen fick mycket fiskeprylar på barnlotteriet där alla lotter var vinstlotter
 
Rapport 20/5 fredag: 2st (45 o 47cm), lite krångel med kablar i båten.
Lördag, tävlingsfiske mot Hotlove och Pikko!:

Starten skulle gå kl 09.00, men redan kl 06 så började sms:n droppa in med typ:
"det regnar", "det är riktigt kallt", "det blåser", "det ska regna hela dagen", "ännu mera regn".
Samma klagosång fortsatte med: "kanske byta dag", "fiske ska vara njutningsfullt", "kanske ställa in".
Och visst hade pojkarna rätt, det regnade som i Amerikanska filmer.....

Som arrangör av tävlingen beslöt jag till slut att; vi kör tävlingen, men startar lite senare.
Den/de som inte pallar lite regn och blåst, får göra en walk-over!

Klockan 10 rampade jag i min båt och tanken var att ge upp efter lunchtid, för det regnade på
gränsen till vad jag har ork och humör till.

Strax efter lunchtid kom Pikko ut på sjön och hade med sig korvar och dyligt, han hade bestämt
sig för att en timme ska han, i alla fall, vara ute och fiska.

I ett vindskydd satt vi så och grillade, filosoferade över hur fn det kan regna så mycket!

Några timmar senare, när regnet börjat avta och vi funderade på att ge upp, kom till slut Hotlove ut
på sjön och var väldigt sugen på att fiska....

jarisbåt.jpg

I all välmening stannade vi kvar ett par timmar till och tävlingen avslutades kl 20.

Fisket då? Hotlove 0st, Pikko 1st, Pegaso 5st.

Rapport 21/5: 5st. (36, 46, 50, 59, 73)
 
Ingen fisk i helgen.
Havet såg lovande ut på platsen jag varit under helgen men såg dött ut i vattnet tills det var dags att åka hem. Då dök ett utav de största stim småfisk jag sett upp.

Det hjälpte nog inte till att det var en båt som stängt av vikarna som såg mest lovande ut med nät. Jag såg båten både under lördag och söndag också. Vilket kändes lite konstigt för yrkesfiskare brukar väl inte vara ute på helgen?
 

Bilagor

  • FB23659C-E663-4D72-A658-2B191BB29118.jpeg
    FB23659C-E663-4D72-A658-2B191BB29118.jpeg
    388.8 KB · Visningar: 21
Det var ett kontinuerligt kastande och omgrupperande. Mycket vakande småfisk. Det var ett mångfald av apterande med mer eller mindre kända spinnare som Mepps Agria 1 och 2, vit och röd reflex, Wipp. Favorit skeden som gav mig min rekord abborre för något år sedan, lillöring, jigg, poppers och vibra.... Gött väder och inga pratglada turister förutom ett franskt par som inte kunde engelska utan babblade på på franska. Jag nickade och såg glad (snarare förvirrad) ut, tror dom skulle till Norge och jag rekommenderade Hardangervidda.... Två nafs (tror jag) och en fångad systempåse och det mest spännande detta pass var när en fiskmås landade på min utkastade lina och trasslade in sig, men inte ens den fick jag upp.. Jag är nöjd med bompasset och laddar nu med mask för Kristi flygare då det ska metas...
IMG_20220523_141309984_HDR.jpg
IMG_20220523_141340583.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Veckotävlingen - anmälningar Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.