Vattentätt mobilfodral

Aqua-pack är bra men har dålig hållbarhet!

De två jag har använt för kamera ,öppna -stäng för varje foto håller ca ett år för kajak och skridsko sedan ger svetsen i plasten upp.

Själva låsningen är kanon i hanterande och är tillförlitlig. Sämre med just matrialet i påsen!
Men det är att byta till ny vartefter behov!

Har inte testat Thures förslag men den verkar bra för just telefon.
 
Jag har en Boxit till min telefon och den håller tätt. Problemet är att fodralet är för stort till telefonen (Nokia 6100) så membranet ligger inte intill högtalaren. Det är därför hopplöst att försöka prata (eller snarare höra!) med telefonen i fodralet.
 
kloss

De Boxit jag har köpt har funnits i lite olika varianter med olika högt lock för att kunna passa olika stora mobiltelefoner. De med högre lock har innehållit hål där man kunnat sätta dit antennutbuktning.

Med dagens minimala mobiltelefoner så kan man behöva lägga in en gummikloss längst ned i fodralet för att öronhögtalaren skall hamna på rätt plats i förhållande till Goretexmembranet. Sådan klossar följde åtminstone tidigare med Boxitförpackningen.

Thure
 
Jag har en liten tunn ortlieb påse.
Det går bra att prata i telefonen, knapparna funkar att använda. Den är tät såklart. Telefonen blir inte så mycket klumpigare i fickan.

Och min lilla ericsonlur flyter till och med i sötvatten (utan att jag lägger i blit frigolit vilket jag trodde skulle krävas).

Påser funkar till andra småsaker också. Tar ingen plats när den är tom.
Men boxit är säkert bättre på ljudet...
 
olle11; sa:
Jag har en liten tunn ortlieb påse.
Det går bra att prata i telefonen, knapparna funkar att använda. Den är tät såklart. Telefonen blir inte så mycket klumpigare i fickan.

Och min lilla ericsonlur flyter till och med i sötvatten (utan att jag lägger i blit frigolit vilket jag trodde skulle krävas).

Påser funkar till andra småsaker också. Tar ingen plats när den är tom.
Men boxit är säkert bättre på ljudet...

Har också använt ortleibpåse på det sättet. Tycker att det går rätt bra att prata och höra genom den men det blir lite bylsigare i en ficka än Boxit till följd av rullstängningen och inte lika stötdämpande.

Den fördel som jag tycker är största med Boxit jämfört Ortleibpåse är att det finns inbyggd men löstagbar klips så att man kan stadigt haka fast fodralet i ryggsäckens axelrem så att man kan prata "handsfree" och att man inte behöver ta fram telefonen ur en ficka när det ringer.

Thure
 
En vanlig enliters plastpåse fungerar fint. Vill man ha marginal kan man ha två stycken.
Går dessutom fint att prata genom.

/Magnus
 
Plastpåse

Kanske är plastpåse lite chansning i varje fall om man tänker bada mobilen ordentligt. Men för regn rusk svett etc så fungerar det i varje fall för mig.

Thure
 
vattentät BTheadset????

nermander; sa:
Blåtand-headset är väl billigare än ny mobil? Då kan man förvara mobilen i en sån där vattentät burk och det är bara headsetet som ligger i riskzonen?

Det finns bergis vattentäta blåtand-headset...

(Fast det förutsätter ju att man har en mobil som klarar blåtand:)

Jag skulle gärna vilja se ett vattensäkert BTheadset. Jag har inte sett det hitills och då läser jag ändå flera både frilufts- och "gadgets-"tidningar men har aldrig hört detta nämnas.
Någon som sett vattensäkra BT-headset och kan bistå med en länk?

Jag googlade både på svenska och engelska med ord som blåtand och vattentät men fick inga relevanta träffar.

/Patrik, som fick en ny våt dröm ;-)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...