Vattentäta cykelväskor - Vaude?

Har nån erfarenhet av Vaude Aqua Back? Tummen upp/tummen ner?

Har tröttnat på mina Carradice. Visst, de är charmiga, slitstarka, rymmer mycket... Men om de inte är fulla och nyvaxade och man varit väldigt omsorgsfull när man packade ock stängde dem kunde man lika gärna köra utan lock när det spöregnar. De fylls med vatten.

Ortlieb i all ära, men jag vill gärna ha en liten ytterficka, så man slipper öppna stora väskan o leta efter småplock. Och Aqua Back Plus har just det och de går att hitta till rimligt pris i Sverige t.o.m. Burley har en modell med dragkedja på fonten som eventuellt kan leda till en liten innerficka, framgår inte, men de är pyttsmå. Två såna rummer mindre än en av de rymligare märkena.


Andra förslag på vattentäta, stora väskor är också av intresse!
 
Har nån erfarenhet av Vaude Aqua Back? Tummen upp/tummen ner?

Har tröttnat på mina Carradice. Visst, de är charmiga, slitstarka, rymmer mycket... Men om de inte är fulla och nyvaxade och man varit väldigt omsorgsfull när man packade ock stängde dem kunde man lika gärna köra utan lock när det spöregnar. De fylls med vatten.

Ortlieb i all ära, men jag vill gärna ha en liten ytterficka, så man slipper öppna stora väskan o leta efter småplock. Och Aqua Back Plus har just det och de går att hitta till rimligt pris i Sverige t.o.m. Burley har en modell med dragkedja på fonten som eventuellt kan leda till en liten innerficka, framgår inte, men de är pyttsmå. Två såna rummer mindre än en av de rymligare märkena.


Andra förslag på vattentäta, stora väskor är också av intresse!

Jag har en lite enklare föregångare till dessa (röda Vaude), utan ytterfack och där "axelremmen" saknar den korta mjuka gummibiten, men i övrigt väldigt lika. Jag köpte dem 2007 och de har förrutom under pandemin åkt med på cykel 3-5 dagar i veckan. året runt, till och från jobbet enkel väg 1 mil, mestadels asfalterad cykelväg. Jag har en gång för några år sedan bytt fästet mot pakethållaren till den nyare model som syns på bilden du länkar till, då mitt gamla gick sönder. Ena axelremmen har också med ålderns rätt gått av och jag har knutit ihopa det. Har också bytt ett knäppe (hanen) till stängningen som gick sönder pga oavsiktligt yttre våld och efter några turer med generalagenten fick jag rätt och kunde byta till ett som passade perfekt - man vill ju inte byta honan om den är hel.
Jag har aldrig noterat att fukt komit in igenom galon eller rullstängning.
Normal last en dag är datorväska på ena sidan cirka 5-7kg och andra väskan komplett ombyte inomhus-kläder för kontorsbruk samt lunchlåda och frukt men det går även att cykla och handla mjölk mm. Det är inte väskorna som tagit stryk då jag varit last-optimist, det är cykelns fälgar som blivit skeva.

Även om de är dyra i inköp så blir de pga sin kvalite billiga över tid. som en kollega säger: Jag har inte råd att köpa billigt skräp, för jag ångrar mig ändå bara efter ett tag och köper den dyra bra senare.

Kort sagt: Rekommenderas! Dyr men väldigt tålig!

/Patrik
 
Har ortlibe 25 års garati nog haft 10+ endast bytt några ´snäppen´tll stängning mina med Logo från en återfjj och lite lägre pris.
Biltema är ett lågpris alt för de som ej anv så mkt.
 
Biltemas svarta väskor är inte mer än ok. Lamineringen i materialet släpper i och med användning. Planerar du att använda dom ofta eller för en lång tid framöver skulle jag inte rekommendera Bitemas väskor.

Jag tycker att Vaudes väskor har en fördel mot Ortliebs väskor och det är den bakre plattan som gör att dom har förutsättningar för att sitta riktigt bra på pakethållaren. Inga skenor som böjer sig eller fästpunkterna rör sig inte i förhållande till varandra. Vaude väskorna jag har erfarnhet från var gjorda av något sorts material liknande det i en frilufsjacka. Det materialet var skit, det var absolut inte vattentätt och det gick sönder. De väskor du länkar till ser mycket bättre ut.
 
Ortlibe på mina de är i en platbelaggd väv helt vbattentäta om man viker in öppningen tunga men hållbara har ett par Biketour lågprisväskor i kraftig nylonväv med regnöverdrag i en ficka nästan lika bra som de andra men kanske halva priset men då med ett tunnt regnskydd som kan glida av eller gå sönder lika de som är till stora ryggsäckar.Båda köpt på Rose.
 
Senast ändrad:
Jag har en lite enklare föregångare till dessa (röda Vaude), utan ytterfack och där "axelremmen" saknar den korta mjuka gummibiten, men i övrigt väldigt lika. Jag köpte dem 2007 och de har förrutom under pandemin åkt med på cykel 3-5 dagar i veckan. året runt, till och från jobbet enkel väg 1 mil, mestadels asfalterad cykelväg. Jag har en gång för några år sedan bytt fästet mot pakethållaren till den nyare model som syns på bilden du länkar till, då mitt gamla gick sönder. Ena axelremmen har också med ålderns rätt gått av och jag har knutit ihopa det. Har också bytt ett knäppe (hanen) till stängningen som gick sönder pga oavsiktligt yttre våld och efter några turer med generalagenten fick jag rätt och kunde byta till ett som passade perfekt - man vill ju inte byta honan om den är hel.
Jag har aldrig noterat att fukt komit in igenom galon eller rullstängning.
Normal last en dag är datorväska på ena sidan cirka 5-7kg och andra väskan komplett ombyte inomhus-kläder för kontorsbruk samt lunchlåda och frukt men det går även att cykla och handla mjölk mm. Det är inte väskorna som tagit stryk då jag varit last-optimist, det är cykelns fälgar som blivit skeva.

Även om de är dyra i inköp så blir de pga sin kvalite billiga över tid. som en kollega säger: Jag har inte råd att köpa billigt skräp, för jag ångrar mig ändå bara efter ett tag och köper den dyra bra senare.

Kort sagt: Rekommenderas! Dyr men väldigt tålig!

/Patrik

Låter jättebra! Jag hittade nämligen lite om bristande kvalité, bl.a. på Youtube FWIW. Var bl.a. ett par som parallelltestat Vaude o Ortlieb. Vauseväskorna gick upp i sömmarna och Vaude erkände att de haft problem med kvalitén och skickade nya väskor.

En annan negativ grej de tog upp var att remmen man spänner fast rulltoppen med är lång o fäst rätt långt mer på insidan av väskan, vilket innbär att den kan åka in i ekrarna om man t.ex. flyttar cykeln med öppet lock så att säga. Ortlieb verkar ha en mycket smartare lösning när, säkrare o snabbare.

EGENTLIGEN gillar jag inte rulltopp, men har svårt att hitta riktigt vattentätta väskor med lock.

Mina Carradice börjar se småslitna ut, men det beror nog mer på veckohandlingen än på campingturer. Tänker behålla dem och slita på till vardags. Likaså använda gamla framhjulsväskorna om jag behöver såna. Kan ju ha kök o annat som tål vatten där.
 
Senast ändrad:
Eller hur? Äntligen lite medhåll! ;)

Sitter o tvekar med klickfingret. Är inte akut, men man blir ju köpsugen när man kollar på grejerna. Och om en vecka kan det där bra priset vara borta. 😋

VAd säger ni? Är gula väskor snyggt på en orange cykel? Vill gärna ha en färg som ökar synligheten o jag tycker de andra var fulare. Synd att den har grå sidor. Svart skulle det ha varit så man hade sett ut som en geting. Eller ännu hellre gult runt om. Dumt att inte ha hi-vis där det behövs som bäst.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad131104 Vattentäta cykelväskor efterlyses Långcykling 2
Gohan Rekommendation av vattentäta skalbyxor? Långcykling 5
macgunde Ortlieb vs Vaude vattentäta cykelvaskor? Långcykling 12
josohl Vattentäta tunna handskar? Långcykling 21
petersundqvist Sy egna cykelväskor. Långcykling 7
Kevin123 Cykelväskor Långcykling 11
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
hannulan Cykelväskor Långcykling 5
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
friluftaren Veloforms cykelväskor Långcykling 14
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Threeon Ta reda på rätt cykelstorlek, rätt cykelväskor & växel Långcykling 11
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
finta Ortlieb cykelväskor Långcykling 3
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
KTG Fästen till cykelväskor Långcykling 5
pad Fästa cykelväskor på "vanlig" framgaffel? Långcykling 9
greendanger Cykelväskor Långcykling 25
greendanger Cykelvagn eller cykelväskor? Långcykling 25
tommiehedberg Fästen (hållare) till cykelväskor Långcykling 3
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
Cykelväskor Långcykling 3
Broder Bob Göra egna cykelväskor Långcykling 6
igs Vilka cykelväskor ger mest kontra pengarna Långcykling 11
jd Ortlieb cykelväskor: QL-1 vs. QL-2 mm. Långcykling 11
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
hijk Vaude aqua back fram Långcykling 12
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
ohforf Vaude cycle 25 Långcykling 0
Vildkatt Ny Vaude Discover Långcykling 0
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Vildkatt Vaude/Ortlieb Väskor? Långcykling 14
magrom Vaude cykelutrustning Långcykling 10
Jote Återförsäljare Vaude styrväska Långcykling 8
Blåbär Ortlieb eller VauDe? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.