Vattentät påse till Ixus 430

glas

Tror till och med att det är glas framför objektivet på EwaMarine. Har för mig det var det på den plastpåsen jag hade (den modellen heter VPC)

Mvh Erik

Re: Re: Re: Re: Aquapac

Nordesjö; sa:
Brune; sa:
jag tar om möjligt ur kameran ur min Aquapac när jag ska fotografera.

Jag också... vilket ju är ganska fippligt att göra, med en stängningsanordning som gärna ramlar i bitar och plast som "fastnar" i kameran. Sitter man till exempel i en kajak är det inte så lajbans.

Och om man ändå måste ta ur kameran ur fodralet kan man säkert hitta nån bättre lösning. Till exempel en plastpåse :)

Mats,
Det som skiljer Aquapac mot Ewamarine verkar vara att den senare har hård plast vid linsen. Verkar vara en smartare lösning.

Glömde skriva att jag köpt en ”väska” från Ortlieb http://www.ortlieb.de/prod_en.php?lang=en som jag använder då jag åker långfärdskridsko och det finns plurrningsrisk.
Ortlieb väskan har rullförslutning och kardborrband och är mindre ”pickig” att öppna och stänga än Aquapac.

En valig plastpåse är inte tillräckligt vattentät för att skydda elektronik vid en plurrning. Jag känner de som sabbat såväl mobilteflon som bilnycklar med elektronik på detta sätt när de plurrat.

Per Brune

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ortlieb verkar bra

Ortliebväskorna verkar mycket bra, en sån tänkte jag också beställa när min digitala systemkamera kommer. Men när jag paddlar kommer jag fortfarande att ha den lilla digitalkameran i UV-huset lätttillgänglig och alltid redo i flytvästen, med den är man redo att fotografera på några sekunder.
Det är ju en del pyssel att öppna rullförslutningen på Ortliebväskorna oxå, och går det högre sjö
kring kajaken tror jag knappt jag vågar sitta med systemkameran uppe.
Andra bra vattenäta kameraväskor är Peli och Kinetics, de tål mycket hårda tag och är helt vattentäta, dock är de styva och kan tyckas klumpiga.
LowePros helt vattentäta ryggsäckar är oxå fräcka, har dock aldrig använt en sådan, bara klämt och kikat lite.

mvh erik

UV-hus..

Jag kan också rekommendera uv-hus.
Kör med samma grejer som Erik S och det fungerar utmärkt när man är ute o paddlar. Man kommer åt alla funktionerna och kameran blir ändå inte så jätteklumpig. Se bara till att ha ett litet löst plastlock (i snöre..) som man tar av precis när du ska fota, så slipper du vattenstänk på linsen. När saltvatten har torkat på linsen får man väldigt fina torkfläckar - som man inte upptäcker förrän man kommit hem..
/ Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips