Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Vattentäta packsäckar med ventil funkar väl likadant. Inga remmar behövs ju eftersom det komprimerade inte kan svälla utan att luft sugs in, och har du ingen ventil kommer du ändå inte att kunna komprimera särskilt hårt.
"Wx-tex" från Pacific Outdoor finns på till exempel Intersport, Stadium och Naturkompaniet under McKinley-flagg, Everest-flagg eller bara som Wx-tex.
Billigast på Intersport.
Jag har en säck med ventil, funkar bra. Har två säckar utan ventil, funkar mindre bra. Alla är rätt så tunga och skall man nu få en av världens lättaste ryggor så vill jag ha två lätta kompressionspåsar ;-) En för sovsäck och den andra för kläder.
Köpte en Haglöfs watatait (stavas det så?) förra sommaren. Lämnade den tillbaka nästa dag för att den inte höll kompressionen längre än ett par minuter. Det kan ju förståss hända att det var något fel på just det exemplaret.
De Sea to Summit jag har, är visserligen lätta och vattentäta men saknar ett fäste eller en rem för mothåll i botten vilket för det svårt att dra ut det man knöat in.
Rätt tänkt, men då ska du ju hitta silikonbelagd nylon, så att det blir nån skillnad.
OR-grejerna i din länk är ju inte superlätta...
Min 15-liters Pacific Outdoor (den orange som finns överallt) väger ca 160 gram. Och min Tankonka väger 85 gram.
En helt vanlig svenne-Tatonka-påse (dock utan ventil) väger ju under 100 g.
Men vad jag menar är att om man vill köra lättlätt så kan man nog hitta bättre alternativ. Inte för att jag vet några
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
5 kommentarer
Med Husum passerat och bara sol i väderleksrapporten närmade jag mig höga kusten. Vid skagsudde urskilde sig då höga öarna på andra sidan ...
1 kommentar
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer