vattentät innersäck ???

Varför sopsäckar ?.

Latrinsäckar är av samma sorts plast som sopsäckar, men av lämpligare storlek (50-60 liter) för att passa i ryggsäcken.

Personligen avvänder jag sedan 16 säsonger tillbaka en ”kanotpackpåse” som är betydligt mer slitstark än latrinsäckar, men dyrare och tyngre.

Dock har jag inte ”hittat” någon ”kanotpackpåse” som jag är nöjd med storeleken på. Antingen så är diametern för liten, och om diametern är den rätta, så är säcken alldeles för lång.

Per Brune
 
Soppsäckar funkar!

Har kört med sopsäck de senaste åren. Funkar kanonbra. Inga direkta problem med slitage, man bör dock vara lite försiktig när man knyter ( el. rullar) ihop öppningen.

Tycker inte heller att sopsäcken ger mig problem att hitta sakerna i säcken, det finns sopsäckar i en ljusgrå färg. Väldigt fina ;o)

Sopsäcken jag änvände vid årets vandring vägde 47 gram. Det är svårt att slå ! (eller?)
 
LonesomeHiker; sa:
Sopsäcken jag änvände vid årets vandring vägde 47 gram. Det är svårt att slå ! (eller?)
Ja, men eftersom frågan var ställd i lfs-forat så antar jag att diskussionen handlar om hur påsar funkar för skrinnare. Du har säkert helt rätt i att det funkar att vandra med sopsäckar.

För oss skrinnare så åker vi kanske mer än 20 turer per säsong, och vi packar inte upp ombytet varje gång (har vi tur fyller vi på med lite matsäck ;-). Problemet är att ryggan transporteras hemifrån till isen, sedan under turen och därefter hem. Kanske ligger den under 20 andra i en buss. Detta skulle inte vara ett problem om vi bytte plastpåsar inför varje tur, men jag (och de flesta andra??) gör inte det. Det finns skrinnare som inte packat om ombytet på många år, och när de väl behöver ombytet så har kläderna på ett mystiskt sätt "krympt" där i påsen... Jag packar iallafall upp ombytet efter säsongen.

Byter du ofta sopsäck så håller den nog tätt. Men jag tycker att det är enklare med kanotsäck.

Staffan
 
Kanotsäck

Jag använder en av dem som jag har när jag paddlar. Men materialet i den, typ mycket kraftig galon, blir lite väl styvt för att rullstängngningen ska fungera bra när det är kallt. Om du ska köpa en vattentät innersäck så köp då en med så mjukt tyg som möjligt och inte den som verkar tåla mest. Det räcker ju med att den är vattentät.

/Tommy
 
Re: Kanotsäck

Varför hålla på med knutar eller andra stängningsanordningar när det inte behövs?

Jag körde med kanotsäck utan rullöppning i många år. Öppningen hamnar ovanför vattnet vid plurrning så någon separat stängning av innerpåsen behövs ej.

Kanotsäcken har samma diameter hela vägen och passar därför inte optimalt i min ryggsäck som har större diameter nedtill dessutom är galonmaterialet lite tungt.

Sydde därför för ett 10-tal år sedan en "figursydd" säck i spinnakernylon. Diametern något större än säckens innerdimetrar. En poäng är att ha ljust tyg så att det blir lättare att se vad som döljer sig nere i säcken.

2 bitar en mot min rygg och mot botten en för sidorna och bakåt. Tejpade med dubbelhäftande tape och sydde över som segelmakarna gör. Enkelt tar någon timme och har hållit tillräckligt tätt sedan dess. Längden på säcken är lite större än den för säcken och snölåset.

Vikten ligger på ca 50 gram skulle jag uppskatta.

Alla grejor jag har inne i stora facket i säcken ligger inne i innerpåsen utom kaffetermos (glas mindre oxidation av kaffet än ståltermos), och när jag köper färsk gös av isfiskare lägger jag den i en plastkasse mellan innerpåse och säcken för att undvika fisklukt på ombytet. Märkligt när fisken börjar slå med stjärten när man kommer in i värmen på t ex en buss.

Thure
 
Vattentät ryggsäck?

Med risk att bli idiotförklarad som ickeskrinnare, men är det ingen som provat att ha en vattentät ryggsäck typ: http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=xplorer ? Det torde väl vara lösningen på alla problem? Ingen innersäck att oroa sig för, vattentät, flyter, torkar omedelbart om man plurrar... Nu verkar de inte vara tänkta att använda i just detta syfte, men det är väl bara att modifiera den lite.
 
uao; sa:
Jag kan rekommendera Everest packpåsar, den jag har är rätt robust av nån armerad plast eller liknande, priset är också helt ok.

//Uffe
Håller med. Everests rullförslutningsbara packsäckar är tåliga grejor. Går att ha utanpå säcken i granskogen utan att snittas. "Nackdelen" är att kardborren som sitter där säcken stängs (i alla fall på min säck) innan den rullas ihop är så grov att den blir mer svårhanterlig, och låter som något som slits sönder varje gång man ska in i säcken. Tatonkas packsäckar är som nämnts också bra, lättare men inte lika tåliga. Används med fördel inuti ryggsäcken. Ortlieb har några olika varianter, tyngre och lättare, bägge mer tåliga och tyngre än Tatonka.
 
Re: Vattentät ryggsäck?

Kratim; sa:
Med risk att bli idiotförklarad som ickeskrinnare, men är det ingen som provat att ha en vattentät ryggsäck typ: http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=xplorer ? Det torde väl vara lösningen på alla problem? Ingen innersäck att oroa sig för, vattentät, flyter, torkar omedelbart om man plurrar... Nu verkar de inte vara tänkta att använda i just detta syfte, men det är väl bara att modifiera den lite.

Jo det har förekommit en säck liknande denna http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=scape# på isarna den var modifierad för att sitta i höfthöjd och därmed ge mindre luftmotstånd.

Thure
 
En av de få skridskosäckar man lätt hittar ute i handeln är väl Skyllermarks om jag minns rätt (visst det finns fler, men man ser dem inte lika ofta). Den är försedd med rullförslutning och ska vara vattentät. Sen tycker jag väl att den är lite onödigt högt arrangerad för att vara en ren skridskosäck.
Jag har istället hittat en billigare (595:-?)säck av nåt slags Konsumfabrikat, Wigwam 45 liter tror jag. Den har jag kommit på hur man kan justera bärsystemet på så att den blir väldigt låg. Förser den sedan med hemsydd innersäck enligt ovan så är den helt OK för grillor. På sommaren ändrar jag inställningen, plockar ur skridskoprylarna och hänger på klätterracket; funkar också helt OK.
[Ändrat av Mezzner 2003-11-10 kl 22:39]
 
Seal-Line?

Själv använder jag Seal Lines vattentäta säckar från Cascade Designs (bl a på Naturkompaniet), finns i alla storlekar och är gjorda av ett rejält slistarkt material (typ gummi) som inte går sönder i första taget.

Läs mer om modeller osv på : http://www.cascadedesigns.com/sealline/

Funkar även utmärkt som flythjälp och vid behov även som kudde!

MVh / C
[Ändrat av ghostface 2003-11-11 kl 10:18]
 
Hej,

Sopsäckar och annat engångsmaterial kan väl inte vara försvarbart eller natur- och vildmarksmässigt?! Slår ett slag för återanvändbart, dvs. sådant som kan komma till användning år efter år. Visst, alla kanske inte är lika händiga eller »mekarintresserade» som vår vän Ture, men nog ska man väl kunna hitta en påse eller två som inte behöver bytas allt som oftast.

Hälsningar/Lasse B
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.