vattentät innersäck ???

har någon gjort någon egen packsäck och hur får man tätt i öpningen på ett enkelt sätt.jag har inte hittat någon färdig säck med rullstängning som passar min rygga . har funderat på corduraväv. ev andra lösningar mottages tacksamt när nu plastpåsen är trasig
snart is!!
 
Naturkompaniet

Jag köpte en packpåse (20-25l?) på Naturkompaniet som väger 70g, inte bara vatten- utan faktiskt lufttät. Rullöppning, flera olika storlekar fanns det. Rekommenderas!

/Raymond
 
Jag håller med Raymond.
Friluftsfjällnaturmagasinrävkompaniet säljer Tatonkas vattentäta packpåsar, som är hyfsat prisvärda.

Dessutom finns en liknande produkt från Everest, och de flesta av har ju en Stadiumbutik i närheten. Lär också vara prisvärt.

Men om du testat dessa och de inte passar din rygga kan du i alla fall kolla in deras konstruktion med rullöppning. Det borde gå att fästa en vanlig packrem med klickspänne över öppningen.

Som väv skulle jag testa lätt Cordura. Finns hos Recon i Uppsala:
http://www.recon.se/Sommnadsmaterial/cordura_light.htm
[Ändrat av Nordesjo 2003-10-07 kl 13:20]
 
Jag kan rekommendera Everest packpåsar, den jag har är rätt robust av nån armerad plast eller liknande, priset är också helt ok.

//Uffe
 
Val av påse beror på vad du prioriterar. Tatonkas påsar är tunnare, lättare men känns samtidigt mindre tåliga än Everestpåsarna (WxTex) gör.

Måste utfärda en liten varning. Jag använde en "vattentät" påse från Fjällräven under en blöt vandring i Jotunheimen för ett par år sedan. Den visade sig inte hålla måttet. Inte kul med en genomsur sovsäck...

Mvh
/P
[Ändrat av warg 2003-10-07 kl 23:14]
 
Kolla den här siten

Har köpt OR's packpåsar från en svensk site http://www.outdoordimension.com (den billigaste siten på OR's grejjer som jag hittat) till helt ok priser. De har ett gäng olika storlekar om de inte skulle ha en viss modell på den svenska sitet kan du säkert maila och kolla om de inte kan ta hem någon annan model som finns på deras amerikanska site.

mvh
O.Olsson
 
Tät innerpåse

Trädgårdstillbehörsaffären säljer grå-avfallssäckar på rulle med draghandtag. Stora, täta, hållbara och lätta. Rullas ihop och håller tätt. I full storlek passar de till 250 liters ryggsäcken! Två bör räcka till den mest storpackande!

Go tur

Johan K
 
Håller med johankse (Johan K Persson).
En sopsäck (eller två), grå eller svart, räcker gott och väl.

Även om öppningen inte är helt tät så doppar man väl inte hella ryggan om man rammlar i vattnet.
När vi övade isvaksbad i skolan (Idrottshögskolan) blev jag bara blöt till strax under bröstet.
(Om man nu skall ut och åka långfärdsskridskor)

Om man rullar ihop det som blir över på sopsäcken (efter att ryggan är packad) och sedan knyter en enkel knop med ändarna så blir det garanterat vattentätt.
Billigare, väger mindre och fungerar minst lika bra!


/Andreas
 
Sydde en själv förra året eftersom jag behövde den till dagen efter. Jag råkar dock ha några kvadrat av Hillebergs yttertältväv och kunde därför skräddarsy en påse som är aningen större än ryggans diameter.

Sen gjorde jag den bara lite extra lång så att jag kan snurra ihop änden och försluta med en extra stor klämma för fryspåsar.

Största problemet är dock sömmarna. På tältväven fäste inget lim, så jag silikonade sömmarna. Rätt kladdigt göra. Liquisole är antagligen bättre som sömtätning.

För den tid man ev ligger i vattnet i samband med skridskor räcker tätheten med mycket betryggande marginal...
 
Mera prylar!

Är verkligen sopsäckar den ideala lösningen? Tar man upp dem ur ryggan så tappar de garanterat formen, dessutom är många mörka (svårt att hitta saker). Vikten är nog heller inte alls så låg som t ex Tatonkas lufttäta varianter.

/Raymond
 
Jobbigt och "halvtätt" med sopsäckar.

Håller med Raymond. Åker man ofta och inte byter plastpåse efter varje tur så är de snart fulla av små hål. Även sopsäckar, även om de håller bättre än plastpåsar. På plurrningsövningar har jag sett många som insett detta, när ombytet är mer eller mindre fuktigt när man väl behöver det. Ganska trist. Påsen ligger ju där och skaver mot ryggsäcken och det andra innehållet. Visst, det är billigt, men kräver att man relativt ofta byter ut plastpåsen/sopsäcken. En vattentät säck är inte så himla dyr, det är smidigt och man har ett riktigt torrt ombyte när man behöver.

Staffan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.