Vattenkraft inte hållbart enligt EU-kommissionen.

Jag anser att visst styrs forskningen till en del av både politiker och företag. En forskare måste ju också leva och sågar inte gärna av den gren han själv sitter på (dvs resultaten har nog en tendens att visa det betalaren av forskningen vill ha styrkt).
 
Texten som länkas i föregående inlägg innehåller följande om vattenkraft:
Minst 2 500 mil fritt strömmande vatten ska återställas före år 2030 i EU.
 
Jag tror varken att EU hämnas eller medvetet ger sig på Sverige, däremot att detta är ett tecken på att Sverige inte har så stort inflytande att vi kan få gehör för våra intressen när det gäller elproduktion. Energiföretagen i övriga Europa vill satsa på vind och sol, och fylla ut resten med olja och kol, och därför blir vatten och bioenergi, för att inte tala om kärnkraft, som alla är galet emot utom Frankrike, ointressant att lyfta som miljövänliga.
 
Jag tror varken att EU hämnas eller medvetet ger sig på Sverige, däremot att detta är ett tecken på att Sverige inte har så stort inflytande att vi kan få gehör för våra intressen när det gäller elproduktion. Energiföretagen i övriga Europa vill satsa på vind och sol, och fylla ut resten med olja och kol, och därför blir vatten och bioenergi, för att inte tala om kärnkraft, som alla är galet emot utom Frankrike, ointressant att lyfta som miljövänliga.
Jag tror som du utom när det gäller det där med att fylla på med olja och kol. Dessa energislag är på väg ut i alla sammanhang där de kan ersättas med något annat. Tyskland driver på. Här har vi t ex kolkraftverket i Moorburg som Vattenfall köpte för dyra pengar och som skulle förse Hamburg med både el och värme. Det togs i drift 2015 - och är därmed mycket modernt - men ska nu läggas ner, troligen nästa år. Det var en rejäl felbedömning när beslutet att köpa togs (2006) och leder till miljardförluster för statliga Vattenfall. Det går väldigt snabbt med energifrågorna i EU nu.
 
Jag undrar vad konsekvenserna blir på sikt för oss om EU klassar vattenkraft och biobränslen som ohållbara. Sverige brukar vara duktiga på att göra som EU vill. Jag undrar också vad svenska politiker gör i frågan. Håller ögon och öron öppna, men tycker det verkar tyst.

Jag tror att det här kan skada miljöengagemanget hos en del människor. Det spelar ingen roll vad de gör, det klassas som fel i alla fall. Många har satsat mycket på att växla från fossilbränsle till biobränsle.

Grundskolan lär idag noga ut kolets kretslopp i naturen och skillnaden mellan biobränsle och fossilbränsle.
 
I min kommun har vi 9 kraftverk. Det brukade finnas lax här, det finns så klart ingen lax längre. Det brukade finnas vattenfall, det finns så klart inga vattenfall heller.

Jag tycker "beslutet" från EU är rätt. Vattenkraftverk har stor inverkan längs den sträcka vatten det påverkar. Det kan ingen säga något om, svårare än så är det inte.
 
I min kommun har vi 9 kraftverk. Det brukade finnas lax här, det finns så klart ingen lax längre. Det brukade finnas vattenfall, det finns så klart inga vattenfall heller.

Jag tycker "beslutet" från EU är rätt. Vattenkraftverk har stor inverkan längs den sträcka vatten det påverkar. Det kan ingen säga något om, svårare än så är det inte.

Då vill du att vi ska ha mer kärnkraft och det förespråkar jag också bara dom byggs på ett säkert sätt.:giggle:
 
Då vill du att vi ska ha mer kärnkraft och det förespråkar jag också bara dom byggs på ett säkert sätt.:giggle:
Hehe det var ju en snabbt dragen slutsats och inte helt felaktig. Jag är nog ärligt talat för dåligt påläst för att veta hur pass säker eller osäker kärnkraften är. Med min begränsade kunskap ser jag själva brytningen och sluthanteringen som det största problemet. Men ja kärnkraft känns lockande.

Tycker iaf att ägarna av vattenkraften minst skulle kunna bygga laxtrappor men dom grinar väl när dom ser vatten dunsta ur magasinen en solig dag så det kommer ju aldrig att hända.
 
Hehe det var ju en snabbt dragen slutsats och inte helt felaktig. Jag är nog ärligt talat för dåligt påläst för att veta hur pass säker eller osäker kärnkraften är. Med min begränsade kunskap ser jag själva brytningen och sluthanteringen som det största problemet. Men ja kärnkraft känns lockande.

Tycker iaf att ägarna av vattenkraften minst skulle kunna bygga laxtrappor men dom grinar väl när dom ser vatten dunsta ur magasinen en solig dag så det kommer ju aldrig att hända.

Får jag chansen så tar jag den direkt! Själv har jag besökt O3, Oskarshamn under andra hälften på 80-talet medan jag läste på Komvux, Eksjö. Jag var så frågvis så guiden satte en Geigermätare i händerna på mig och till slut så sa hon till mig att här kan jag hoppa ner och bada i en kylbassäng för där var det ingen radioaktivitet.:)
Jag röstade på Linje 1 i Kärnkraftsomröstningen när den var, så då kan du lägga ihop 1+1 så har du min inställning till energifrågan.
 
Jag tror som du utom när det gäller det där med att fylla på med olja och kol. Dessa energislag är på väg ut i alla sammanhang där de kan ersättas med något annat. Tyskland driver på. Här har vi t ex kolkraftverket i Moorburg som Vattenfall köpte för dyra pengar och som skulle förse Hamburg med både el och värme. Det togs i drift 2015 - och är därmed mycket modernt - men ska nu läggas ner, troligen nästa år. Det var en rejäl felbedömning när beslutet att köpa togs (2006) och leder till miljardförluster för statliga Vattenfall. Det går väldigt snabbt med energifrågorna i EU nu.
Fast skulle Tyskland klara sig om alla kolkraftverk lades ner? Jag uppfattade det som att Vattenfall valde att lägga ner för att de får ersättning av tyska staten. Alla tog inte det erbjudandet.
 
Angående Tysklands fossilbränsleanvändning som Fowwe och Picea diskuterar:

40 % av Tysklands elproduktion kommer från fossilbränslen. (29 % kol, 10 % naturgas och 1 % olja.)
Kolkraften ska vara avvecklad år 2038.
Med ytterligare en gasledning från Ryssland kan man räkna med ökad andel naturgas.

Källor: Cleanenergywire & Wikipedia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hutt Paddlare dömd enligt miljöbalken Miljöpåverkan 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.