Vattenhämtare

Jag hittar inte min vattenhämtare, modell Fjällräven i tyg. I princip en rund tygbit hopsnörd till en påse med handtag. Väldigt bra och lätt. Men jag hittar den inte heller i någon butik.

Någon som vet om de tillverkas fortfarande eller måste jag sy en ny själv?
 
Annars kan man använda en vanlig vattentät packsäck, vid gång så har man smör och grunkor i, vid lägret är den vattenbehållare. Inte så värst mkt tyngre om man ändå använder den till nåt.
 
Fördelen med den vattenhämtare som jag tror avses är att den kan läggas på marken men ändå vara öppen. Jag tror dock att den är för "enkel" för dagens marknad, den är inte tillräckligt high-tech för att locka köpare....

Jag har sytt en själv för sisådär 20 år sen, köpte en jättebillig regnjacka och klippte en rundel ur ryggen (som var ett stycke). Sen la jag en rand av seam-sealer längst kanten och när den blivit klibbig så "nöp" jag veck fram baksidan. När öppningen var "lagom" stor lät jag det torka. Sen la jag seam-sealer mellan vecken och vek dem över varandra och sydde en söm varvet runt högst upp.

Sen tog jag ett par bitar av ena ärmen och gjorde själva "kragen" och ett handtag.
 
Sant, Nermander, men den som jag har är rätt bred i basen, och med en sten att luta mot står den säkert, så länge det finns stenar att tillgå. Alltså även när den är öppen, varför man nu skulle vilja det...

Kommer inte ihåg märket på påsen men den är tunn och av "typen genomskinligt fönster" och försluts genom att rulla ihop och knäppa ett spänne, vilket också tjänar som handtag.
 
Senast ändrad:
Jag har under många år använt en sådanvattenbehållare som kanis länkade till, jag tycker att den är perfekt att använda som vattenbehållare, dusch, för hårtvätt, osv.

Fyll den helt, häll av en full kastrull (jägarköket) vatten, koka upp, häll tillbaka – och temperaturen är perfekt för hårtvätt ,dusch osv.

Thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.