Vattenförvaring på vinterturer

Hur ser er vattenförvaringslösning ut när temperaturen ligger under -20?

Jag har tre olika "system"

* Termos för längre förvaring
* Isolerade flaskor typ denna http://lightgreenstairs.com/green-choices/review-iso-70-from-laken/ för förvaring i några timmar.
* Nalgene-flaska för förtäring inom de närmaste två timmarna.

Mitt problem är att jag vid dåligt väder ogärna stannar i blåsten och kylan för att dricka vilket medför att:

* Jag har vätskebrist när jag kommer fram och ska slå upp tältet.
* Termosvattnet är kallt och vattnet i ISO-70 flaskan kan frysa.

Jag läste boken "Winter Hiking & Camping" där de faktist rekommenderade isolerade cameback-system vid vinterturer under förutsättningen att man blåste i slangen efter varje drickning för att undvika frysning, att man hade systemet nära kroppen och att man hade en separat termos med varmt vatten att tina upp det vid en eventuell frysning.

En av frågorna som dök upp i mitt huvud är hur man kombinerar en camelback med en ryggsäck som man ofta har även vid pulkturer.

Vad anser ni om denna lösning?

Vilka camelbacklösningar rekommenderar ni?

Hur ser er egen vintervattenslösning ut?
 

avslutad210712

Gäst
4 st 0,75 liters termosar fylls med varmvatten på morgonen.

Späder sedan ut det varma vattnet med snö i en kåsa för dricksvatten.

Vid lunchrasten försöker jag fylla på det jag tömt ut med varmt vatten.
 
Bär du vattenpluntorna mellan isolerlagret och ytterlagren är där + grader. Flera småpuntor är bekvämare än få stora.
Thermos är tungt. Smält mer vatten efterhand. 2,5l kastrull för snösmältning. Ta med tillräckligt med bränsle. Gräv köksnisch så spar du mycket bränsle och tid.
go tur
 
Typ Camelback

Hejsan,

Jo vätska kombinerat med kallt väder och blåst är ett ständigt återkommande problem. Personligen har jag delat upp det i två olika delar.

1: Först har jag alltid en liter i en termos. Har personligen köpt en av märket thermos, då de i princip alltid är bäst i test och så har jag klätt den med liggunderlag på utsidan. Dels ökar man isoleringen lite, men framför allt för att den ska vara trevlig att hantera + för att minska risken för bucklor! Vid dåligt väder sparar jag alltid denna så länge som möjligt, så man har en liter varmt vatten i reserv ifall det skulle behövas.

2: Sen har jag en vattenpåse från Source (http://sourceoutdoor.com/product.php?id_product=11) som jag föredrar framför camelbak. I denna häller jag varmt vatten (typ 50-60 grader på morgonen). För egen del stoppar jag in den i dunkläderna inne i ryggsäcken för att hålla den varm, men jag har ofta funderat på att köpa en ryggsäck till vintern där man kan ha vattenpåsen direkt mot ryggen, som t.ex på Klättermusens Mjölner (http://www.klattermusen.se/produktsida.php?lang=SE&ID=4003&sex=2&curr=SEK).

För att hindra att slang och munstycke fryser har jag dels klätt tuben i "byggisolering", dvs samma som man sätter runt vattenrör i hus. Lite stelt och otympligt, men helt oöverträffad isoleringsförmåga. Sen har jag exprimenterat med olika lösningar för munstycket , men inte hittat någon som är perfekt. Men ser man bara till att ha lite disiplin och dricka en klunk vatten typ var 20 minut och sen blåsa tillbaka vattnet brukar det klara sig.

Men skulle det vara riktigt kallt finns ju givetvis risken att detta inte är tillräckligt. Det som jag ser framför mig i det läget (har inte provat det i praktiken själv) är att man har en sådan där "micro"-ryggsäck som bara rymmer vattensystemet. Denna borde man då kunna få plats med under annoraken, vilket borde räcka tycker jag.

/ Stefan
 
4 st 0,75 liters termosar fylls med varmvatten på morgonen.

Späder sedan ut det varma vattnet med snö i en kåsa för dricksvatten.

Vid lunchrasten försöker jag fylla på det jag tömt ut med varmt vatten.

Som seobserver påpekar nedan så blir detta en del att kånka/släpa på. Men å andra sidan har du alltid varmt vatten. Är alla termosar för dig?

Bär du vattenpluntorna mellan isolerlagret och ytterlagren är där + grader. Flera småpuntor är bekvämare än få stora.
Thermos är tungt. Smält mer vatten efterhand. 2,5l kastrull för snösmältning. Ta med tillräckligt med bränsle. Gräv köksnisch så spar du mycket bränsle och tid.
go tur

På högvintern är det ont om soltimmar så jag försöker undvika matlagningspauser på dagen. Småflaskor kan vara en lösning men jag kan tänka mig att det blir mycket dräll vid hällandet från kastrull till flaskorna, eller? Har sett en lösning för långskidåkarna. Det är i princip en, "bögslunga" kommer inte på det korrekta ordet, med isolerad vattenkammare. Hur skulle den funka?

Hejsan,

Jo vätska kombinerat med kallt väder och blåst är ett ständigt återkommande problem. Personligen har jag delat upp det i två olika delar.

1: Först har jag alltid en liter i en termos. Har personligen köpt en av märket thermos, då de i princip alltid är bäst i test och så har jag klätt den med liggunderlag på utsidan. Dels ökar man isoleringen lite, men framför allt för att den ska vara trevlig att hantera + för att minska risken för bucklor! Vid dåligt väder sparar jag alltid denna så länge som möjligt, så man har en liter varmt vatten i reserv ifall det skulle behövas.

2: Sen har jag en vattenpåse från Source (http://sourceoutdoor.com/product.php?id_product=11) som jag föredrar framför camelbak. I denna häller jag varmt vatten (typ 50-60 grader på morgonen). För egen del stoppar jag in den i dunkläderna inne i ryggsäcken för att hålla den varm, men jag har ofta funderat på att köpa en ryggsäck till vintern där man kan ha vattenpåsen direkt mot ryggen, som t.ex på Klättermusens Mjölner (http://www.klattermusen.se/produktsida.php?lang=SE&ID=4003&sex=2&curr=SEK).

För att hindra att slang och munstycke fryser har jag dels klätt tuben i "byggisolering", dvs samma som man sätter runt vattenrör i hus. Lite stelt och otympligt, men helt oöverträffad isoleringsförmåga. Sen har jag exprimenterat med olika lösningar för munstycket , men inte hittat någon som är perfekt. Men ser man bara till att ha lite disiplin och dricka en klunk vatten typ var 20 minut och sen blåsa tillbaka vattnet brukar det klara sig.

Men skulle det vara riktigt kallt finns ju givetvis risken att detta inte är tillräckligt. Det som jag ser framför mig i det läget (har inte provat det i praktiken själv) är att man har en sådan där "micro"-ryggsäck som bara rymmer vattensystemet. Denna borde man då kunna få plats med under annoraken, vilket borde räcka tycker jag.

/ Stefan

Har också funderat på detta men undrar hur det går ihop med den vanliga ryggan. Jag har en fjellpulkrygga som också fungerar som sele.

Ingen som har testat en isolerad camelbak variant?
 
Har försvarets 2,5 liters Vätskesystem från Source. I det ingår en liten isolerad ryggsäck. Inte helt isolerad, men något i alla fall. Är det ett par minusgrader har jag alltid den under jackan så klarar det sig.
Svaga punkten är som noterat munstycket och slangen vid frysgrader. Source har isolering även till det som man kan köpa till om man vill. Det har jag inte provat.

http://snigeldesign.nordicshops.com/product.html/vatskesystem-25l--09?category_id=16
 
Vintertur utan snö är ju så klart mer komplicerat. Jag har gått omkring och letat istappar och annat som går att få flytande. Sen ner i glasslådor. Flytande vatten går att hälla i glasslåda. Tofulines ger en bra klump som passar i kastrullen.

Flytande vatten har jag haft innanför jackan i små petflaskor. På pulkaturen har jag haft tre termosar på en liter. En med vatten, en med nudelsoppa samt en med blåbärssoppa. Blåbär spetsas med digestivekex och sköljs ner med det nu ljumna vattnet från termosen. Allt brukar hålla sig flytande tills jag slår nästa läger efter en arbetsdag.
 
tina snö utan vatten

Hej!
folk säger och skriver att snö får en bi smak när man tinar utan att det är vatten i.
jag tycker att det smakat bara rent vatten?
 
Kroppen behöver mineraler och salt i små mängder, ren snö är bara rent vatten. Bär och drar du dig svettig kommer du att förlora svett och salt. Givetvis mår du bäst om du ersätter det. Det vatten du har hemma i kranen beror på källan, men visst smakar vatten olika.
go tur
 

avslutad210712

Gäst
Som seobserver påpekar nedan så blir detta en del att kånka/släpa på. Men å andra sidan har du alltid varmt vatten. Är alla termosar för dig?

Nej vi är minst två stycken som delar på det hela. Kör pulka på vintern så vikten är inget större problem förutom när man skall nerför backar......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Brune Äta kiwi med skalet på? Friluftsmat 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.