Bumpar upp den här tråden men med en annan aspekt som blivit aktuell på senaste turerna. När jag smälter vatten i kastrull och ska fylla över kokande vatten på termos/flaska har det hänt mer än en gång att jag spiller vatten eller att flaskan välter etc. Dåligt för bränsleförbrukningen att vaska bort smältvatten på det sättet. Jag kanske bara är fumlig, men har ni nåt stalltips för att minimera spill? Ta med en tratt?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vattenförvaring på vinterturer
- Trådstartare Davva2
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Flaskan eller termosen ställer jag i snön när jag fyller på varmt vatten.
När jag för typ 30 år sedan åkte skridskomotionslopp hade jag vatten i en Source vätskeblåsa i mittenfickan på en cykeltröja under yttre klädlagret. Blev behaglig dricktemperatur. Slangen under yttre klädlagret och munstycket framtill nära främre blixtlåset.
Vid långturer på skidor eller skridsko har jag varm blåbärssoppa eller nyponsoppa i fyrkantiga Nalgene literflaskor med bred öppning som jag förvarar inne i dunrastjackan mitt i ryggsäcken. Stannar och dricker typ var 90:e minut brukar räcka för mig. Lite oftare om jag svettas.
Vattenblåsa på ryggen har flera nackdelar bl a att man inte har koll på hur mkt vätska man sätter i sig.
Thure
När jag för typ 30 år sedan åkte skridskomotionslopp hade jag vatten i en Source vätskeblåsa i mittenfickan på en cykeltröja under yttre klädlagret. Blev behaglig dricktemperatur. Slangen under yttre klädlagret och munstycket framtill nära främre blixtlåset.
Vid långturer på skidor eller skridsko har jag varm blåbärssoppa eller nyponsoppa i fyrkantiga Nalgene literflaskor med bred öppning som jag förvarar inne i dunrastjackan mitt i ryggsäcken. Stannar och dricker typ var 90:e minut brukar räcka för mig. Lite oftare om jag svettas.
Vattenblåsa på ryggen har flera nackdelar bl a att man inte har koll på hur mkt vätska man sätter i sig.
Thure
En tratt är väl det bästa om man inte vill spilla. För att undvika att termosen välter håller jag i den med ena handen.Bumpar upp den här tråden men med en annan aspekt som blivit aktuell på senaste turerna. När jag smälter vatten i kastrull och ska fylla över kokande vatten på termos/flaska har det hänt mer än en gång att jag spiller vatten eller att flaskan välter etc. Dåligt för bränsleförbrukningen att vaska bort smältvatten på det sättet. Jag kanske bara är fumlig, men har ni nåt stalltips för att minimera spill? Ta med en tratt?
Finns det snö ställ termosen djupt i snön, en DIY tratt av överändan på en petflaska väger inte många gram. ego brukar inte spilla från 2,5 l Trangiagrytan när thermos eller andra förvaringskärl skall fyllas.
Personligen upplever jag inte det som något större problem att det kommer en liten mängd hett vatten på handen. Skulle jag spilla mycket vore det en annan sak.Hålla termosen i ena handen ger risk för brännskador. Inte värt risken imho, i varje fall inte från hyfsat full kastrull.
Thure
Förutom risken att bränna sig är det ju slöseri med det surt framtinade och värmda vattnet inte hälla ut det på marken eller i snön igen... Då går det mer bränsle för att värma mer vatten..Personligen upplever jag inte det som något större problem att det kommer en liten mängd hett vatten på handen. Skulle jag spilla mycket vore det en annan sak.
Jag skulel helst inte hålla i thermos då jag fyller från kastrull. Ställer nog också hellre thermosen i snön eller mot annat stöd om det är barmark.
/Patrik
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg