Vattenförvaring på vinterturer

Bumpar upp den här tråden men med en annan aspekt som blivit aktuell på senaste turerna. När jag smälter vatten i kastrull och ska fylla över kokande vatten på termos/flaska har det hänt mer än en gång att jag spiller vatten eller att flaskan välter etc. Dåligt för bränsleförbrukningen att vaska bort smältvatten på det sättet. Jag kanske bara är fumlig, men har ni nåt stalltips för att minimera spill? Ta med en tratt?
 
Jag kör Primus mattermos på 1,5 liter.
Den vida öppningen underlättar vid fyllning.
Den håller värmen bra.
Även lättare att diska än vanlig termos.
/John
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Flaskan eller termosen ställer jag i snön när jag fyller på varmt vatten.

När jag för typ 30 år sedan åkte skridskomotionslopp hade jag vatten i en Source vätskeblåsa i mittenfickan på en cykeltröja under yttre klädlagret. Blev behaglig dricktemperatur. Slangen under yttre klädlagret och munstycket framtill nära främre blixtlåset.

Vid långturer på skidor eller skridsko har jag varm blåbärssoppa eller nyponsoppa i fyrkantiga Nalgene literflaskor med bred öppning som jag förvarar inne i dunrastjackan mitt i ryggsäcken. Stannar och dricker typ var 90:e minut brukar räcka för mig. Lite oftare om jag svettas.

Vattenblåsa på ryggen har flera nackdelar bl a att man inte har koll på hur mkt vätska man sätter i sig.

Thure
 
Bumpar upp den här tråden men med en annan aspekt som blivit aktuell på senaste turerna. När jag smälter vatten i kastrull och ska fylla över kokande vatten på termos/flaska har det hänt mer än en gång att jag spiller vatten eller att flaskan välter etc. Dåligt för bränsleförbrukningen att vaska bort smältvatten på det sättet. Jag kanske bara är fumlig, men har ni nåt stalltips för att minimera spill? Ta med en tratt?
En tratt är väl det bästa om man inte vill spilla. För att undvika att termosen välter håller jag i den med ena handen.
 
Hålla termosen i ena handen ger risk för brännskador. Inte värt risken imho, i varje fall inte från hyfsat full kastrull.

Thure
 
Finns det snö ställ termosen djupt i snön, en DIY tratt av överändan på en petflaska väger inte många gram. ego brukar inte spilla från 2,5 l Trangiagrytan när thermos eller andra förvaringskärl skall fyllas.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Personligen upplever jag inte det som något större problem att det kommer en liten mängd hett vatten på handen. Skulle jag spilla mycket vore det en annan sak.
Förutom risken att bränna sig är det ju slöseri med det surt framtinade och värmda vattnet inte hälla ut det på marken eller i snön igen... Då går det mer bränsle för att värma mer vatten..

Jag skulel helst inte hålla i thermos då jag fyller från kastrull. Ställer nog också hellre thermosen i snön eller mot annat stöd om det är barmark.

/Patrik
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.