Vattenflaskor i aluminium eller plast?

Jag har varit skeptisk till vattenflaskor i aluminium för jag har varit rädd för att få i mig rester eller partiklar från aluminiumet. Men nu hör jag mer och mer om alla microplaster som lossnar från plast också och som man få i sig. Så alla ni som har kunskap om material etc, vad tror ni är bäst ur det perspektivet?

... ni som har kunskap om material etc, vad tror ni är bäst ur det perspektivet?
Glas. Modernt flaskglas är helt inert ur det där perspektivet.

Men PET-flaskor, invändigt lackerade aluminiumflaskor m.fl. för dryck avsedda flaskor är helt OK de också.
Det är ju inte som att du ska flasklagra ett surt dyrt vin i årtionden - du ska ha vatten i flaskan några timmar i taget. Och du ska väl inte ha vätskan intravenöst kopplad? ;-)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Argumentet att metallflaskan kan du värma drycken i över elden har jag hört till leda. Kökets kastrull eller vattenkitteln har du för det skälet.

Plastflaskor måste ha någon fördel då både civila och militära dricksflaskor görs i det. De brukar bli lättare oxså.

Se vad bryggerinäringen använder.

go tur

Det finns många olika sorter plast! Och sannolikheten att du skulle få i dig några vassa metallbitar från en aluminiumflaska måste vara nästan obefintliga

Plastflaskor måste ha någon fördel då både civila och militära dricksflaskor görs i det.

- Civila dricksflaskor med "märke" - Större vinstmarginal

- Militära dricksflaskor - Plast är mycket tystare än en metallflaska som råkar slå i en sten, eller något annat hårt. Sedan är militären alltid ute för att få så mycket som möjligt för varje krona.

Använder en själv nu vanligen en 1-1½ liters PET flaska, och ska jag ut där det blir lite glesare mellan frisktvatten en 2,5 liters saftdunk.

Glas är ju annars trevligt att ha dricka i.

Själv kör jag plast eftersom det är lätt, tåligt och billigt.

Jag gillar flaskor med stor öppning, de är lätta att fylla och diska. Valet föll på Nalgene när jag köpte flaskor och nu flera år senare känns det som att jag skulle göra samma val igen. Jag ser inga fördelar med aluminium som är så stora att de skulle motivera ett byte.

Alla material har sina fördelar och nackdelar. Jag är av uppfattningen att det är viktigast att göra "rätt" och genomtänkta val på saker man exponerar sig för ofta. Dricker man ur sin flaska dagligen kanske materialval kan vara mer intressant än om man bara gör det på sina utflykter i skog och mark. Om man läser innehållsförteckningen på viss mat eller dryck kanske den borde väcka mer oro än materialet i förpackningen.

Det finns titan flaskor om man vill ha något lätt och hygieniskt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

+1 på Nalgeneflaska med den stora öppningen.
Tåliga rackare det där. Har dessutom vid något tillfälle kört "häll-hett-vatten-i-flaskan-och-lägg-i-sovsäcken-tricket" för att få lite extra värme, de tål kokande vatten och håller tätt(extra skönt just vid denna form av användning...)
Har ett par som har hängt med i många år nu.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips