Vattenfall Storulvån, inte Silverfallet?

Hej

Har sökt på sidan (https://www.utsidan.se/forum/search.php?searchid=1798181) men inte hittat någon info så jag frågar expertisen...

Vi ska upp till Storulvån i juli och jag undrar om någon känner till ett vattenfall i området. Vi har med oss en trulig 8-åring och en 4-åring med "för korta ben för att gå långt med" som hon uttrycker det. Jag skulle gärna ha gått till Silverfallet men det får vänta några år. Vi har en del planer på vart vi ska (bla broarna kring stationen) men letar alltså efter ett vattenfall som barnen kan få leka vid. Vi åker upp med bil och är därför tämligen mobila. Tycker mig komma ihåg att jag sett en del fall när man åker vägen till stationen, längs med fjällsidan väster om vägen. Någon sa att det finns en fors med lite fallhöjd men har inte lyckats hitta den på kartan...

Tacksam för tips!

//Karolina
 
Hej,

Visserligen har jag inte varit där på 20 år och har bara svaga minnen från platsen men kom att tänka på det fallet när jag läste ditt inlägg.
Vattenfallet heter Brudslöjan och ligger 4km från Storlien, alldeles vid gränsen. Kan vara värt att titta på för en dagstur.


Här hittar du lite info:

http://www.storlienturistbyra.se/vandring.html

Lycka till.
 
Lite oklart vad du är ute efter. Räcker det med en liten bäck?

Handölan och Handölsforsen har rätt mkt vatten och ännu mer vatten är det i Indalsälven och Tännforsen. Bägge är fina utflyktsmål med bil. Men att leka där kräver en del säkerhetstänk.

Thure
 
Finns en lagom stor bäck rinner ner från Storsnasen. Korsar Storulvåvägen och följer leden från som går upp mot Storsnasens topp. Parkering finns intill bäcken. Följer man bäcken/leden uppåt lite blir det vackra vyer också. Passar en 4 åring perfekt.
 
Finns en lagom stor bäck rinner ner från Storsnasen. Korsar Storulvåvägen och följer leden från som går upp mot Storsnasens topp. Parkering finns intill bäcken. Följer man bäcken/leden uppåt lite blir det vackra vyer också. Passar en 4 åring perfekt.

Precis! Den lilla Norder-Tvärån som rinner ner i dalgången söder om Storsnasen borde vara nästan perfekt. Tog själv ett dopp nedanför ett litet vattenfall några km upp från vägen i höstas, efter att ha varit upp på Storsnasens topp.

Handölsforsarna på nedre bilden är som sagts lite väl kraftiga för att leka vid eller i, men häftigt att beskåda ;)
 

Bilagor

  • DSC03475.jpg
    DSC03475.jpg
    84.8 KB · Visningar: 490
  • DSC03431.jpg
    DSC03431.jpg
    109 KB · Visningar: 503
Precis! Den lilla Norder-Tvärån som rinner ner i dalgången söder om Storsnasen borde vara nästan perfekt. Tog själv ett dopp nedanför ett litet vattenfall några km upp från vägen i höstas, efter att ha varit upp på Storsnasens topp.

Handölsforsarna på nedre bilden är som sagts lite väl kraftiga för att leka vid eller i, men häftigt att beskåda ;)

O, precisso. På den övre bilden! Var är det taget ungefär? "Några km upp från vägen..."?
 
Finns en lagom stor bäck rinner ner från Storsnasen. Korsar Storulvåvägen och följer leden från som går upp mot Storsnasens topp. Parkering finns intill bäcken. Följer man bäcken/leden uppåt lite blir det vackra vyer också. Passar en 4 åring perfekt.

Tack! Är det samma som på bilden så är det precis det jag letade efter! Hur långt från vägen/P är det?
 
Röd, fast följ huvudjokken som följer leden. Efter ca 45 min vandring planar landskapet ut. Före det lite kuperat och därmed små vattenfall. Stor chans att se ren också där.
 
Tack! Är det samma som på bilden så är det precis det jag letade efter! Hur långt från vägen/P är det?

Precis, det är den bäcken bilden som jag menade. Oklart hur långt upp fallet på bilden är men går du 30-45 min kommer du stöta på något liknande om inte annat. Vackra tältplatser ca 1h upp längs jokken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Weranda Sveriges högsta vattenfall?? Fjällvandring 4
BrittMarie Vattenfall efterlyses Fjällvandring 17
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
jocklind Storulvån-Ramundberget fre-sön Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
libo475 Storulvån till Bunnerfjället Fjällvandring 7
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Karolina P Storulvån för sjunde gången! Fjällvandring 12
KaBaS Bil från Örebro till Storulvån 8/7 Fjällvandring 0
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
ToByl Storulvån Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
FlyerSword Alternativrutt Storulvån - Blåhammaren? Fjällvandring 3
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Avarage Dela taxi Duved - Storulvån torsdag 8/9? Fjällvandring 1
friluftjämtland Lift sökes Storulvån-Åre 16/7 Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
Nyingen Gamla Storulvån Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
louiseramberg Resa Storulvån - Åre Fjällvandring 1
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
ToByl Från Storulvån till Östersund flygplats Fjällvandring 4
tobias.nordqvist Duved - Storulvån Fjällvandring 12
olastefan storulvån-sylarna- blåhammarn Fjällvandring 4
an0rak 4.5 dagar från Storulvån Fjällvandring 1
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
aizing Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
planck Storulvån - Sylarna - ? Fjällvandring 8
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
kollebolle Hösttur från Storulvån Fjällvandring 5
Arulf Storulvån till Grövelsjön september-oktober Fjällvandring 11
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
spovin.friberg_telia.com Storulvån med barn Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...