Vattenfall Storulvån, inte Silverfallet?

Hej

Har sökt på sidan (https://www.utsidan.se/forum/search.php?searchid=1798181) men inte hittat någon info så jag frågar expertisen...

Vi ska upp till Storulvån i juli och jag undrar om någon känner till ett vattenfall i området. Vi har med oss en trulig 8-åring och en 4-åring med "för korta ben för att gå långt med" som hon uttrycker det. Jag skulle gärna ha gått till Silverfallet men det får vänta några år. Vi har en del planer på vart vi ska (bla broarna kring stationen) men letar alltså efter ett vattenfall som barnen kan få leka vid. Vi åker upp med bil och är därför tämligen mobila. Tycker mig komma ihåg att jag sett en del fall när man åker vägen till stationen, längs med fjällsidan väster om vägen. Någon sa att det finns en fors med lite fallhöjd men har inte lyckats hitta den på kartan...

Tacksam för tips!

//Karolina

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Visserligen har jag inte varit där på 20 år och har bara svaga minnen från platsen men kom att tänka på det fallet när jag läste ditt inlägg.
Vattenfallet heter Brudslöjan och ligger 4km från Storlien, alldeles vid gränsen. Kan vara värt att titta på för en dagstur.

Här hittar du lite info:

http://www.storlienturistbyra.se/vandring.html

Lycka till.

Lite oklart vad du är ute efter. Räcker det med en liten bäck?

Handölan och Handölsforsen har rätt mkt vatten och ännu mer vatten är det i Indalsälven och Tännforsen. Bägge är fina utflyktsmål med bil. Men att leka där kräver en del säkerhetstänk.

Thure

Finns en lagom stor bäck rinner ner från Storsnasen. Korsar Storulvåvägen och följer leden från som går upp mot Storsnasens topp. Parkering finns intill bäcken. Följer man bäcken/leden uppåt lite blir det vackra vyer också. Passar en 4 åring perfekt.

Finns en lagom stor bäck rinner ner från Storsnasen. Korsar Storulvåvägen och följer leden från som går upp mot Storsnasens topp. Parkering finns intill bäcken. Följer man bäcken/leden uppåt lite blir det vackra vyer också. Passar en 4 åring perfekt.

Precis! Den lilla Norder-Tvärån som rinner ner i dalgången söder om Storsnasen borde vara nästan perfekt. Tog själv ett dopp nedanför ett litet vattenfall några km upp från vägen i höstas, efter att ha varit upp på Storsnasens topp.

Handölsforsarna på nedre bilden är som sagts lite väl kraftiga för att leka vid eller i, men häftigt att beskåda ;)

Bilagor

• DSC03475.jpg
    DSC03475.jpg
    84.8 KB · Visningar: 557
  • DSC03431.jpg
    DSC03431.jpg
    109 KB · Visningar: 582
Precis! Den lilla Norder-Tvärån som rinner ner i dalgången söder om Storsnasen borde vara nästan perfekt. Tog själv ett dopp nedanför ett litet vattenfall några km upp från vägen i höstas, efter att ha varit upp på Storsnasens topp.

Handölsforsarna på nedre bilden är som sagts lite väl kraftiga för att leka vid eller i, men häftigt att beskåda ;)

O, precisso. På den övre bilden! Var är det taget ungefär? "Några km upp från vägen..."?

Tack! Är det samma som på bilden så är det precis det jag letade efter! Hur långt från vägen/P är det?

Röd, fast följ huvudjokken som följer leden. Efter ca 45 min vandring planar landskapet ut. Före det lite kuperat och därmed små vattenfall. Stor chans att se ren också där.

Tack! Är det samma som på bilden så är det precis det jag letade efter! Hur långt från vägen/P är det?

Precis, det är den bäcken bilden som jag menade. Oklart hur långt upp fallet på bilden är men går du 30-45 min kommer du stöta på något liknande om inte annat. Vackra tältplatser ca 1h upp längs jokken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips