Vatten i flytelementen

Jag köpte en begagnad glasfiberkanot för några veckor sedan. När jag hade den på tur förra veckan så märkte jag vid av- och pålastning att det skvalpade av vatten i den. Det lät som att det kom från flytelementen fram och bak. Ska det vara vatten där för stabiliteten, eller ska jag försöka få ut det? Jag vet dock inte hur, för det kommer inte ut något vatten när jag har kanoten upp och ner, och jag kan inte se hur det kommit in från första början.

Kan man borra ett hål på ovansidan och tappa ut vatten, för att sedan täta det med gelcoat, eller hur ska jag göra? Kanoten är tung som ett as även utan extra vatten i sig.
 
Det ska med all säkerhet inte vara vatten där. Hål i toppen och sen täta med gelcoat låter som en bra idé. Frågan är bara hur vattnet kom in. Finns några lagningar?

Du kanske vill sätta en plugg tillsvidare. Om det återkommer vatten kan det vara bra att kunna tömma ut det. Om du ska ta upp den för säsongen är det nog också om bra om det får vara öppet för att vädra ut det sista (förutsatt att den ligger skyddad). Sätter du plugg kan det vara bra att väta borrkanterna med lim så att det inte kryper in fukt i det öppna "såret". Gissar att den kan ta rätt mycket skada om det är mycket vatten som får frysa och expandera i flytelementen.

/Gustav
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nej det skall absolut inte vara vatten i flyttankarna.

Förslag: kolla upp vad som är lägsta punkt på flyttanken när kanoten ligger upp-och-ner. Borra ett hål där och sätt dit en sån här 32 kronor!)

https://www.seasea.se/dyvika-nylon

Den öppnar du varje gång du lägger kanoten på förvaring, stor nog att släppavut vatten och ventilera ut fukt.
 
Nej det skall absolut inte vara vatten i flyttankarna.

Förslag: kolla upp vad som är lägsta punkt på flyttanken när kanoten ligger upp-och-ner. Borra ett hål där och sätt dit en sån här 32 kronor!)

https://www.seasea.se/dyvika-nylon

Den öppnar du varje gång du lägger kanoten på förvaring, stor nog att släppavut vatten och ventilera ut fukt.


Denna är nog enklare montera, gott om silikon och två rf skruv med silikon som låsning
 
Nej det skall absolut inte vara vatten i flyttankarna.

Förslag: kolla upp vad som är lägsta punkt på flyttanken när kanoten ligger upp-och-ner. Borra ett hål där och sätt dit en sån här 32 kronor!)

https://www.seasea.se/dyvika-nylon

Den öppnar du varje gång du lägger kanoten på förvaring, stor nog att släppavut vatten och ventilera ut fukt.

Blir 2.a på detta för det var just vad jag tänkte föreslå för att bli av med vattnet nu och slippa mera framöver, orsaken i de flesta fall när det blir såhär är kondens när kajaken förvaras i skiftande temperatur så bildas kondens i även slutna utrymmen och med tiden blir det så pass att det börjar "skvalpa" samma elände med båtar så bästa är att göra som tipset här så slipper Du detta framöver.

Använd Sikaflex 291 som även tål saltvatten för att täta kanterna på hålet och lägg en ring runt som Du trycker fast dyvikan i så blir det både tätning och limfunktion i samma men skruv ska det vara iaf.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Blir 2.a på detta för det var just vad jag tänkte föreslå för att bli av med vattnet nu och slippa mera framöver, orsaken i de flesta fall när det blir såhär är kondens när kajaken förvaras i skiftande temperatur så bildas kondens i även slutna utrymmen och med tiden blir det så pass att det börjar "skvalpa" samma elände med båtar så bästa är att göra som tipset här så slipper Du detta framöver.

Nja jag tror nog inte att kondens kan "skapa vatten", visst att fukt som redan finns i den inneslutna luften kan kondenseras och bilda droppar, men såvida inte ny luft(som bär fukt) eller vatten kan komma in i utrymmet kan inte mer vatten i utrymmet bildas, de droppar som finns kommer dessutom gå upp i luften igen om det värms upp. Någonstans måste vatten eller luft kunnat komma in i utrymmet för att detta ska kunna uppstå.

Sen kan det räcka med väldigt små skador på coatingen som gör att vatten vandrar in genom fibrerna. Kan även vara så små sprickor att de är täta i viss temp och öppnar sig först när det är kallare och materialet är mindre. Så det kan vara lurigt.

Bara så att inte TS slutar leta efter källan (pun intended) :)

/G
 
Nja jag tror nog inte att kondens kan "skapa vatten", visst att fukt som redan finns i den inneslutna luften kan kondenseras och bilda droppar, men såvida inte ny luft(som bär fukt) eller vatten kan komma in i utrymmet kan inte mer vatten i utrymmet bildas, de droppar som finns kommer dessutom gå upp i luften igen om det värms upp. Någonstans måste vatten eller luft kunnat komma in i utrymmet för att detta ska kunna uppstå.

Sen kan det räcka med väldigt små skador på coatingen som gör att vatten vandrar in genom fibrerna. Kan även vara så små sprickor att de är täta i viss temp och öppnar sig först när det är kallare och materialet är mindre. Så det kan vara lurigt.

Bara så att inte TS slutar leta efter källan (pun intended) :)

/G

Jag hade en sån läskigt ärtgrön Ryds-båt i tidernas begynnelse som fick vatten i flyttankarna. Det berodde på att gelcoaten på flera ställen hade små små sprickor och under den fanns inget vettigt laminat utan ren glasfiber som inte sett polyester på vykort ens. Ett rent jävla fuskbygge av klåpare. Men det var svårt att se innan jag körde morakniven genom det värdelösa laminatet
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.