Vasaloppet...

... tänkte jag ge mig på att åka som ett sätt att fira mitt 40:e levnadsår :)

Håna, peppa eller ge träningstips på min vasaloppsblogg: www.mittvasalopp2009.blogspot.com

Just nu funderar jag på stakträning innan snön lagt sig. Lite sent att börja med rullskidor också, mkt löv och dessutom en penningfråga. Tips på bra övningar för överkroppen mottages alltså tacksamt!
 
Stavgång

Leta rätt på en rejäl uppförsbacke, gå stavgång uppför den. Pweta inte med stavarna utan ta i rejält så att du länger på steget med hjälp av stavarna. En timme eller mer per pass nåra gånger i veckan. Härdar även pannbenet.
 
Hmmm

Om en Stockholmare frågar efter råd hur man åker skidor får vi acceptera det, men när en jämte kommer med frågan är det nåt lurt !! Förklare dig !!

Junioren
 
Mage och rygg

är det som tar stryk.

Expanderträning sittups och ryggträning.

Paddling eller roddträning kan också vara bra jämte allmän konditionsträning regelbundet.

Thure
 
Ett utmärkt sätt att fira på!

Om jag fattade rätt när jag läste lite hastigt i din blogg ska du åka Öppet Spår på söndagen - det ska jag också, vi kanske ses!

Glöm inte att köra långa träningspass, kroppen behöver vänja sig vid att jobba länge! Måste inte vara på skidor, går att börja med långa löppass på barmark.

Lycka till!
 
Öppet Spår

Ett utmärkt val att åka Öppet Spår. Jag åkte det på måndagen i år och det var (nästan) bara i backen som det var trångt. Har kompisar som valde Vasaloppet och typ sista startled. Vid Evertsberg gick tiden ut för dom pga totalt stillastående i spåren (och totalt kasst före:()
Vi hade perfekt före och väder så det blev helt klart ett minnesvärt lopp.

Förra "vintern" var ju inte direkt skidvänlig så jag stod på längdskidor första gången sen 10-årsåldern 11 dagar innan start då vi åkte till Högbo Bruks konstspår.
3 pass och 7,2 mil senare var man i toppform och stod undrande på startlinjen, "kommer man verkligen att orka?".

7:45:40 senare (sista 2 milen med enbart stakning efter totalt ljumskhaveri mellan Oxberg och Hökberg) gled man trött men glad över mållinjen. Skadade ju inte att jag slog brorsan med några minuter heller:)
Hade klockrent glid (nästan otäckt när man fick väja för folk i nerförsbackarna) men riktigt dåligt fäste sista 4 milen. Man blir ju ingen vallaexpert på 7,2 mil i snuskig konstsnö direkt...

Rekommenderas helt klart att åka Öppet Spår. Det blir ett minne för livet:)
 
Senast ändrad:
Hur har det gått?

Hur gick det undrar jag? Såg vasaloppet på tv i år och det var väl rätt bra glid eller hur?

Om några år ska även jag ge mig på Vasaloppsutmaningen!

/Kristian
 
Rullskidor,kajak på sommaren,och gärna nå (fjäll)vandringar att komplettera löpning(skidgång med.
Och sen när snön kommer regelbundet äka långt på skidor
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.