Vart köpa kemisk ren bensin?

Kostar inte alkylatbensin på pump vid sjömacken ungefär detsamma som BF95 på pump vid sjömack. Möjligen någon krona mer per liter men större skillnad än så är det väl inte?

Jag har aldrig tankat på en sjömack som verkligen haft alkylat på pump.

Att hitta en sådan när man inte ens är ute och åker båt, verkar ännu knepigare.

Alkylat finns per dunk till trädgårdsredskap och liknande på de flesta mackar, men då kostar det som sagt mer än 25 kr litern.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag var till min lokala färghandlare för att köpa lite färg.
Så jag kollade på heptan. Färghandlaren tar 59 SEK för en liter heptan och Bauhaus som ligger granne med färghandlaren tar 40 SEK för en liter heptan från samma tillverkare.

Per Brune

Men det betyder ju inte att dom köper in dom till samma pris, jämnför att köpa lådor med 12 med att köpa pallar..

Men visst är det en stor prisskillnad alltid.

lleberg; sa:
Men det betyder ju inte att dom köper in dom till samma pris, jämnför att köpa lådor med 12 med att köpa pallar..

Men visst är det en stor prisskillnad alltid.

Men om man är prismedveten/snål kan spara 19 SEK på en flaska genom att gå 100 m. Går man 100 m åt andra hållet ”från min lokala färghandlare” kommer man till Biltema. Nu ids jag inte kolla, men dom kanske också har heptan.

Per Brune

Men asså...?

Kan jag, med mitt primus MF gå till macken, tanka min 5liters reservdunk med 95/98 oktan bensin och sen köra med det under en 3veckor lång tur.?.

Eller är jag helt ute och vandrar? Jag har aldrig använt annat än gas förut....

Tacksam för svar!

/Jimmy.G

Är sot och lite dålig lukt det ända jag behöver bekymra mig över eller finns det andra negativa saker jag bör veta om?

Som tidigare nämnts, så innehåller vanlig mackbensin en del otrevligheter, som du slipper med alkylatbensin och heptan. Detta framgår med all önskvärd tydlighet av filmen på http://s116.photobucket.com/albums/o8/WILLIAMFGREENE/?action=view&current=swedentrip2007077.flv

En bieffekt med mackbensin torde bli att köket kräver mer service än med alkylat och heptan. En annan bieffekt är att åtminstone 95-oktanig mackbensin innehåller en del etanol, som skadar kökets o-ringar.

F.ö. varför vill du köra med just mackbensin? Ett bensinkök, som körs på kemiskt ren bensin, går klart billigare än ett motsvarande gaskök.
/Niklas

Senast ändrad:
Är sot och lite dålig lukt det ända jag behöver bekymra mig över eller finns det andra negativa saker jag bör veta om?

Det är snarare giftgaser än sot och dålig lukt som brukar framhållas som anledningen till varför man ska undvika mackbensin:
Unleaded car gasoline contains a lot of additives that are needed for smooth engine operation etc, but these additives are extremely health hazardous and they are not burnt off properly when used in a stove. Instead, they escape as hazardous fuel vapour and exhaust fumes. Therefore, never use car gasoline of any kind for your stove! (Optimus.se)

Det är snarare giftgaser än sot och dålig lukt som brukar framhållas som anledningen till varför man ska undvika mackbensin:
Unleaded car gasoline contains a lot of additives that are needed for smooth engine operation etc, but these additives are extremely health hazardous and they are not burnt off properly when used in a stove. Instead, they escape as hazardous fuel vapour and exhaust fumes. Therefore, never use car gasoline of any kind for your stove! (Optimus.se)

Mycket tydligt och klart :) tackar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips