Vart köpa kemisk ren bensin?

avslutad210712

Gäst
Mezzner; sa:
Håller med om att man kunde tro annat.

Kan även upplysa om att "färghandeln" kan ordna 5-litersdunk i klassisk blank plåt. Samma literspris 49:-.
Det stod även sådana dunkar på min färghandel. Inget man stoppar i ryggsäcken dock.

Om ni har 2,5 liter bensin, hur mycket kaffe bär ni då??

Mycket kaffe blir det :)

Troligen kommer det att gå lite mindre bensin i år eftersom jag krypit till korset och bestämt mig för att äta ett mål Real per dag.

Dessutom blir det kaffepress och vanligt kaffe under vårens färd.
 
Vanlig blyfri i tappen har ungefär lika många tillsatser i sig som blyad motorbensin dvs ett 80-tal. Alla är inte snälla....I alla fall stod de så i senaste tekniska bladet jag läste.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Svensk bensin?

Lite förvånad över att folk kör sina dyra multifuelkök (kök som är gjorda att tåla många olika bränslen) på enbart kemiskt ren bensin trots högt pris och svårighet att få tag på. Själv har jag hittills eldat upp drygt 8 liter alkylat bensin i mitt xgk. Har inte upptäckt några problem med sotning, lukt eller annat. Är kanske Primus känsligare när det gäller val av bränsle?

Kommer osökt att tänka på ett klassiskt avsnitt ur Macken där en kund är mycket bestämd angående valet av bensin: "-Ja, men all annan bensin är ju utlänskt och då luktar det väl utlänskt. OK är ju svenskt och det borde lukta svenskt tycker jag. Jag har alltid tankat på OK förut, och ja, är man nu med i Konsum så vill man ju va solidarisk det är väl inte så konstigt, nej..."
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag utgår ifrån att mitt OF funkar med lite av varje.

Heptan är dock trevligare att hantera än mycket annat, och det är ju bra. Skulle det nån gång på resa behövas så är det ju bra att det går att köra på det mesta.

Ska dock hem och kolla hur alkylatbensinen är, luktar den inte besvärande när man spillt den på fingrarna?
 
Mezzner; sa:
Jag utgår ifrån att mitt OF funkar med lite av varje.

Heptan är dock trevligare att hantera än mycket annat, och det är ju bra. Skulle det nån gång på resa behövas så är det ju bra att det går att köra på det mesta.

Ska dock hem och kolla hur alkylatbensinen är, luktar den inte besvärande när man spillt den på fingrarna?

Luktar inte speciellt besvärande (inte värre än kemisk ren bensin) och dunstar snabbt => inget behov av att tvätta fingrarna vid ev slabb. Se bara till så att du inte får tvåtakts-varianten med oljeinblandning.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Svensk bensin?

Anders262; sa:
Lite förvånad över att folk kör sina dyra multifuelkök (kök som är gjorda att tåla många olika bränslen) på enbart kemiskt ren bensin trots högt pris och svårighet att få tag på. Själv har jag hittills eldat upp drygt 8 liter alkylat bensin i mitt xgk. Har inte upptäckt några problem med sotning, lukt eller annat. Är kanske Primus känsligare när det gäller val av bränsle?

Kommer osökt att tänka på ett klassiskt avsnitt ur Macken där en kund är mycket bestämd angående valet av bensin: "-Ja, men all annan bensin är ju utlänskt och då luktar det väl utlänskt. OK är ju svenskt och det borde lukta svenskt tycker jag. Jag har alltid tankat på OK förut, och ja, är man nu med i Konsum så vill man ju va solidarisk det är väl inte så konstigt, nej..."

Anledningen till att jag kör heptan är att jag vet att det inte sotar och att jag förvärmer med samma bränsle som jag sedan eldar på med - enkelt.

Att jag sedan har möjlighet att i värsta fall köpa lite bensin av skoteråkare eller andra brännbara vätskor ser jag mest som en fördel.

Och även om jag kan spara 30-40 kronor per liter så utslaget på min årsförbrukning är det en mycket liten del av min totala kostnad för friluftsliv.
 
Rengöringsmedel

Några droppar kemisk ren bensin (heptan) är ett utmärkt rengöringsmedel på vissa fläckar, där jag inte har en tanke på att använda "motorbensin".

Per Brune
 
Re: Re: Svensk bensin?

avslutad210712; sa:
Anders262; sa:
Lite förvånad över att folk kör sina dyra multifuelkök (kök som är gjorda att tåla många olika bränslen) på enbart kemiskt ren bensin trots högt pris och svårighet att få tag på. Själv har jag hittills eldat upp drygt 8 liter alkylat bensin i mitt xgk. Har inte upptäckt några problem med sotning, lukt eller annat. Är kanske Primus känsligare när det gäller val av bränsle?

Kommer osökt att tänka på ett klassiskt avsnitt ur Macken där en kund är mycket bestämd angående valet av bensin: "-Ja, men all annan bensin är ju utlänskt och då luktar det väl utlänskt. OK är ju svenskt och det borde lukta svenskt tycker jag. Jag har alltid tankat på OK förut, och ja, är man nu med i Konsum så vill man ju va solidarisk det är väl inte så konstigt, nej..."

Anledningen till att jag kör heptan är att jag vet att det inte sotar och att jag förvärmer med samma bränsle som jag sedan eldar på med - enkelt.

Samma anledning som jag kör alkylatbensin.
 
Alkylatbensin kostar ju f ö en dryg hundring för 4 liter (ett par kronor till för oljeblandat), och lite mer per liter vid litersflaska.

Dvs den kostar ju inte ungefär som vanlig bensin även om man kan tro det om man lyssnat till båtbensindebatten.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.