Vart anmäler man felaktigheter i kartmaterialet?

Har i alla mina versioner av Garmins City Navigator m fl. haft samma blunder där man missat den korrekta vägens fortsättning och plötsligt leder in färden på en liten grusväg fram till nästa större väg, fast det bara är att fortsätta på den väg man redan är på. Skulle vilja anmäla detta till de som gör kartmaterialet, eller till de som tillhandahåller kartmaterialet till Garmin.

MVH Tony

Du får ta reda på vilket företag som står bakom kartmaterialet. Troligen är det Navteq eller Tele Atlas. Navteq har en funktion på deras hemsida där du kan rapportera fel i kartan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Begär du att en maskinvara skall föra dig närmaste väg mellan A-B lär du nog få både grusvägar och mindre vägar. Anger du däremot begärd vägstandard hamnar ju dylika utflykter i grönskan till fellistan.
//J

Har i alla mina versioner av Garmins City Navigator m fl. haft samma blunder där man missat den korrekta vägens fortsättning och plötsligt leder in färden på en liten grusväg fram till nästa större väg, fast det bara är att fortsätta på den väg man redan är på. Skulle vilja anmäla detta till de som gör kartmaterialet, eller till de som tillhandahåller kartmaterialet till Garmin.

MVH Tony
För garmin är det navteq. Gå in här:
http://mapreporter.navteq.com/dur-web-external/
Jag har dock varit med om flera ggr att man rapporterat ett fel som finns i min (senaste) karta och som har samma fel i navteqs "tittskåp" så är den rättad i databasen.
Det är bara att anmäla in! Ibland har någon annan hunnit före, men det är ganska enkelt i alla fall.

men slutligen

GPS:en är ju bara ett hjälpmedel!! Fel av olika slag kommer ju alltid att finnas. Tänker på dåren i sommras som körde förbi flera skylt som det stod på att vägen var avstängd och slutligen stod framför ett stup. För han följde GPS:en...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips