Vart anmäler man felaktigheter i kartmaterialet?

Har i alla mina versioner av Garmins City Navigator m fl. haft samma blunder där man missat den korrekta vägens fortsättning och plötsligt leder in färden på en liten grusväg fram till nästa större väg, fast det bara är att fortsätta på den väg man redan är på. Skulle vilja anmäla detta till de som gör kartmaterialet, eller till de som tillhandahåller kartmaterialet till Garmin.

MVH Tony

Du får ta reda på vilket företag som står bakom kartmaterialet. Troligen är det Navteq eller Tele Atlas. Navteq har en funktion på deras hemsida där du kan rapportera fel i kartan.

Begär du att en maskinvara skall föra dig närmaste väg mellan A-B lär du nog få både grusvägar och mindre vägar. Anger du däremot begärd vägstandard hamnar ju dylika utflykter i grönskan till fellistan.
//J

Har i alla mina versioner av Garmins City Navigator m fl. haft samma blunder där man missat den korrekta vägens fortsättning och plötsligt leder in färden på en liten grusväg fram till nästa större väg, fast det bara är att fortsätta på den väg man redan är på. Skulle vilja anmäla detta till de som gör kartmaterialet, eller till de som tillhandahåller kartmaterialet till Garmin.

MVH Tony
För garmin är det navteq. Gå in här:
http://mapreporter.navteq.com/dur-web-external/
Jag har dock varit med om flera ggr att man rapporterat ett fel som finns i min (senaste) karta och som har samma fel i navteqs "tittskåp" så är den rättad i databasen.
Det är bara att anmäla in! Ibland har någon annan hunnit före, men det är ganska enkelt i alla fall.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
men slutligen

GPS:en är ju bara ett hjälpmedel!! Fel av olika slag kommer ju alltid att finnas. Tänker på dåren i sommras som körde förbi flera skylt som det stod på att vägen var avstängd och slutligen stod framför ett stup. För han följde GPS:en...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips