Varning för Exped – Systematiskt materialfel och noll ansvarstagande

Jag vill varna andra friluftsvänner för att investera i Expeds liggunderlag. Min erfarenhet visar på ett djupt problematiskt mönster av delaminering (bafflarna släpper och underlaget blir en "ballong"), även vid perfekt skötsel.

Min statistik:

• 3 av 4 Exped-underlag har delaminerat.
  • Ett av de trasiga är ett dubbelunderlag (SynMat Duo/HL) – en mycket dyr investering som nu är helt obrukbar.
  • Den stora ironin: Mitt äldsta Exped-underlag är det enda som fortfarande är helt, medan de nyare modellerna har fallerat kapitalt. Detta tyder på en drastisk försämring av kvaliteten i senare års produktion.

Skötsel och handhavande:

• Samtliga underlag har enbart blåsts upp med pumpsäck. Ingen fuktig utandningsluft har kommit in i underlagen.
  • De har förvarats i ett tempererat inomhusklimat (garderob i ett centraluppvärmt hus).
  • De har delaminerat under förvaring hemma, inte ens under påfrestning ute i fält.

Komfort vs. Kvalitet:

För att vara rättvis vill jag betona att när dessa underlag är hela, är de otroligt sköna att ligga på. Det var just komforten som gjorde att jag från början köpte fyra stycken. Men fantastisk komfort betyder ingenting om produkten kemiskt faller isär i en garderob. Till er som har ett fungerande Exped-underlag idag: Jag önskar er all lycka till – ni kommer att behöva det den dagen limmet börjar åldras.

Expeds bemötande:

Trots att detta är ett uppenbart systematiskt materialfel vägrar Exped (inklusive huvudkontoret i Schweiz) att ta något som helst ansvar. De lutar sig strikt mot att garantitiden på 5 år har löpt ut, trots att produkterna marknadsförs som premiumutrustning för expeditioner.

Slutsats:

När ett liggunderlag för flera tusen kronor delaminerar trots pedantisk skötsel, är det en defekt produkt. Exped har uppenbarligen ett "bäst-före-datum" som de inte kommunicerar till sina kunder. Jag kommer aldrig mer att köpa Exped och rekommenderar alla att istället titta på märken med stabilare konstruktioner.Visa bilaga 48195
Samma sak hände med mitt Exped Duo: https://www.utsidan.se/forum/threads/exped-liggunderlag-delamineras.95422/post-922931

Hade önskat att Thermarest släppt en dubbelvariant.

Jag har haft mitt synmat 9 m i över 10 år utan delamering. Har även nyare som också fungerar som de ska. Och då pumpar jag riktigt hårt ibland. Tror att det är som med de flesta märken och prylar. En del håiier, andra inte. Oavsett märke! Kommer ihåg många klagomål på Fjällräven Vidda byxor för några år sen. "De höll bara några dagar". Mina är hela trots ovarsamt och mycket användande. Tyvärr är det nog mer sådant vi får vänja oss vid. Med det sagt är det långt ifrån acceptabelt. Vi får väl mer gå efter service vid köp, gynna de som håller vad de lovar och lite till. Då tror jag problemen blir färre när kunderna försvinner.
Mvh

Från Thermarest har jag fått ett nytt liggunderlag när det gamla gick sönder efter DRYGT fem år.
Jag har ett Thermarest 5 cm tjockt som jag köpte 1998, det fungerar fortfarande, jag förvarar det i mitt förråd och det ligger plant med ventilen öppnad, det kallar jag kvalitet. eller som många säger, Det var bättre förr, man gjorde saker som skulle hålla, mycket idag är av sämre kvalitet, för att man ska köpa nytt hela tiden.

Samma problem i Norge

Jag har ett Thermarest 5 cm tjockt som jag köpte 1998, det fungerar fortfarande, jag förvarar det i mitt förråd och det ligger plant med ventilen öppnad, det kallar jag kvalitet. eller som många säger, Det var bättre förr, man gjorde saker som skulle hålla, mycket idag är av sämre kvalitet, för att man ska köpa nytt hela tiden.
Ungefär hur många nätter har du legat på det liggunderlaget?

Aktuellt

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.
Mitt äldsta uppblåsbara liggunderlag är från 1998.
Ett självuppblåsande thermarest.
Det fungerar sommartid om jag inte vill ha bekvämlighet (2 cm tjockt upplåst).
Numera använder jag det som stol med thermarests stolsrigg.
Det är inte längre självuppblåsande utan jag måste blåsa upp det.
Det fungerar sommartid över 10°C och med erfarenheten jag har nu
så var det bortkastade pengar.
Det har dock inte delaminerat ännu.
Jag har även ett gammalt seatosummit som fortfarande fungerar som när det var nytt
för 12 år sedan.
Enda felet med det är konstruktionen med "kuddar" som jag upplever som riktigt obekväm.
Nu använder jag ett Thermarest Neoair Xtherm Nxt Max L som varken läcker luft eller är obekvämt.
Delaminering av Expeds liggunderlag är inget nytt.
När jag köpte mitt seatosummit så undersökte jag även expeds liggunderlag och redan då var det kunder som rapporterade om delaminering och att fjädrarna lämnar tillsammans med luften när de tömmer det på luft.
Jag tittar mycket på pris/prestanda och med de recensionerna ansåg jag att ett exped var bortkastade pengar.
Jag håller med TS om att priset på expeds liggunderlag borde vara några hundralappar
då hållbarheten inte motsvarar nuvarande prisbild.

Inget uppblåsbart kommer att hålla 5-10 år All plast åldras men de i cellplast håller längst iaf gamla av Polyuretan med nu förbjudna Isocyanater de varken smulas eller bits i av gnagare,

Mitt äldsta är STS är nog snart 10 år förvarats kallt med lite luft i.
Desto lättare och tunnare och dyrare desto sämre livslängd.

Mitt orange Thermarest är minst 15år och håller bra ännu.
Inte jättemycket använt ska tilläggas, kanske 100 nätter eller så.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.