Varmt och gott

Jag var ute och paddlade i helgen utanför Björlanda kile, Hisingen. Ca +10 C i vattnet och en kyleffekt i vinden (10 m/s) på ett par plussgrader.
Jag tränade lite självräddning och testade även min nya torrdräkt och den fungerade jättebra. Under hade jag tunna yllelångkalsonger, tunn ylleundertröja + en tjockare ylletröja. Neoprenhandskar och på huvudet en rånarhuva i något fliesaktigt material. Jag hade nog kunnat ligga där och flyta hur länge som helst utan att bli kall. Med flytväst flöt jag så högt på vattnet, att huvudet inte var nere alls pga luften i dräkten. Får fundera på om flytväst behövs eller om den mest är i vägen. Även blöt var huvan mycket varm och skillnaden blev tydlig när jag testade att doppa ned huvudet utan. Bara på den minut det tog att ta mig gående upp på stranden i vinden, gav mig en präktig huvudvärk, som genast släppte när huvan åter togs på.
I denna relativt varma vattentemperatur skulle jag inte velat vara länge utan en dräkt av något slag.

Hans

Intressant!

Jag funderar själv på att köpa en torrdräkt för att förlänga säsongen på allvar. Har du sonderat marknaden något eller köpte du bara "första bästa"?

Re: Intressant!

haskell; sa:
Jag funderar själv på att köpa en torrdräkt för att förlänga säsongen på allvar. Har du sonderat marknaden något eller köpte du bara "första bästa"?

Hej Fredrik

Jag gjorde en sondering och konstaterade att det inte finns så mycket att välja på i Sverige. Musto har för segling, det finns också ett finskt märke som jag glömt vad det heter, men jag fastnade för Kokatat Expedition. Den har den utrustning som jag ville ha, framför allt en gylf. Den var svindyr, 12600 kr, men ser man det som en långsiktig investering så är det acceptabelt. Kokatat är ett amerikanskt märke och jag har inte läst något negativt på de amerikanska forummen mer än priset.

Hans.

Re: glömde

FJS90/91; sa:
Kolla överlevnadsdräkterna för fritidsbruk, dom rekomenderas för bla. segling och fiske.

Jag ville ha latextätningar överallt vilket inte dessa har. Det innebär att de inte är täta. Ingen gylf heller. Men de är utan tvekan billigare.

Hans

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Re: Re: glömde

Hutt; sa:
Jag ville ha latextätningar överallt vilket inte dessa har. Det innebär att de inte är täta. Ingen gylf heller. Men de är utan tvekan billigare.

Hans

Det är i och försig neoprentätningar i hals och handleder men detta är inget som gör dessa dräkter mindre torra. De här dräkterna e torra!

För några år sedan så var det ganska vanligt med neoprentätningar även i torrdräkter för dykning.

Alternativ

Jag har surfat runt en hel del för att hitta prisvärda alternativ. Jag har bl.a. hittat följande:

Ravenspring:

http://www.ravenspring.co.uk/
Jag har inte sett något negativt om dessa. De säljer huvudsakligen via postorder.

Gul (från den billigaste återförsäljaren jag hittat):

http://www.seamarknunn.co.uk/catalog/items/item757.htm

Dryfashion (Hobie):

http://www.hobiecat.nu/html/shop/torrdrakt.html
De verkar ha gott anseende bland sina användare.

Typhoons torrdräkt (Racer) verkar också intressant:

http://www.edirectory.co.uk/pf/page...ompanyID=880&optProduct=on&MatchType=Category

Trident har också en del:

http://www.trident-uk.com/Catalogue/acatalog/Online_Shop_Drysuits_1.html

Nu ska jag försöka välja modell och storlek på något sätt... :)

Re: Alternativ

Jag har inte läst igenom länkarna eftersom jag inte skall köpa någon, men en sak som du inte skall kompromissa med är tyget. Det måste kunna andas. Det där med att neoprentätningar är otäta låter jag vara osagt för jag har ingen egen erfarenhet, men det är det intryck jag fått av andra. Patric B är av annan åsikt.

Hans

Hur varmt blev det?

Jag har inte skaffat torrdräkt, då jag blir för varm även i en vanlig GTX-jacka. Vintertid (och där är vi inte än), så brukar jag få kyla händerna i vattnet när jag använder paddelhandskar.

Blev du inte svettig?

Re: Hur varmt blev det?

Duracellkaninen; sa:
Jag har inte skaffat torrdräkt, då jag blir för varm även i en vanlig GTX-jacka. Vintertid (och där är vi inte än), så brukar jag få kyla händerna i vattnet när jag använder paddelhandskar.

Blev du inte svettig?

Jag brukar svettas ganska mycket. Undertröjan var fuktig men den tjockare tröjan var helt torr. Långkalsongerna var helt torra. Har hittills inte upplevt det som ett problem i torrdräkten.
Du får väl göra en roll och kyla ned dej :)

Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips