VARMA turpjäxor?

"Superdamasker"

tigertamjaren; sa:
Damasker!

yettigaiters.jpg


Fodra med fleece (sy själv!)

Jag har använt sånahär damasker (Berghaus Yeti) i många år. De fungerar bra för att hålla läderskor torra, men har ingen större värmande effekt. Anledningarna är (minst) tre:

För det första så består nederdelen som omsluter foten av gummi som inte har någon speciellt isolerande effekt. Även om man fodrar dem (fodrad modell finns eller her funnits) så kan man inte fodra nederdelen. Därmed blir fodret ganska verkningslöst.

För det andra så trycker de ihop skorna en aning eftersom de måste sitta rätt så hårt för att sitta på plats. Mindre skor = kallare skor.

För det tredje så har de ingen isolering inderifrån. För mig känns det ofta som att den värsta kylan kommer underifrån genom sulan. Denna nackdel delar de f ö med amdra s k "superdamasker" så som modellen från OR.

När det gäller den senare så kan det vara problem att få den att sitta kvar på plats, speciellt vid tårna. Jag har en kompis som har provat.

Peter
 
Re: Garmont Excursion

Pask; sa:
Säljs denna sko över huvud taget i Sverige? I så fall var?

Peter

I såfall är den nog ruskigt dyr. http://www.telemark-pyrenees.com har den annars. Eftersom det är G-fit innersko så borde passformen inte vara något problem, bara längden är rätt. Om man sätter foren i skalet utan innersko så ska man få rum med ca 1,5 till 2 fingrar bakom hälen. Mät foten och maila TP så vet dom vilken storlek som krävs.

P.S.
Svenska Garmont-importören tar rätt så bra betalt:

Garmont Ener-G i butik i sverige: 5500:-
Garmont Ener-G g-fit på TP: 399 euro. D.S.
 
Re:

Pask; sa:

Jag har använt sånahär damasker (Berghaus Yeti) i många år. De fungerar bra för att hålla läderskor torra, men har ingen större värmande effekt. Anledningarna är (minst) tre:

För det första så består nederdelen som omsluter foten av gummi som inte har någon speciellt isolerande effekt. Även om man fodrar dem (fodrad modell finns eller her funnits) så kan man inte fodra nederdelen. Därmed blir fodret ganska verkningslöst.

För det andra så trycker de ihop skorna en aning eftersom de måste sitta rätt så hårt för att sitta på plats. Mindre skor = kallare skor.

För det tredje så har de ingen isolering inderifrån. För mig känns det ofta som att den värsta kylan kommer underifrån genom sulan. Denna nackdel delar de f ö med amdra s k "superdamasker" så som modellen från OR.

När det gäller den senare så kan det vara problem att få den att sitta kvar på plats, speciellt vid tårna. Jag har en kompis som har provat.

Peter [/QUOTE]

Jag har förvisso inte testat vare sig Yetis eller ORs (etc) damasker, utan sydde mig på det glada 80-talet ett par i Cordura som liknar ORs men som hade löstagbart fleecefoder inuti. Körde med vanliga turpjäxor under och måste bestämt hävda att damaskerna (och fodret) gjorde avsevärd skillnad för värmen i fötterna.

(Sen löste jag det där med att de släppte framtill med hjälp av en stålvajer under skorna (bakom nordic norm-flärpen). Funkade hur bra som helst. Dock lite pillrigt att få av damaskerna från skorna.)

En kompis till mig körde (liksom du) med Berghaus-damasker och hade (liksom jag) också hemmasytt fleecefoder i sina. Han frös heller inte om fötterna på samma sätt som tidigare när han hade dessa på sig. Kanske hade han helt enkelt en större storlek på damaskerna?

Hursomhelst, rätt utformade, fodrade damasker är enligt min mening ypperliga på att hålla fötterna varma och torra. Men det är min mening det...

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Franz321; sa:
De kostar ju rätt mycke, men bekvämlighet och varma tar kostar mer!

Ähhh vaddå, 6000:- är väl ingenting för lite varma fötter?... ;)


Om du väljer mellan tio tar du har kvar efter en kall tur eller 6000 kronor i din bankkort da är 6000 inte sa mycke. Det blir 600 kronor per styck! Min lill ta kostar mycke mer en 600 kronor.

Efter tre manader minns du inte att du har 6000 kronor mindre, men du kommer aldrig att glömma de tar du har förlorat pa en tur.
 
Men vad nu, växer inte tårna ut igen efter att man har tappat dem??? :)

Tyckte bara de där "grönlandsstövlarna" var lite "overkill" för någon som ska ut på en vanlig svensk fjälltur. Dessutom inte påtagligt mycket billigare (...) än de där Crispipjäxorna som Sundancekid tyckte var väl dyra... ;)

Billigt men krångligt: Sy egna fodrade damasker.

Enkelt och hyffsat billigt: Köp färdiga fodrade damasker (och komplettera ev. med stålvajer under tårna etc för att hålla damaskerna på plats vid pulsande i snö).

Dyrt men säkert förträffligt: Köp särskilda varma skor / pjäxor för arktiska äventyr.

Korta utflykter: Värmesulor.

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Enkelt och hyffsat billigt: Köp färdiga fodrade damasker (och komplettera ev. med stålvajer under tårna etc för att hålla damaskerna på plats vid pulsande i snö).
Yikes! Metall för att leda bort värmen... :(
Undvik metall i största möjliga mån eftersom metallen leder bort värme. Satsa på något annat material med dålig värmeledningsförmåga istället.
 
haskell; sa:
Yikes! Metall för att leda bort värmen... :(
Undvik metall i största möjliga mån eftersom metallen leder bort värme. Satsa på något annat material med dålig värmeledningsförmåga istället.

Yikes: Och vad har du UNDER dessa vajrar (ståltrådar) med en diameter som är knappt märkbar?

ACF639.jpg


Ett uttryck som inkluderade mygg och kameler kommer plötsligt över mig...

F.ö. kan man ju om man så vill ta en gummisnodd istället för ståvajer.

Yikes!!!!

;)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Yikes: Och vad har du UNDER dessa vajrar (ståltrådar) med en diameter som är knappt märkbar?
Om jag prioriterar värme så försöker jag naturligtvis undvika metallbindningar också. Om man inte behövad åka så mycket på skrå så är Tegsnäs Epokbindningar eller liknande alldeles utmärkta! :)
Kungens jättemetallblock går dock fetbort!
 
Stålvajer

tigertamjaren; sa:
Sen löste jag det där med att de släppte framtill med hjälp av en stålvajer under skorna (bakom nordic norm-flärpen).

Vad menar du med "nordic norm-flärpen"? Kan du beskriva lite utförligare var du satte vajern?

Peter
 
Metall är farligt!

haskell; sa:
Om jag prioriterar värme så försöker jag naturligtvis undvika metallbindningar också. Om man inte behövad åka så mycket på skrå så är Tegsnäs Epokbindningar eller liknande alldeles utmärkta! :)
Kungens jättemetallblock går dock fetbort!

Oh ja! Plast är ju så himla bra när det är kallt... ;) Jag har bara sett en person med Epokbindningar på fjället, dom pajade. Jag har även träffat en kille med liknande bindningar på Svalbard, dom hade pajat, men han hade mycket STÅLtråd med sig som tur var.

Angående Garmont i Sverige så tror jag att Alpingaraget i Stockholm har. Även Addnature säljer Garmont, men jag vet inte om dom har hemma. Jag köpte mina Squadra på utförsäljning på Udéns i Göteborg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.