VARMA turpjäxor?

När jag går på tur på vinterfjället så fryser jag ALLTID om fötterna.
Någon där ute som har något riktigt bra tips på varma turpjäxor?
Har tidigare använd bland annat Scarpa T4 & T3 med "hyfsade" resultat. Vill dock ha ännu varmare. Är galet frusen av mig om fötterna. Trots det ska vi envisa oss med att gå på fjälltur i januari/februari. Det är ju så kul! :)

Alltså... En RIKTIGT varm turpjäxa för vinterfjället. Varmare än "vanliga" platspjäxor i stil med Scarpa, Garmont & Crispi. Gärna med löstagbar innersko.
Har kollat in Crispi top expedition som verkar vara precis det jag söker. Priset är dock ca 5500:- vilket är väl saftigt. Iofs är frånvaron av en förfrusen tå klart värd den summan.

Mycket tacksam för tips.

// Lars
 
Fjellskistøvler

Hei! Jeg fryser også på føttene. Dårlig blodsirkulasjon. Jeg bruker "Alfa" lærstøvler for fjellskiløping. Det går ganske bra. Har du prøvd støvler som er et nummer for store så du kan ta på et par ekstra strømper ? Hilsen S.R.
 
Thermo

Tjena Lars. Är du så frusen om fötterna? Måste tipsa dig (igen) om thermo-innerskor. Jag o Axel hade såna, alla andra vanliga när vi var i Ramundberget vid nyår. Det var -30 i backen. Vid lunch gick hela gänget in och käkade. Alla utom jag och Axel hade kalla tår, flera hade så ont när tårna tinade att dom fick tårar i ögonen (vuxna karlar och kvinns). Thermo-innersko plus T4 är mitt förslag. Och ta med ett par overboots för natt-lägret.

(Annars kan du ju köpa Markus gamla Silveretta-bindning och spänna fast ett par såna här:
1231.jpg
 
Vad sägs om elsulor?!?

Efter att ha varit och AIDat med en som har sådana...

Tänk er kommentaren (när det är lite små kyligt, lite lätt regn, fuktigt):
Vänta lite, jag ska bara sätta på mina elsulor... och sedan "Aaahhhh..."

Nu måste jag köpa ett par... =)

Gustaf
 
Re: Thermo

Vandrare; sa:
Tjena Lars. Är du så frusen om fötterna? Måste tipsa dig (igen) om thermo-innerskor. Jag o Axel hade såna, alla andra vanliga när vi var i Ramundberget vid nyår. Det var -30 i backen. Vid lunch gick hela gänget in och käkade. Alla utom jag och Axel hade kalla tår, flera hade så ont när tårna tinade att dom fick tårar i ögonen (vuxna karlar och kvinns). Thermo-innersko plus T4 är mitt förslag. Och ta med ett par overboots för natt-lägret.

(Annars kan du ju köpa Markus gamla Silveretta-bindning och spänna fast ett par såna här:
1231.jpg


Ifjol försökte jag köpa Sccarpa T4 men då hade outside inga hemma.
Dessutom vet jag inte om thermo-innerskon finns till T4:an. Enligt outside så gjorde den det inte ifjol, men jag vet inte.
Ska ta kontakt med dom igen, för det kan vara ett klart intressant alternativ.

Bra att du påminde mig ;)

// Lars

Ps. 3e Januari åker er pulka på tur med mig & Daniel igen. Tjoho! :)
 
Specialbeställa Lundhagskängor

Även jag har stora problem med att jag fryser om fötterna och likaväl envisas med att vara ute när temperaturen sjunker långt under noll grader.

Sedan några år tillbaka har jag använt mina specialbeställda Lundhagskängor. De har skidsula (Nordic Norm)och en innersko i filt (ca 4-5 mm) i dessa skor får jag även plats med en tjock yllestrumpa, kondenskydd (fryspåse) och tjocka sockar. Plats finns även att röra tårna. Dessa kan jag varmt rekommendera. Jag använder dessa vid långfärdsskridsko, jakt, skogsturer och fjällturer.

/ Jörgen
 
Re: Re: Thermo

sundancekid; sa:
Ifjol försökte jag köpa Sccarpa T4 men då hade outside inga hemma.
Dessutom vet jag inte om thermo-innerskon finns till T4:an. Enligt outside så gjorde den det inte ifjol, men jag vet inte.
Ska ta kontakt med dom igen, för det kan vara ett klart intressant alternativ.

Bra att du påminde mig ;)

// Lars

Ps. 3e Januari åker er pulka på tur med mig & Daniel igen. Tjoho! :)

Outside har slut på T4 igen, jag vet, för jag har jagat efter ett par. Innerskor behöver inte vara Scarpa. Jag vet att det finns billiga thermoinnerskor för snowboard som man kan stoppa i, läste på telemarktips.com. Hittar du några så säg till, jag är T4 ägare nu....

Vart ska ni i januari? Låter kul.
 
AJg bytte till scarpa T3 när jag fick fotproblem och det har varit bra för mig. För dig tycks det dock krävas mer... Termoskor låter intressant och vore kanske något för mig också.

Jag ville bara tipsa om att du gör en sökning på "fuktspärr" och läser lite om det här på utsidan. För mig har det varit en viktig del i att mina fötter klarat sig. Alltid torra innerskor och tjocksockor!

/Andreas
 
ala; sa:
AJg bytte till scarpa T3 när jag fick fotproblem och det har varit bra för mig. För dig tycks det dock krävas mer... Termoskor låter intressant och vore kanske något för mig också.

Jag ville bara tipsa om att du gör en sökning på "fuktspärr" och läser lite om det här på utsidan. För mig har det varit en viktig del i att mina fötter klarat sig. Alltid torra innerskor och tjocksockor!

/Andreas

Jag kör alltid med fuktspärr och det förbättrar levnadsstandarden för mina fötter avsevärt, men fortfarande kvarstår det faktum att jag fryser än dock... Thermoinnerskor lär det nog bli... I en eller annan form.

// Lars
 
Jörnkängans antifrysmodell med löstagbar filtinnersko är varma. Företaget säljer också Tegsnäsbindningen som passar. Jag har inte testat bindningen ännu, men det verkar funka.

Raskesven
 
Tjatar om mössa

Standardtips är att isolera huvudet där mer än 50% av värmen strålar ut / leds bort vid kyla.

Undvik nikotin speciellt snus som ger kraftig kärlsammandragande effekt vilket gör att bl a fötter blir kalla.

Lokala åtgärder på benen / fötterna är nästa steg.

Mycket isolerande luft i klädseln och i skorna.

Borsta bort snö och is. Undvik att bli svettig. Tjocka sulor. (Metallbindningar och metallstavar leder bort värme.) Gott om plats i skorna. Vifta på tårna. Håll igång, se till att aldrig börja frysa. Isolerande damasker. Fuktspärr har jag inte provat själv annat än efter plurrningar, det bör fungera om man inte svettas för mycket.

Träna och lär känna din egen utrustning och dina egna förutsättningar. Gärna tillsammans med mer erfarna. Håll humöret på topp men undvik alkohol utomhus.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.