Erfarenheter av storskor

Jag ska inom en snar framtid köpa ett par storskor.
Jag undrar om det är någon av er där ute som har någon erfarenhet av följande storskor:

1) Boreal G1 (INTE G1 Expe)
2) LaSportiva Nuptse
3) Scarpa Phantom Lite

Någon av dessa modeller lär det bli.
Om någon har testat någon av följande och orkar dela med sig av sina erfarenheter så skulle jag bli mer än tacksam! :)
Det jag undrar är i vilken miljö du har använt dem och hur du uppfattade dem. Bra/dåligt med skon? Kall/varm? Klumpig/smidig? Som sagt... hur uppfattade DU skon?

Själv är det närmast förestående på min lista en resa till Elbrus. Jag vet att ingen av dessa skor "behövs" på Elbrus så ni behöver inte påpeka det ;)
Dock är jag en MYCKET frusen man. Speciellt om fötterna. M.a.o så garderar jag mig gärna. Dessutom ska skon fungera bra för framtida äventyr, vilka troligtvis kommer bli både högre & kallare. Så jag tror nog en "fet" sko av någon av de nämnda modellerna kommer passa alldeles utmärkt.
Sen är jag öppen för andra tips på storskor.
DOCK... Ett av de krav jag har på min storsko är löstagbar innersko, så bekymmra er inte över att rekomendera något som inte har löstagbar innersko :)

Mycket tacksam för hjälp i frågan.

// Lars
 
Ingen?

Skulle bara dubbelkolla om det verkligen inte är någon som har någon erfarenhet av de ovan nämnda storskorna?

Om inte. Så får jag tacka för att ni tog er tid å läsa mitt foruminlägg :)

// Lars
 
OK dá!

Tänkte att jag skulle hálla tyst för en gángs skull, men eftersom ingen annan här av sig... men kom nu inte och klaga pá att jag gör reklam!

Boreal G1: har hört att innerskon inte är alltför lyckad/bekväm.

Scarpa: verkar vara en super-känga, men lite väl overkill och varm om man inte ska upp pá "riktiga" expeditioner?

La Sportiva Nuptse: ser mycket bra ut.. har dock varken provat eller hört frán nágon som använt den.

Andra storsko-modeller med uttagbar innersko (báda finns hos Northstar Trading i Malmberget).

Trezeta Guida: Fick bra recentioner här pá utsidan.se

Bestard TOP Mountain II: är en förbättrad version av klassisk kängamodell här i Spanien. Jag har i princip bara hört bra om denna. Används t.ex för nárvarande bl.a av folket pá spanska armens forskningsstation pá Sydpolen, samt av franska armens bergsjágare (i svart utförande!)Nackdelar: vikten, kanske, dryga 2 kilo / par. Inte till för folk med alltför breda fötter (OBS: jag ár sjálv anställd pá detta företag, och alltsá part i málet)

I övrigt: googla lite.. fr.a Sportiva och Scarpas, men även Boreals kängor brukar recenceras ofta pá engelska och amerikanska mountain- och geear-webs. Bestard förekommer framför allt pá spanska webs.

Lycka till!

Mats
 
Re: OK dá!

malindo; sa:
Tänkte att jag skulle hálla tyst för en gángs skull, men eftersom ingen annan här av sig... men kom nu inte och klaga pá att jag gör reklam!

Boreal G1: har hört att innerskon inte är alltför lyckad/bekväm.

Scarpa: verkar vara en super-känga, men lite väl overkill och varm om man inte ska upp pá "riktiga" expeditioner?

La Sportiva Nuptse: ser mycket bra ut.. har dock varken provat eller hört frán nágon som använt den.

Andra storsko-modeller med uttagbar innersko (báda finns hos Northstar Trading i Malmberget).

Trezeta Guida: Fick bra recentioner här pá utsidan.se

Bestard TOP Mountain II: är en förbättrad version av klassisk kängamodell här i Spanien. Jag har i princip bara hört bra om denna. Används t.ex för nárvarande bl.a av folket pá spanska armens forskningsstation pá Sydpolen, samt av franska armens bergsjágare (i svart utförande!)Nackdelar: vikten, kanske, dryga 2 kilo / par. Inte till för folk med alltför breda fötter (OBS: jag ár sjálv anställd pá detta företag, och alltsá part i málet)

I övrigt: googla lite.. fr.a Sportiva och Scarpas, men även Boreals kängor brukar recenceras ofta pá engelska och amerikanska mountain- och geear-webs. Bestard förekommer framför allt pá spanska webs.

Lycka till!

Mats


Jag är glad för att du inte kunde hålla tyst Mats :)
Tack för dina tips & synpunkter. Kan inte annat än hålla med om att Scarpan är lite väl overkill, fast å andra sidan är dom overkilla alla 3... mer eller mindre. Dock attraheras jag av scarpans mycket låga vikt.. 1,8kg/par gentemot de övreiga 2 modellerna som ligger kring 2,6-2,7kg/par. Dessutom är scarpan den billigaste av dem.

Ska helt klart kika in de andra modellerna som du rekomenderade.

tack än en gång.

// Lars
 
Kalla fötter

Har ingen erfarenhet av nämnda storskor men har ett tips angående kalla fötter. Jag gick till en skidshop och skaffade mig ett par formgjutna "termoinnerskor" (heter det så??). Motivet från början var att jag var trörr på mina glappande hälar när jag isklättarde, men det visade sig att jag även fick en supervarm innersko. Jag har isklättrat med dem i temperaturer ner till -25 och det enda jag behöver ha på fötterna är ett par jättetunna "linersocks".

/Erik

P.S Lycka till på Elbrus
 
Rättelse och tillägg

Hej igen:

det blev fel i hastigheten: Trezetas modell med innersko heter Super Guida. Guida (utan super) àr en liknande modell, men utan innersko.

Har aldrig provat denna, men prestanda mellan denna och TOP Mountain II verkar liknande. Bâda har ocksà Gore-Tex foder i innerskon (tror jag, vad gáller Trezetan), dock har TOP Mountain II Gore-Tex Duratherm, vilket âr bra mycket varmare ân vanlig Gore-Tex (som ju inte har nâgon termo-funktion alls).

Boreals, Scarpas och la Sportivas innerskor âr inte vattentàta, utan gjorda av olika thermoisolerande material.

Som vanligt när det gàller skor màste du pröva dig fram.

Mvh / Mats


[Ändrat av malindo 2004-04-23 kl 09:40]
 
Re: Kalla fötter

stetind; sa:
Har ingen erfarenhet av nämnda storskor men har ett tips angående kalla fötter. Jag gick till en skidshop och skaffade mig ett par formgjutna "termoinnerskor" (heter det så??). Motivet från början var att jag var trörr på mina glappande hälar när jag isklättarde, men det visade sig att jag även fick en supervarm innersko. Jag har isklättrat med dem i temperaturer ner till -25 och det enda jag behöver ha på fötterna är ett par jättetunna "linersocks".

/Erik

P.S Lycka till på Elbrus

Termoinneskor? intressant! om jag förstår rätt har man då en yttersko och två innerskor eller? Behöver man inte köpa en större sko i sådant fall för att få plats med innerskon? vad var det för märke du köpte? Ooops det bliv många frågor på en gång:)

/A
 
Re: Rättelse och tillägg

malindo; sa:
...

Boreals, Scarpas och la Sportivas innerskor âr inte vattentàta, utan gjorda av olika thermoisolerande material.
Som vanligt när det gàller skor màste du pröva dig fram.

Mvh / Mats

Malindo

Om jag inte missminner mig så har Boreal G1 en innersko med Sympatex-membran vilket torde göra den tämligen vattentät.
De övriga modellerna har inte vattentät innersko.

Jag vet att de enda som kan fälla beslutet i denna fråga är mina egna fötter så jag ska testa mig fram. Jag bara undrade i största allmänhet om någon har någon erfarenhet av dessa skor och i sådana fall vilken erfarenhet? Mest av nyfikenhet :)
 
Re: Kalla fötter

stetind; sa:
Har ingen erfarenhet av nämnda storskor men har ett tips angående kalla fötter. Jag gick till en skidshop och skaffade mig ett par formgjutna "termoinnerskor" (heter det så??). Motivet från början var att jag var trörr på mina glappande hälar när jag isklättarde, men det visade sig att jag även fick en supervarm innersko. Jag har isklättrat med dem i temperaturer ner till -25 och det enda jag behöver ha på fötterna är ett par jättetunna "linersocks".

/Erik

P.S Lycka till på Elbrus

Jag känner till att det finns termosinnerskor som man kan fixa till. men jag visste dock inte att de passade till alla möjliga skor/Pjäxor? Dom bör ju vara grundformade så att dom passar bra i respektive sko redan innan man fixat till den menar jag. Jag vet att Scarpa har termoinnerskor till sina plastpjäxor å att dessa funkar kanon. Men funkar de å köpa "vilken termoinnersko som helst" å sen formgjuta den efter yttersko / fot menar du?

// Lars

P.s Tack så mycket :)
 
Re: Re: Rättelse och tillägg

sundancekid; sa:
[Malindo

Om jag inte missminner mig så har Boreal G1 en innersko med Sympatex-membran vilket torde göra den tämligen vattentät.
De övriga modellerna har inte vattentät innersko.

Det är korrekt att Boreal använder sig av Sympatex i sina kângor (vilket de emellertid kallar Dryline), detta även i G1:an.. dock âr jag osäker pâ om membranet sitter i innerskon eller i ytterkängan.. har för mig att innerskorna pâ G1 âr mer typ filt.. men jag kan ha fel.

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2004-04-24 kl 14:40]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anka0311 Erfarenheter av att klättra Aiguille du Chardonnet? Alpin / Bigwall 0
NordenJolt Någon som har erfarenheter från Coropuna i Peru? Alpin / Bigwall 2
per162 Erfarenheter av cam hooks? Alpin / Bigwall 7
Ayreon Erfarenheter från mt. blanc Alpin / Bigwall 7
agis Storskor, hyra Alpin / Bigwall 0
Fbr Storskor – Phantom 6000 Alpin / Bigwall 13
kjpil Klättra i Lundhags eller Vandra i storskor? Alpin / Bigwall 26
Mike C Turskidor för storskor? Alpin / Bigwall 36
gmg storskor Alpin / Bigwall 0
Rodluvan sula om storskor !? Alpin / Bigwall 4
mo9jan Koflach storskor. Alpin / Bigwall 4
karlssonhenrik Torka storskor i läder? Alpin / Bigwall 3
osse26 Storskor på Matterhorn? Alpin / Bigwall 4
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0
Ix Storskor och långfärdsskidskor?? Alpin / Bigwall 10
Double-A Storskor för div. aktiviteter? Alpin / Bigwall 2
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
MikeMike Storskor eller superskor. Alpin / Bigwall 0
dabac Bräda + storskor = sant! Alpin / Bigwall 0
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Djurgårdens IF Storskor och Skidbestigning ? Alpin / Bigwall 2
larrebar bindningar och skidor för storskor Alpin / Bigwall 3
snowboard+storskor=sant? Alpin / Bigwall 7
Kan man åka Snowboard i storskor? Alpin / Bigwall 3
Storskor att hyra? Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.