Varma fötter på fjällsjöns is?

Ok. Det finns inget bättre än att sitta i 20 minus och se solen gå upp över fjällen samtidigt som man monotoniskt rycker efter fjällrödingen. 350 dagar om året kan jag längta efter den stunden. Men det finns samtidigt inget värre i den stunden än att - frysa om fötterna. Nu till min fråga: Har precis fyndat ett par skal av Labrador Canadian Boot. En 200-dralapp i järnaffären efterom det saknas en innersko. Kan väl jag fixa själv tänkte jag och slog till. Skon är i toppskick, aldrig använd, men jag måste fylla den med någon slags innerkso. Därav mitt problem. Några tips någon? Har provat med försvarsmaktens gråsocka + vita yttersockan, men har fortfarande, förutom vickmån på tårna, en halv cemntimeter att fylla. Helly Hansen ska ha en ok innersko? Eller ska man köpa en sån sko som sitter i typ ett par sorrelskor? Hm. Alla tips mottages varmt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tovade innerstövlar är idealiskt. Ett par feta sådana är varma, men de tar mycket utrymme. Det ska till en stor känga för att det ska fungera. Jag har normalt 44 i kängor. Behöver en 46:a för att kunna ha mina tovade skor och sula i dem.

Jörnkängan har en filtinnersko som inte är så fet men ändock varm.

Raskesven

Även gummistövlar för vinterbruk har filtinnerskor. Men jag har aldrig sett lösa filtinnerskor att köpa, men det borde ju finnas.

Lundhags har också lösa filtinnerskor tilll salu, dom sitter i deras "Husky-modell".

Dock, Står man still spelar det INGEN roll vad man har på fötterna, man fryser ändå till slut.

Tips, köp en bit Ecoprim markisolering och stå på.

/BAX

Hej
Har någon provat sorels vinterkängor/stövlar. Finns på naturkompaniet. De ser ut att vara varma. Jag fryser alltid om fötterna. Nokias filtstövlar funkar bara på hösten när jag är stilla. På vintern fryser jag i allt om jag inte rör mig.
mvh
ht

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips