Varm o bred sovsäck?

Jag letar en bra sovsäck.

- jag är 1,75 så minst en 1,80 säck.
-jag rör mig mycket i sömnen
-jag är frusen o vill kunna sova i minst -10 gr (kvinna).
-den måste vara bred vid axlarna (min marmot outray va för smal)
- gärna dun.
- helst inte över 5000kr
-sover i hammock eller tält.

Mountin Equipment med +900 FP kostade ca 4000 skr på bra rea de ligger på de dubbla annars, kolla ev beg om du kan tvätta och torka själv i stora maskiner.
Jag är 193 L och inte räcker det med 5 cm längre än rek om du inte ska frysa.
Hur breda säckar är har även med modelltyp välj inte mumie om du ska ha rymlig dvs insvängd form utan bara lite smalare vid fötterna.
Du kan ju köpa på öppet köp och testa försiktigt om du har tex huva och heltäckande kläder så det inte syns att du provat.
Man känner rätt fort om säcken är varm ev kan du ju vädra lite innan test eller lägga sig ute på uteplats eller på en balkong,köp inte Vintersäck på sommaren om du vill testa värmen.
Köp inte Marmot de har kassa blixtlåsar kolla även mot ljuset att dunet är jämnt fördelat när du har skakat säcken lite efter den legat hoprullad.
Desto högre FP (fill Power)desto bättre dun dvs värmer bättre fluffar upp bättre och ger lägre vikt ifh temp märkning.
Kolla även om de är märkta med EU test temp om USA test är de sämre vid samma temp.
Rab är även ett bra märke med bra kvallitet ifh till pris de fylls oftast i UK med dun även om alt annat är från Kina

Carinthia Defence 6 är både varm och rymlig.
Den går att kombinera med Defence 4 vid riktigt låga temperaturer.
Jag finns i södra sverige och använder Survival One som är samma som
Defence 6 med skillnaden att survival one har ärmar och går att använda som vinterrock.
När dagen kommer när min survival one är slut så blir det ovan kombination för mig.
Både survival one och defence serien är rymliga så att det är plats till att stuva ned kläderna i den så att de är varma och torra när det är dags att klä på sig på morgonen.
Survival One är vansinnigt varm för södra sverige och jag har ännu inte efter 10 år klarat att sova med stängd dragkedja vintertid.
Dagar jag har varit genomfrusen så har det räckt med 2 minuter med stängd dragkedja för att jag skall bli varm igen.
Carinthias survival one och defence serien håller otroligt hög kvalitét.
Dun kan jag inte använda då jag är ute alltid och allt blir fuktigt.

Sök här och titta noga på alla inställningar brdd och längd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips