Varm klättring över jul och nyår?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
UD avråder från att resa till Thailand

"Mot bakgrund av den senaste tidens terrordåd i Sydostasien uppmanas svenska medborgare som befinner sig i Thailand eller är på väg dit att vara mycket uppmärksamma och försiktiga samt hålla sig välinformerade. För mer detaljerad information hänvisas till Sveriges ambassad i Bangkok hemsida." http://www.ud.se/konsularinfo/reserad.htm

Så länge man håller sig i Railey är man antagligen helt utom fara. Värre är det nog på Phuket och andra turistmagneter.

Railey är trångt och dyrt över jul och nyår:(

Det finns en massa andra ställen Australien (Mt Arrapailes) är helt suveränt men kräver lite tid eftersom det ligger så långt bort.

Hela sydostasien (Thailand, Vietnam och Indonesien) faller ju bort av terrorismorsaker liksom Jordanien (Wadi Rum).

Annars verkar det finnas bra klättring i Sydafrika, Marocko, Brasilien, Indien och på Kuba men det kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte varit där (iaf inte ochklättrat).

Följ den inhemska debatten

Terrorhot i Thailand? I Thailand inser man att ett terrordåd liknande det på Bali skulle få ödesdigra konsekvenser för landets turistindustri. Landet har drabbats av terrordåd förr och jag tror att man har viss mental beredskap för problematiken. Åtgärder vidtas alltså och vad jag förstått så arbetar underrättelsetjänsten för högtryck för att hålla koll på läget.

Förr hade man problem med muslimsk separatistisk gerilla längst ner i söder, men som jag förstått det är den frågan i grunden inte religiös utan snarare nationalistisk. Att det på en del håll finns större dragning till Malaysia som man delar språk och religion med är förståeligt.

Frågan är bara om utländska element kan få igång den till stor del kvästa gerillarörelsen och om man i så fall kan få den att strida för en sak som egentligen inte är dess egen.

Jag rekommenderar den som är intresserad av utvecklingen i Thailand att följa den interna nyhetsförmedlingen och debatten. Läs gärna någon av de engelskspråkiga tidningarna 'The Nation' och 'Bangkok Post'. Jag tycker att The Nation är strået vassare, dock inte på webben.

http://www.nationmultimedia.com
http://www.bangkokpost.com

Hälsar,

Joakim Ekendahl, som utan minsta oro ska resa till Thailand under fem veckor i december och januari.

UD avråder inte utan manar till försiktighet

gahne; sa:
"... svenska medborgare [uppmanas] ... vara mycket uppmärksamma och försiktiga samt hålla sig välinformerade."

Just det, att vara uppmärksamma och försiktiga och hålla sig väl informerade. UD avråder alltså inte från resor till Thailand. Det finns knappast något skäl att inte åka dit. Det kan nog vara klokt att undivika större delen av Indonesien och delar av Filipinerna. Däremot är Thailand, Lao, Kambodia och Vietnam huvudsakligen Buddhistiska inte muslimska, men faktum är att det är knappast något större hot i det avspända Malaysia heller.

Railey beach har f ö utmärkt klättring. Befolkningen är muslimsk. Men ej fundamentalistisk. Turismen är deras levebröd. Och ngt hot föreligger inte från dem.

Möjligen har skälen förstärkts att inte hänga runt Patong beachs natthål, Patpong i Bangkok eller i Pattaya. Det finns dock goda skäl att undvika dessa ställen ändå så det gör egentligen varken till eller från.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html

Åk inte till...

... Kalymnos i Grekland över nyår. Det är ett fint klätterställe, men vädret är för osäkert mitt i vintern för att det ska vara bra. Färjorna har en tendens att vara inställda och ibland blir det för kallt för att klättra.

Hampi

Det finns bra sportklättring + fantastisk bouldering i surrealisitiskt landskap i Hampi, Karnataka, Indien. Kombinera med bad+bouldering på stranden i Goa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips