Nybörjare klättring

Hej!

Jag är ny inom klättring och har fastnat totalt! Fram tills nu har jag klättrat på gym ett 10 tal gånger och lyckats ta mig upp på ett par stycken 6A leder. Men nu till min fråga, jag vill ha ett mål att sträva efter inom det närmsta året. Vad skulle ni mer erfarna klättrare säga är ett rimligt mål för någon som vill utvecklas och hinner klättra ca 2 gånger i veckan?

Tacksam för alla svar!

Mvh

Allt beror på vilka förutsättningar du har. Min erfarenhet är att nästan alla rätt fort kommer till typ 6b om man lägger manken till. Mer än så kräver en del jobb. Viktigast är dock förstås att ha kul :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om vi begränsar "klättring" till "jaga grader på topprepsklättring inomhus" så vore det inte ett orimligt mål att gå från 6a till 6c+ inom ett år. (Väldigt mycket beroende på dina personliga förutsättningar i förhållande till vilken typ av leder du hittar på ditt klättergym.)

Lyfter du blicken finns det andra mål. Ett "tråkigt" men smart mål är exempelvis att hålla sig skadefri. Det är lätt att sabba fingerleder om du går ut för hårt.
Ett annat givet mål är förstås att leda de grader du topprepsklättrar nu.
Ett tredje att klättra motsvarande grader utomhus.

Inte för att det är fel att bara fokusera på "plastgrader" om det är det du tycker är roligast. Men klättring är oerhört mycket mer än så.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips