Varm fleece-tröja

mtrl ?

Tunn ull är inte dumt under ett skalplagg, t e x en slipover med v-ringning, givetvis i lätt fin ull. En långärmad tunn ulltröja om det är riktigt kallt.
Men tror du att du, som skogsjobbarna, klarar dig utan en skaljacka, är fiberpäls direkt utanpå en ull-/syntet- skortan utmärkt.
M/90 tröjan eller fleece är mest rastplagg.... Behöver du dem när du går, öka tempot!
En tröja värmer inte själv, det är värmeförlustfördröjningen som gör att du upplever din egen värmeförlust som värmande, d v s bunden luft i plagget. Håll upp en M/90 tröja mot ljuset så ser du var värmen rymms, gör sen detsamma med en fleecetröja...35 år gammal fiberpäls är inte alls illa för att inte tala om mång miljonåriga ullen. Brist på ålder och promotion överträffar sällan funktion......

Go tur

Johan K

[Ändrat av johankse 2002-10-15 kl 08:33]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Varm fleece

Måste slå ett slag för de lite "lurvigare" fleecarna, som Patagonias Regulator-serie eller Arc´teryx Delta R/RS. Tack vare sin lurvighet "fångas" mycket luft som värmer gott under skaljackan, de är dessutom betydligt lättare än traditionell fleece.

Både Patagonias och Arcteryx jackor av den här typen är dessutom riktigt snygga och sitter ruggigt bra (dvs tight). Bra och sköna kragar och ett nytt favoritplagg.

/Utenicke

Fiberpäls

Jag förstår bara inte hur så många kan höja fiberpälsen till skyarna, men smaken är ju olika. Själv tycker jag att den tar upp för mycket plats, är orörlig och obekväm och sitter väldigt illa kring halsen, särskilt vid jämförelse med modernare "mjuka" plagg. M90 däremot var ett mycket bra förslag, även om jag personligen nog föredrar den civila ullfrotte-varianten. Tack ändå, alltid kul att höra vad andra använder och uppskattar.

Re: Varm fleece

utenicke; sa:
Måste slå ett slag för de lite "lurvigare" fleecarna, som Patagonias Regulator-serie eller Arc´teryx Delta R/RS. Tack vare sin lurvighet "fångas" mycket luft som värmer gott under skaljackan, de är dessutom betydligt lättare än traditionell fleece.

Både Patagonias och Arcteryx jackor av den här typen är dessutom riktigt snygga och sitter ruggigt bra (dvs tight). Bra och sköna kragar och ett nytt favoritplagg.

/Utenicke

"Lurvig" fleece! Då kommer man ju mycket nära en fiberpäls, förutom priset förstås. Men annars håller jag ju med, lurvig fleeece (d v s fiberpäls) under tunnt skal (bomull eller regntätt om det behövs) är suveränt.

Fiberpäls!?

Fiberpäls!!
Det får mej osökt att tänka på "skogshuggartröjan" även kallad "Helly Hansen-tröjan" som jag hade för sissådär 25 år sedan.
Det är mer än 15 år sedan jag kasserade tröjan och minnena av den har bleknat en hel del. Vad jag däremot minns är att den efter en tid blev ganska "tovig".
Jag har samma erfarenhet av fiberpälsen i det 10 år galma understället till torrdräkten (Thinsulate).

Min erfarenhet är att tovig fiberpäls tappar "värmen".
Delar ni den erfarenheten?

Frågan blir då: tovar modern fiberpäls mindre?

Hälsningar

Bengt

Re: Fiberpäls!?

svindel; sa:
Frågan blir då: tovar modern fiberpäls mindre?

Bengt

Det finns INGEN modern fiberpäls! Fiberpälsen kan säkert med tiden tovas liksom en traditionell fleecetröja kan noppas och bli kompakt. Men fiberpälsen tovas främst av slitage och det tar LÅNG tid, den kostar också minimalt. Men det blir ju inte den nära passformen som tröjor med stretch har.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips