Varm fleece-tröja

Skulle vara tacksam för tips angående en varm fleece-tröja att bära under skaljackan höst och vinter. Har kollat in Klättermusen Flisa, men den verkar vara någon slags windstopper. Använder man skalplagg känns det både onödigt och obekvämt. Tröjan bör vara varm, lätt, hyfsat tight och sitta tätt kring halsen. Hel eller halv dragkedja spelar mindre roll, priset är inte heller det viktigaste. Tack på förhand!

/Mikael
 
Tierra Powerstretch

Kolla på Tierras Powerstretch fleece. Köpte en själv och den är skön att ha på sig. Tänkte prova den på kommande fjällvandringen och se om den går att ha på sig när man vandrar istället för underställströja. Vet inte hur den är i jämförelse med andra dock.
 
M90 Tröja

M90 tröjan är kanon, mycket bättre än fleece.

har haft min i mpnga år och den hänger alltid med när jag ska ut, året om.
 
Tack...

...för tipsen. Ska kolla upp Tierra. M90 kommer jag ihåg, men den har ju ett decennium på nacken och tillverkas av försvaret. Nog måste det väl finnas bättre produkter? Det måste ju ha hänt saker på materialfronten. Dessutom borde väl företag som Tierra, Patagonia, Klättermusen mfl ha större ekonomiska ramar att hålla sig inom då de kan ta ut tusentals kronor för samma tröja som försvaret betalar några tior för. Eller är vi så lurade? Nej, jag vägrar tro det. Den utrustning vi använde i lumpen (Kiruna) var bra, men det finns knappast en enda detalj som jag inte skulle byta mot modernare alternativ, sett ur ett friluftsmässigt perspektiv.

Vad är ett knäppetält (ensamma vargen eller vad det nu kallades) jämfört med ett Hilleberg? Ryggsäcken (LK70) orsakade också en hel del svordomar och onda axlar.
 
hehe

Huga.. Kommer med smärta ihåg LK70 med mera.

Ett alterativ till fleece är den klassiska Fristads fiberpäls. Ett plagg som är lättare än de flesta fleeceplagg samt är tillverkat för att hålla för riktigt arbete.. Jag använder med förkärlek fiberpäls i skogen och fleece på stan..
 
Lundhags

Kolla in Lundhags flisprodukter. Jag köpte en tunn fliströja för ett par månader sedan då Lundhags i Järpen hade rea (50% på all flis). Slå en signal det kan vara värt att pröva!
 
Ylle

Jag har slutat med fleecetröjan, för ylle är så mycket bättre. Min favorit är en lamullströja från H&M, ofta med en tunn yllepolo från Kappahl under. Ylle behöver nästan aldrig tvättas, det är stretchigt, mer 'lagom' vindtätt, snyggare, och varmare.

HM, Brothers, Indiska mfl brukar ha bra ylletröjor. Dom där vansinnigt tjocka lusekoftorna är inget för mig, tunga, varma och torkar aldrig. Försvarets värmeröja 90 är bra, men inte så snygg.
 
M90

Måste bara ge bifall i att M90n är super. Jag tar hellre med mig den som förstärkningsplagg än min ett år gamla PowerStretch-fleece från Haglöfs. M90n känns mycket varmare, även efter att den har blivit nedsvettad. (Om vi nu menar samma tröja förstås, yllejackan med polokrage och långa tumhålsärmar..)

Niklas
 
Re: M90

Japp precis den =)

T.o.m. mitt gamla ex lånade den på vintern, hon tyckte den var så lätt å varm...

nilkas; sa:
Måste bara ge bifall i att M90n är super. Jag tar hellre med mig den som förstärkningsplagg än min ett år gamla PowerStretch-fleece från Haglöfs. M90n känns mycket varmare, även efter att den har blivit nedsvettad. (Om vi nu menar samma tröja förstås, yllejackan med polokrage och långa tumhålsärmar..)

Niklas
 
Vitsen med en Fliisa är att du inte behöver ett skalplagg så länge det inte regnar.

Men skall du nu prompt ha på dig ett skalplagg, så är ju ullfrotté (M90) ett bra alternativ.
 
M90 är "Ullfrotté Original"

Om det är priset i butik som avgör ditt förtroende för produkterna så kan du ju få betala mycket för M90-tröjan om du vill.
Det är nämligen en "Ullfrotté Original" som i friluftsbutik kostar 600-700 spänn.

Själv kör jag med fleece, mest av estetiska skäl...
 
Ang. m/90

Är som sagt en ulv i fårakläder (om ni ursäktar min osökta fyndighet) Finns att köpa till bra pris på de flesta regementen, om man har såna komtakter. Jag rekomenderar den, då jag har en själv på "långlån" från min värnplikt.

mvh Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
egh01 Hur varm/tung förstärkningsjacka för vinterturer? Kläder 9
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
iphonefisken Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? Kläder 6
pajpaj Varm jacka! Kläder 26
luktafotogen Varm syntetjacka? Kläder 6
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
Davva2 Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden? Kläder 3
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
sandwichman Fjällräven Kodiak. Varm nog? Kläder 1
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
jlw Varm mössa Kläder 1
AndreasL varm parka? Kläder 25
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
Mtess Varm tröja Kläder 20
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.