Vargobs över hela Sverige

Ta av dig foliehatten och tänk efter lite nu.
Du sprider vidare ett påstående som jag stött på flera gånger tidigare, man "vet" att "flera" har sett detta men ingen vet när och var.
OM våra myndigheter skulle ha en hemlig plan för att plantera ut varg så skulle de väl knappast åka runt i glesbygden med skyltade bilar?

Det är just sånt här svammel som gör debatten polariserad och ger oss jägare dåligt rykte.


/M

Jag skulle inte heller rekommendera en myndighetsbil för ett sådant uppdrag.
Tja, dom hade väl inte räknat med att möta folk efter skogsvägarna mitt i natten.

För X år sedan var det ett tv-program från Norge om utsläppta vargar som myndigheterna vägrade erkänna. Det är samma i Sverige. Dessa diskussioner har varit uppe på bägge jaktforumen där man har mött myndighetsbilar med släp ute på landsbygden mitt i natten. Det är väl minst 10-talet år sedan detta var uppe på forumen.
 
En varg mindre i Sverige! Alltså en utvandrare till Finland.:)

"Skandinavisk varg tar sig till Finland

Att varg med jämna mellanrum invandrar till Sverige från öst är känt. Nu pekar forskare för första gången på
det motsatta - att varg utvandrar från Skandinavien till Finland.

En studie vid Uppsala universitet visar att vargstammen i Skandinavien
har stora genetiska likheter med stammar i Finland och ryska Karelen.

En annan slutsats är att skandinaviska vargar saknar ett tydligt inslag av hund.
På senare år har studier visat att varg och hund korsas på många ställen i Europa, där lösspringande hundar är vanligt förekommande."

Källa: SVT text-tv https://www.svt.se/svttext/web/pages/126.html
 
En varg mindre i Sverige! Alltså en utvandrare till Finland.:)

"Skandinavisk varg tar sig till Finland

Att varg med jämna mellanrum invandrar till Sverige från öst är känt. Nu pekar forskare för första gången på
det motsatta - att varg utvandrar från Skandinavien till Finland.

Det går inte att läsa din Text-TV-länk, men här har man uppenbarligen om din nyhet är ny gjort dålig research. Det är inte alls första gången det sker. Ett exempel pekar jag på i inlägg #17 i den här tråden.
 
Det finns ju dom som har stött på bilar ute från Kolmårdens djurpark samt bilar märkta med Naturvårdsverket med släp ute mitt i natten. Vad tror du dom har gjort? Släppt ut vargar. Plötsligt har det dykt upp vargar på sådana platser som det aldrig har varit ett obs på. Visst kan dom ha gått/vandrat dit men det tror jag inte på när olika konstiga fordon har dykt upp på olika platser som aldrig har observerats där förut.

Har du personligen "stött på bilar ute från Kolmårdens djurpark samt bilar märkta med Naturvårdsverket med släp ute mitt i natten." ?


Vad menar du med
"olika konstiga fordon har dykt upp på olika platser som aldrig har observerats där förut."

Har du upplevt detta? Vad var "konstigt"? Vilka platser?
 
Har du personligen "stött på bilar ute från Kolmårdens djurpark samt bilar märkta med Naturvårdsverket med släp ute mitt i natten." ?


Vad menar du med
"olika konstiga fordon har dykt upp på olika platser som aldrig har observerats där förut."

Har du upplevt detta? Vad var "konstigt"? Vilka platser?
Han syftar såklart på aktiviteter kring tjuvjakt av varg. Falskskyltade bilar med falska Kolmården-dekaler i syfte att förvilla eventuella vittnen.
 
Utemats@
Han syftar såklart på aktiviteter kring tjuvjakt av varg. Falskskyltade bilar med falska Kolmården-dekaler i syfte att förvilla eventuella vittnen.

Med tanke på hur statistiken i Sverige visar på hur sällan någon har dömts för tjuvjakt på Varg modern tid så är det ju inte konstigt att det är så sällan man ser dessa bilar i sådana fall.

Bra att du belyste detta. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Vårbocksjakt i hela Sverige Jakt 1
lsjonsson Så vill rovdjursföreningen inskränka jakten i Sverige :( Jakt 52
Nordstjärnan Tvättbjörn i Sverige? Jakt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...