Vargdödare dömd till fängelse.

Re: Re: Skyddsavstånd

crazy; sa:
laten; sa:
Tänk om det helt plötsligt strök omkring varg och björn i StockholmsNissarnas eget revir, tagandes husdjur kanske också attackerandes barn på väg till skolan, på lekplatser osv. Hur skulle reaktionen då bli?
Jo, knappt en människa skulle våga sig ut, stan skulle bli helt lamslagen och StockholmsNissar med vapeninnehav skulle dra runt på stan skjutandes på allt som rör sig.



[Ändrat av laten 2005-10-01 kl 07:57]

Du måste projicera ut ditt eget ofurnuft. du skulle nog betee dig på det sättet. Vi ha haft varg som gått igenom hela stockholms innerstad vilket självklart flera människor såg. Det blev ingen uppståndelse över det.

Crazy, du vill tydligen att vargarna i Sverige ska urbaniseras, så tråkigt för vargsläktet med beskyddare som dig och dina vänner.
Vargar som beter sig som tamdjur kan knappast tas som intäckt för dess ofarlighet, tvärtom ett sådant djur är farligare än ett som beter sig som en vild varg brukar göra.
1821 dödades 8 barn av en varg som uppträde som ett tamdjur alltså mist sin naturliga rädsla för människan, detta var i några socknar i Dalarna-Gästriksland.
I Värmland har det redovisats 2 barn dödade av varg under de närmast 200 förflutna åren.
Summa sumarum 10 barn dödade av vargar som uppträtt som tamdjur.
Din referensvarg som tassade genom Stockholm kunnde mycket väl ha angripit barn då det uppträdde utan någon som helst rädsla för de människor han kom helt nära inpå, så du Crazy, vädra ut ditt oförstånd innan du blir ett offer för det samma.

Fatman
 
Den så kallade Gysingevargen 1820-21 hade fötts upp av människor och släppts ut i vuxen ålder. Att den förlorat sin "naturliga rädsla för människor" är alltså inte så konstigt.
Vad gäller övriga uppgifter från kyrkböcker om barn som tagits av varg, så är det långt ifrån några solklara uppgifter.

För övrigt är jag inte alls så säker på att det är "naturligt" för varg att vara skygg för människor. Önskvärt säkerligen, men det är en helt annan femma.

/Per
[Ändrat av fson 2005-10-03 kl 11:08]
 
Hmmmm, det är fanken inte sant... En hund som blir tagen av vargen ger stora rubriker! Tänk om det skulle stå hur många hundar som blir skjuten varje år under jakten av sin egen husse/matte? Eller ännu värre...alla som blir påkörda av bilister runt om i Sverige. Hua!
En uppmaning till Sverige:
Jaga och döda alla bilister!

Visst tycker jag synd om hunden som blev tagen av varg, men se hela bilden för tusan. För vargen var det lika naturligt som för oss att gå till ICA och köpa en bit kött.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

laten; sa:
ninapenda; sa:
Rungá, en varg som tassar genom S-Holm kan knappast annses vara frisk, vargar påstås av er vargälskare vara skygga djur som skyr människan som pesten.
Vargarhanar påstås känna doften av en villig varghona på väldigt långa avstånd, mig veterligt finns det inga dylika honor på söders höjder eller i dess sänkor, så vad fick denna varghane att bryta mot det normala beteendet.

ninapenda här...
förmodligen doften av mig ;)
jag är nämligen både vargälskare och hona :)
och villig att försvara varg så...
GRRRRRRRRRRRRRR

ninapenda (Anna Xxxxx), vilket egendomligt efternamn du har, visserligen har du bott i Kenya men även där skulle det säkert framstå som mycket egendomligt - åtminstånde bland de som är läskunniga.
Christer Lind tycks dock ha accepterat dina många x, men är man som du beredd att försvara varg genom att morrrrrra som en sådan best då har du säkert Christers L välsingnelse.
Detta med medlemmarnas likhet inför forumreglerna tycks inte vara C Linds styrka, ja så är det att vara makthavare i sitt eget revir.

Fatman

I och med att hon både har en bild på sig själv och en utförlig presentation av sig själv så tycker jag inte att efternamnet har så stort betydelse.

Men kan vi snälla börja diskutera sakfrågan.
Vill du prata om utsidan så gör det under en annan tråd.
/
 
Re: Re: Re: Skyddsavstånd

laten; sa:
1821 dödades 8 barn av en varg som uppträde som ett tamdjur alltså mist sin naturliga rädsla för människan, detta var i några socknar i Dalarna-Gästriksland.
I Värmland har det redovisats 2 barn dödade av varg under de närmast 200 förflutna åren.
Summa sumarum 10 barn dödade av vargar som uppträtt som tamdjur.

kul att du uppebarligen läst det jag skrev ;-)
mindre kul att du väljer att inte svara på det.
eller är det för att du inte kan svara på det ?
lättare att gå vidare och ignorera sak frågorna ?

Då har vi altså INGEN det senaste 100 åren och EN varg de senaste TVÅ HUNDRA åren som dessutom var urbaniserade av människor, dvs människor har ändrat det naturliga beteendet.
och i värmlandsvargens fall var ju året 1727-1728 DVS HUNDRA ÅR INNAN... så då har vi totalt 3 de senaste 300 åren för du har ju missat 1731 Dalsland.

Intressant är ju då att se hur många vargar vi dessutom hade vid den tiden.
min uppskattning skulle vara ca 3000 vargar
Då att jämföra med de idag önskade ca 200 och de faktiska 80-90 som finns idag.

om vi då räknar med ett snitt tal på 9 älgdödade / år så borde vi under denna period ha fått ca 2700 älgdödade personer om vi jämför med vargens 11 (varav ingen de senaste 150) så hur ser det då ut ?

borde inte björn vara farligar då ?
 
Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

hobbes; sa:
laten; sa:
1821 dödades 8 barn av en varg som uppträde som ett tamdjur alltså mist sin naturliga rädsla för människan, detta var i några socknar i Dalarna-Gästriksland.
I Värmland har det redovisats 2 barn dödade av varg under de närmast 200 förflutna åren.
Summa sumarum 10 barn dödade av vargar som uppträtt som tamdjur.

kul att du uppebarligen läst det jag skrev ;-)
mindre kul att du väljer att inte svara på det.
eller är det för att du inte kan svara på det ?
lättare att gå vidare och ignorera sak frågorna ?

Då har vi altså INGEN det senaste 100 åren och EN varg de senaste TVÅ HUNDRA åren som dessutom var urbaniserade av människor, dvs människor har ändrat det naturliga beteendet.
och i värmlandsvargens fall var ju året 1727-1728 DVS HUNDRA ÅR INNAN... så då har vi totalt 3 de senaste 300 åren för du har ju missat 1731 Dalsland.

Intressant är ju då att se hur många vargar vi dessutom hade vid den tiden.
min uppskattning skulle vara ca 3000 vargar
Då att jämföra med de idag önskade ca 200 och de faktiska 80-90 som finns idag.

om vi då räknar med ett snitt tal på 9 älgdödade / år så borde vi under denna period ha fått ca 2700 älgdödade personer om vi jämför med vargens 11 (varav ingen de senaste 150) så hur ser det då ut ?

borde inte björn vara farligar då ?

Ähhhhh fel av mig ursäkta
 
sorry...skyddade personuppgifter...

...så tyckte det var bäst att inte skriva efternamn eftersom jag har förmågan att babbla för mycket...
så anna xxxxx beror på det...blev våldtagen...och jagad...men men...det där med straff...det går aldrig att att bevisa att det är ställt utom all rimlig tvivel att jag sagt nej...
kraaaaam till alla som vill...och mitt inlägg var mera som skämt för jag tyckte liksom diskussionen om vargen spårat ur...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

A.S.; sa:
laten; sa:
ninapenda; sa:
Rungá, en varg som tassar genom S-Holm kan knappast annses vara frisk, vargar påstås av er vargälskare vara skygga djur som skyr människan som pesten.
Vargarhanar påstås känna doften av en villig varghona på väldigt långa avstånd, mig veterligt finns det inga dylika honor på söders höjder eller i dess sänkor, så vad fick denna varghane att bryta mot det normala beteendet.

ninapenda här...
förmodligen doften av mig ;)
jag är nämligen både vargälskare och hona :)
och villig att försvara varg så...
GRRRRRRRRRRRRRR

ninapenda (Anna Xxxxx), vilket egendomligt efternamn du har, visserligen har du bott i Kenya men även där skulle det säkert framstå som mycket egendomligt - åtminstånde bland de som är läskunniga.
Christer Lind tycks dock ha accepterat dina många x, men är man som du beredd att försvara varg genom att morrrrrra som en sådan best då har du säkert Christers L välsingnelse.
Detta med medlemmarnas likhet inför forumreglerna tycks inte vara C Linds styrka, ja så är det att vara makthavare i sitt eget revir.

Fatman

I och med att hon både har en bild på sig själv och en utförlig presentation av sig själv så tycker jag inte att efternamnet har så stort betydelse.

Men kan vi snälla börja diskutera sakfrågan.
Vill du prata om utsidan så gör det under en annan tråd.
/

Admir, varför disskuterar du inte sakfrågan då, istället agerar du som det vore du som är Christer Lind och som avgör vilka som ska undantas från forumreglerna.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

Raskesven; sa:
fatman; sa:
laten; sa:
Ha ha, deltar du i tråden som både peter "laten" mansson och bert "fatman" juhlin? Det är ju alldeles lysande. Då kan du öppna en helt egen tråd, fylld av provokationer och debattera med dig själv;-)

Raskesven

Man upphör aldrig att förvånas över "vuxna" människor :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.