Varg eller hund?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hund

Hej Erik!

Det ser ut att vara en hund, skulle tro att det är en Siberian Husky eller en Alaskan Malamute som är ute på ett eget äventyr...

Re: Hund

novas husse; sa:
Hej Erik!

Det ser ut att vara en hund, skulle tro att det är en Siberian Husky eller en Alaskan Malamute som är ute på ett eget äventyr...

Instämmer delvis! Har själv en alaskan malamute. Tror dock att detta är en siberian husky eller kanske en gråhund. Jag tror inte att jag har sett någon alaskan malamute med så mycket svart på nosen och pannan.

Mvh

Varg??

Inte en susning!
Se nedanstående (återanvänd från en annan tråd):

"Ett skojigt minne är när jag körde på E4 mellan Hudiksvall och Söderhamn och passerade Kungsgården, och såg en varg utanför ett hus i den lilla byn. Hade inte tid att stanna, men när jag passerade nästa gång, sent samma eftermiddag, svängde jag upp til huset, som visade sej innehålla en liten presentbutik. Jag gick in genom dörren, och där låg vargen behagligt utsträckt på golvet! Jag sa nåt i stil med "fint djur, det där" till kvinnan i butiken. "Ja, det är en korsning, hälften vinthund en fjärdedel Siberian Huskie...(och ngt mer)...och tänk häromdan var det en hel skolklass som passerade förbi i buss, och trodde det var en varg, och ringde polisen (eller om det var lokaltidningen)".
Jag mumlade nåt i stil med :"Ja det var väl dråpligt". "

Det är alltså en varg? :)

Bilden togs några mil från Strömsund när vi åkte från en liten by till en annan. Plötsligt fick vi se djuret 50 meter framför oss, så vi stannade. Till slut kom det sakta framåt och gick förbi bilen, för att sedan gå in i skogen tio meter bakom oss.

Med tanke på att det var mycket björn ('bjärn') i trakten såg vi det osannolikt att en hund gick lös, dock känner jag mig nu överbevisad å det grövsta.

Tack för svaren, ska meddela det till morfar min (själv en gammal inbiten jämthund) ;) .

Ha det!
/erik

När?

När på säsongen togs bilden? Var det under älgjakten så är det väl inte alltför ovanligt att få se en löshund i Strömsundstrakten :)
Det där med "annan ras i sig" skrev jag som en gardering utifall det är en kuggfråga ;) Är branog säker på att det är en jämte.

En björn har normalt inte en chans att ta en hund, däremot djuret som figurerar i några andra trådar på den här sidan.

/BAX

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips