Kroppsbehåringen håller kvar vattnet, därav att värmen är kvar.
Kroppsbehåringen håller kvar vattnet, därav att värmen är kvar.
Jag tror inte att det är så enkelt pga att jag har även testat att bada isvak med samma teknik utan ett bastubad innan och då fick jag absolut inte den värmeefekten, för då var det bara satans kallt trots att jag har en lika maskulint hårig kropp som Sean Connery hade - och då menar jag enbart kroppsbehåringen och inget annat!
Någon biologifysiker på forumet kan säkert förklara min tes om att det tätslutande värmeskiktet som skapas när man är helt still i en isvak vid bastubad måste ha att göra med extravärmen man har i kroppen av bastun, som sen på något sätt utsöndras när man är still i kallt vatten.
Jag känner många Finnar via jobbet som jag har badat bastu med och dom upplever exakt samma sak, var helt stilla i vaken och man känner ingen kyla alls!
En av dom använde det när han badade bastu med sin svärsons Svenska föräldrar, för att spä på fördomar om Finska män!
Föräldrarna ville egentligen inte bada bastu och dom skulle absolut inte bada isvak och dom satt på "barnlaven" längst ner i bastun.
Han klev ner i vaken och ställde sig på sandbottnen ungefär lite över midjehöjd och tog fram pannlampa och en 1 år gammal Helsingin Sanomat och fällde ut tidningen och började låtsasläsa medan han stod helt still.
Det funkade i nästan 15 min innan han började känna kyla och då blev det på 30 sek katastrofkallt, men han höll masken och klev in i bastun och vräkte på max löylyä för att inte riskera dö av förfrysning....
Svärsonens föräldrar var helt till sig, för dom trodde att det bara var skrönor om Finska män....
Så finns det någon biofysiker här på forumet som kan förklara fenomenet?