Varför vissa fryser mer – och varför det faktiskt går att påverka

Jag har en fundering som handlar om acceptans. Att gilla läget. Att då vara medveten om att man kanske är tom på energi, är trött och kanske fryser.
Hur "tålig" man är varierar.
Sedan det här att känna efter, tänker jag kan spela in. Är jag inte lite frusen nu?

Bara funderingar...utan att ha lagt ned för mycket tankeverksamhet på detta.

Senast ändrad:
Appropå frysa eller inte frysa, nu när trådämnet ändå är uppe så tycker jag att Mpemba-effekten är ett intressant ämne.

Samma sak när jag i samband med ett bastubad har badat isvak och då varit helt still i det 4 gradiga vattnet. Då blir det som en skyddande värmesköld runt kroppen som gör att jag bevisligen har legat naken i vaken i mer än 25 min utan att frysa, men så fort jag rör på mig så blir det rörelse i vattnet och värmeskölden bryts och det blir megakallt direkt.

Någon som vet vad det fenomenet heter?

Det finns tydliga bevis för en anpassningsförmåga rent fysiologiskt, och mycket av anpassningen sker ganska snabbt, inom 1-2 månader efter "byte av klimat".
Den psykologiska upplevelsen av kylan varierar ganska mycket från person till person, och går förstås att träna upp ganska mycket. Här finns dock en grupp människor som inte känner av "kroppens signaler" ens när det blir farligt, utan kör på in i kaklet trots grav dehydrering eller farlig nedkylning/överhettning.
Sen finns det även kroppsliga skillnader i förmåga att anpassa sig till olika klimat, t.ex finns ju den här genetiska skillnaden:
https://nyheter.ki.se/en-av-fem-har-mutation-som-ger-okad-tolerans-mot-kyla
som förklarar varför en del av oss tål kyla bra men kanske inte är nån bra sprinter...😉

Appropå frysa eller inte frysa, nu när trådämnet ändå är uppe så tycker jag att Mpemba-effekten är ett intressant ämne.

Samma sak när jag i samband med ett bastubad har badat isvak och då varit helt still i det 4 gradiga vattnet. Då blir det som en skyddande värmesköld runt kroppen som gör att jag bevisligen har legat naken i vaken i mer än 25 min utan att frysa, men så fort jag rör på mig så blir det rörelse i vattnet och värmeskölden bryts och det blir megakallt direkt.

Någon som vet vad det fenomenet heter?
Kroppsbehåringen håller kvar vattnet, därav att värmen är kvar.

(...)
Sen finns det även kroppsliga skillnader i förmåga att anpassa sig till olika klimat, t.ex finns ju den här genetiska skillnaden:
https://nyheter.ki.se/en-av-fem-har-mutation-som-ger-okad-tolerans-mot-kyla
som förklarar varför en del av oss tål kyla bra men kanske inte är nån bra sprinter...😉
Tack, hade ingen aning! Intressant. Behöver ju inte vara hela eller ens delvisa förklaringen i just vårt anekdotiska fall, men råkar stämma misstänkt väl på både mig (kompakt med bulliga muskler, bra på allt tekniskt/explosivt, kass på långlöpning, fryslort) och mina barns fader (lång, slank och senig, kass på hopp/sprint/smash/kast, duktig långdistansare, fryser aldrig).

Kan nu (säkert med lite bekräftelse-bias) se att mönstret går igen även hos en del av mina vandrings- och klätterkamrater.

Jag har en fundering som handlar om acceptans. Att gilla läget. Att då vara medveten om att man kanske är tom på energi, är trött och kanske fryser.
Hur "tålig" man är varierar.
Sedan det här att känna efter, tänker jag kan spela in. Är jag inte lite frusen nu?

Bara funderingar...utan att ha lagt ned för mycket tankeverksamhet på detta.
Under vandring, och i många andra sammanhang, är det en fördel att kunna "omfamna vedervärdigheterna". Frysande är en sådan vedervärdighet som man kan lära sig att omfamna.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.