Varför vissa fryser mer – och varför det faktiskt går att påverka

Jag har en fundering som handlar om acceptans. Att gilla läget. Att då vara medveten om att man kanske är tom på energi, är trött och kanske fryser.
Hur "tålig" man är varierar.
Sedan det här att känna efter, tänker jag kan spela in. Är jag inte lite frusen nu?

Bara funderingar...utan att ha lagt ned för mycket tankeverksamhet på detta.

Senast ändrad:
Appropå frysa eller inte frysa, nu när trådämnet ändå är uppe så tycker jag att Mpemba-effekten är ett intressant ämne.

Samma sak när jag i samband med ett bastubad har badat isvak och då varit helt still i det 4 gradiga vattnet. Då blir det som en skyddande värmesköld runt kroppen som gör att jag bevisligen har legat naken i vaken i mer än 25 min utan att frysa, men så fort jag rör på mig så blir det rörelse i vattnet och värmeskölden bryts och det blir megakallt direkt.

Någon som vet vad det fenomenet heter?

Det finns tydliga bevis för en anpassningsförmåga rent fysiologiskt, och mycket av anpassningen sker ganska snabbt, inom 1-2 månader efter "byte av klimat".
Den psykologiska upplevelsen av kylan varierar ganska mycket från person till person, och går förstås att träna upp ganska mycket. Här finns dock en grupp människor som inte känner av "kroppens signaler" ens när det blir farligt, utan kör på in i kaklet trots grav dehydrering eller farlig nedkylning/överhettning.
Sen finns det även kroppsliga skillnader i förmåga att anpassa sig till olika klimat, t.ex finns ju den här genetiska skillnaden:
https://nyheter.ki.se/en-av-fem-har-mutation-som-ger-okad-tolerans-mot-kyla
som förklarar varför en del av oss tål kyla bra men kanske inte är nån bra sprinter...😉

Appropå frysa eller inte frysa, nu när trådämnet ändå är uppe så tycker jag att Mpemba-effekten är ett intressant ämne.

Samma sak när jag i samband med ett bastubad har badat isvak och då varit helt still i det 4 gradiga vattnet. Då blir det som en skyddande värmesköld runt kroppen som gör att jag bevisligen har legat naken i vaken i mer än 25 min utan att frysa, men så fort jag rör på mig så blir det rörelse i vattnet och värmeskölden bryts och det blir megakallt direkt.

Någon som vet vad det fenomenet heter?
Kroppsbehåringen håller kvar vattnet, därav att värmen är kvar.

(...)
Sen finns det även kroppsliga skillnader i förmåga att anpassa sig till olika klimat, t.ex finns ju den här genetiska skillnaden:
https://nyheter.ki.se/en-av-fem-har-mutation-som-ger-okad-tolerans-mot-kyla
som förklarar varför en del av oss tål kyla bra men kanske inte är nån bra sprinter...😉
Tack, hade ingen aning! Intressant. Behöver ju inte vara hela eller ens delvisa förklaringen i just vårt anekdotiska fall, men råkar stämma misstänkt väl på både mig (kompakt med bulliga muskler, bra på allt tekniskt/explosivt, kass på långlöpning, fryslort) och mina barns fader (lång, slank och senig, kass på hopp/sprint/smash/kast, duktig långdistansare, fryser aldrig).

Kan nu (säkert med lite bekräftelse-bias) se att mönstret går igen även hos en del av mina vandrings- och klätterkamrater.

Jag har en fundering som handlar om acceptans. Att gilla läget. Att då vara medveten om att man kanske är tom på energi, är trött och kanske fryser.
Hur "tålig" man är varierar.
Sedan det här att känna efter, tänker jag kan spela in. Är jag inte lite frusen nu?

Bara funderingar...utan att ha lagt ned för mycket tankeverksamhet på detta.
Under vandring, och i många andra sammanhang, är det en fördel att kunna "omfamna vedervärdigheterna". Frysande är en sådan vedervärdighet som man kan lära sig att omfamna.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Jag tror inte att det är så enkelt pga att jag har även testat att bada isvak med samma teknik utan ett bastubad innan och då fick jag absolut inte den värmeefekten, för då var det bara satans kallt trots att jag har en lika maskulint hårig kropp som Sean Connery hade - och då menar jag enbart kroppsbehåringen och inget annat!

Någon biologifysiker på forumet kan säkert förklara min tes om att det tätslutande värmeskiktet som skapas när man är helt still i en isvak vid bastubad måste ha att göra med extravärmen man har i kroppen av bastun, som sen på något sätt utsöndras när man är still i kallt vatten.

Jag känner många Finnar via jobbet som jag har badat bastu med och dom upplever exakt samma sak, var helt stilla i vaken och man känner ingen kyla alls!

En av dom använde det när han badade bastu med sin svärsons Svenska föräldrar, för att spä på fördomar om Finska män!
Föräldrarna ville egentligen inte bada bastu och dom skulle absolut inte bada isvak och dom satt på "barnlaven" längst ner i bastun.

Han klev ner i vaken och ställde sig på sandbottnen ungefär lite över midjehöjd och tog fram pannlampa och en 1 år gammal Helsingin Sanomat och fällde ut tidningen och började låtsasläsa medan han stod helt still.

Det funkade i nästan 15 min innan han började känna kyla och då blev det på 30 sek katastrofkallt, men han höll masken och klev in i bastun och vräkte på max löylyä för att inte riskera dö av förfrysning....

Svärsonens föräldrar var helt till sig, för dom trodde att det bara var skrönor om Finska män....

Så finns det någon biofysiker här på forumet som kan förklara fenomenet?

Senast ändrad:
(...)
En människokropp består mest av vatten och har en hyfsad värmekapacitans (värmelagringsförmåga). Utöver den lagrade bastuvärmen ökar väl dessutom blodtrycket och vidgas de ytligare blodkärlen av bastubad, så att mer kroppsvärme transporteras ut till hudytan. Det låter då logiskt att de bastuheta, stillastående kropparna kunde skapa och upprätthålla ett skikt uthärdligt uppvärmt vatten kring sig - lite bättre/längre, än om de varit "normalvarma", rört på sig, och/eller vattnet varit strömt.

Även under en vanlig banal sommarsimtur känner jag skillnad på om jag håller mig stilla, resp. tar simtag som rör om vattnet kring min kropp, och därmed behöver värma upp ständigt nya skikt av kallt vatten.
Av samma anledning fick jag ge upp "blöt" vandring i dränerande barfotaskor.

(jag är är ingen biofysiker utan bara en enkel husritare, men lite grundläggande termodynamik har även en sådan nytta av)

Jag tror inte att det är så enkelt pga att jag har även testat att bada isvak med samma teknik utan ett bastubad innan och då fick jag absolut inte den värmeefekten, för då var det bara satans kallt trots att jag har en lika maskulint hårig kropp som Sean Connery hade - och då menar jag enbart kroppsbehåringen och inget annat!

Någon biologifysiker på forumet kan säkert förklara min tes om att det tätslutande värmeskiktet som skapas när man är helt still i en isvak vid bastubad måste ha att göra med extravärmen man har i kroppen av bastun, som sen på något sätt utsöndras när man är still i kallt vatten.

Jag känner många Finnar via jobbet som jag har badat bastu med och dom upplever exakt samma sak, var helt stilla i vaken och man känner ingen kyla alls!

En av dom använde det när han badade bastu med sin svärsons Svenska föräldrar, för att spä på fördomar om Finska män!
Föräldrarna ville egentligen inte bada bastu och dom skulle absolut inte bada isvak och dom satt på "barnlaven" längst ner i bastun.

Han klev ner i vaken och ställde sig på sandbottnen ungefär lite över midjehöjd och tog fram pannlampa och en 1 år gammal Helsingin Sanomat och fällde ut tidningen och började låtsasläsa medan han stod helt still.

Det funkade i nästan 15 min innan han började känna kyla och då blev det på 30 sek katastrofkallt, men han höll masken och klev in i bastun och vräkte på max löylyä för att inte riskera dö av förfrysning....

Svärsonens föräldrar var helt till sig, för dom trodde att det bara var skrönor om Finska män....

Jag är ingen biofysiker, men ...
Det är egentligen inte så konstigt. Det funkar åt båda hållen. Om du sitter i en varm bastu och blåser på kroppen med en fläkt så känns det hett där du blåser, för du blåser bort det skyddande luftskiktet närmast kroppen, man kallar det för "termiskt gränsskikt". Om du är helt stilla, och luften omkring dig är helt stilla är det stor skillnad jämfört med om det blåser. Den där funktionen "känns som minus 10" i väderappen när det är nollgradigt beror på den beräknade kyleffekten av vinden, egentligen skulle man behöva ta med luftfuktigheten i beräkningen också, men beräkningen för bara vindeffekten tycks vara
1775465179943.png

där T är temperaturen i Celsius och V är vindhastigheten i m/s.
Om man sedan tar nedkylningseffekten i vatten istället är den ännu effektivare än vind, vilket ju de flesta nog upplevt, och samma förhållande gäller med stillastående respektive rinnande vatten. Om du ska kyla ölen på tur så funkar det bättre i rinnande vatten jämfört med stillastående, eller hur? 😉 Vi har ett "termiskt gränsskikt" som "försvinner" eller rättare sagt sköljs bort med rörelse i vattnet, antingen rinnande vatten eller om du själv rör dig.

Det var ett skämt.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.