Varför vissa fryser mer – och varför det faktiskt går att påverka

Jag upplever att kroppen anpassar sig till kylan efter att man exponerats för den ett tag. T ex så märker jag en klar skillnad efter en vecka till fjälls under vintersäsongen. Sen handlar det nog inte bara om fysisk anpassning, utan även om att man kommer in i rutinerna, hanterar kylan bättre, samt att toleransnivån ökar. Man blir lite härdad.

I den här sevärda videon intervjuas den legendariske jägaren Sigurd Länta från Aktse. Han berättar bl a om hur han brukar förbereda sig för vinterkylan. Det lär dock inte vara en metod som passar alla.

Själv fryser jag sällan så länge jag är i rörelse. Detta under förutsättning att jag ätit och druckit tillräckligt. Undantaget är fötter och framförallt händer, eftersom jag har Raynauds fenomen. Kan oftast inte gå barhänt om det är under 8–10 plusgrader.

På mina långpromenader här hemma brukar jag klara mig bra med en Power Stretch-tröja ner till ca -5 grader, även om det blåser en del. Generellt så föredrar jag vindbromsande plagg i stället för vindtäta. Brukar njuta av att känna den kalla vinden blåsa bort överskottsvärmen genom tröjan. 😊

Under sommarvandringar i fjällen går jag större delen av tiden i en relativt tunn tröja i syntetmaterial (Patagonia Midweight Capilene) och mellanlager har jag aldrig använt. Vindblus/jacka tar jag bara på om kyleffekten blir alltför stor, och vid regn förstås.

När jag var ung hade jag mer kläder, men började så småningom klä mig tunnare. Upptäckte att det var bekvämare, och jag avskyr att svettas. Kanske är det därför jag blivit tåligare med åren. Med det sagt, så är jag inte längre fullt så okänslig för kyla som i 40–50-årsåldern (är snart 64) så det är nog i viss mån åldersrelaterat.

I vila däremot, är min värmeproduktion mer ordinär. Det gäller både under raster, i sovsäcken och hemma.

Värme klarar jag förvånansvärt bra, särskilt med tanke på att jag inte alls gillar det. Men det gäller att jag kan dricka mycket i så fall. Ägnar mig ofta åt ”okynnesdrickande” i sånt väder. Alltså att jag dricker mer än själva vätskebehovet för att svalka kroppen.

Ni som prövat LCHF och paleo-kost eller liknande, eller ändrat till vegankost i vuxen ålder, har ni några erfarenheter av förändrad köldtålighet?

Något lite kanske (lågkolhydratare). Jag blev frusen av mig efter allvarligt sjukdom för många år sedan. Det blev kanske aningen bättre efter kostomläggningen, men jag tror ändå det mest är tiden och bättre hälsa som haft effekt.

Därmot hände det motsatta. Jag har alltid varit löjligt känslig för hetta. Alltså inte lufttemperaturen, utan typ diska i varmt vatten, hålla i varma saker och så. Så pass att folk tyckte jag var fjompig. Efter att ha ätit lågkolhydrat ett tag ändrades det och därvid är det fortfarande. Det bränner till när jag stoppar ner händerna i varmt vatten, men efter bara ett par sekunder försvinner det känslan och det känns bara varmt, inte outhärdligt varmt och brännande. Den effekten hade jag läst om, men trodde så klart det var nys!

Efter att ha genomgått ca 20 operationer (dom flesta i knäna) varav ett byte av knäled, stelopererad fotled samt en brusten muskel i v axel så har jag märkt att jag fryser lättare på hösten vid nollgradigt och under vintern. Svaret jag har fått av läk. är att det beror på många sönderskurna blodkärl bl. a.

Visst kan man vänja sig vid olika temperaturer.... Gäller ju att finna sin väg..
Själv så var jag i yngre dar väldigt stressad, var många svordomar som kom ut, efter att slagit huvet, elr fått en blånagel.
Nu på äldre dar, är jag mer lugn, svordomar existerar inte... Lägger allt fokus på min aktivitet, oavsett temperatur. Helt enkelt kopplar jag bort alla tankar ang att frysa elr att få värmeslag, jag bara vandrar vidare.

Det pratas ofta om temperaturer, men lika viktigt är att ta hänsyn till den relativa fuktigheten, som upplevs olika beroende på temp, och RH...

Visst kan man vänja sig vid olika temperaturer.... Gäller ju att finna sin väg..
Själv så var jag i yngre dar väldigt stressad, var många svordomar som kom ut, efter att slagit huvet, elr fått en blånagel.
Nu på äldre dar, är jag mer lugn, svordomar existerar inte... Lägger allt fokus på min aktivitet, oavsett temperatur. Helt enkelt kopplar jag bort alla tankar ang att frysa elr att få värmeslag, jag bara vandrar vidare.

Det pratas ofta om temperaturer, men lika viktigt är att ta hänsyn till den relativa fuktigheten, som upplevs olika beroende på temp, och RH...
Vad är RH en förkortning för?

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hur att klara kyla går att påverka.
Jag är uppväxt med betydligt kallare klimat än det jag flyttade till.
De första åren ute hade jag inte tillräckligt med kläder på mig för att hålla mig varm.
Det tog några år men efter det så klarar jag mycket lägre temperaturer utan att frysa (-20°C).
Kylan känns men jag skakar inte av kylan längre.
2 decennier senare så köpte jag på mig varma kläder för att klara samma kyla.
Det visade sig att de fungerar bara till uppvärmning om jag skulle bli för frusen,
de går inte att behålla på för att jag svettas alldeles för mycket om jag behåller dem på.
Sitta still med de kläderna i tältet är användningsområdet.
Börjar jag gå sakta så kommer svetten direkt.
Kläder är bättre än att springa runt naken i kyla men det viktigaste är inte kläderna utan att röra sig så att kroppen producerar tillräckligt med värme så att jag inte börjar frysa.
Att ha för lite kläder på sig för temperaturen är hanterbart då jag kan anstränga mig och producera tillräckligt med värme utan att börja svettas.

Man kan vänja sig absolut. Framförallt erfarenheten är viktig.
Jag har börjat vandra och sova utomhus först när jag fyllde 50. Frös många dagar o nätter på vinter. Men så småningom har jag lärt mig tolerera kylan. Nu har jag legat i tält i 3 nätter utanför Grövelsjön. Det har varit allt mellan några plusgrader och 10-15 minusgrader. Fötterna är kala men jag bli inte stressad eftersom jag vet att det är inte farligt och jag bli inte sjuk av det. Dessutom vet jag vad jag behöver för att hålla mig varm och för att hålla kroppstemperaturen som är acceptabel för kroppen.
Men värmen är värre tycker jag. I dagens läge då det bli mycket varma somrar borde man egentligen diskutera anpassning till värmen. Överhettning är farligt på riktigt och det går inte på samma sätt att klä på sig från den.
I för sig stepfolk har klätt sig genom tiderna i flera lager lössitande tunna ull o bomullkläder och sutit i skuggan o druckit grönt te under värsta värmen. Det gör inte vi i städerna o inte uppe på fjället heller. Något att fundera på.

Man kan vänja sig absolut. Framförallt erfarenheten är viktig.
Jag har börjat vandra och sova utomhus först när jag fyllde 50. Frös många dagar o nätter på vinter. Men så småningom har jag lärt mig tolerera kylan. Nu har jag legat i tält i 3 nätter utanför Grövelsjön. Det har varit allt mellan några plusgrader och 10-15 minusgrader. Fötterna är kala men jag bli inte stressad eftersom jag vet att det är inte farligt och jag bli inte sjuk av det. Dessutom vet jag vad jag behöver för att hålla mig varm och för att hålla kroppstemperaturen som är acceptabel för kroppen.
Men värmen är värre tycker jag. I dagens läge då det bli mycket varma somrar borde man egentligen diskutera anpassning till värmen. Överhettning är farligt på riktigt och det går inte på samma sätt att klä på sig från den.
I för sig stepfolk har klätt sig genom tiderna i flera lager lössitande tunna ull o bomullkläder och sutit i skuggan o druckit grönt te under värsta värmen. Det gör inte vi i städerna o inte uppe på fjället heller. Något att fundera på.
Vi hade väl en tråd här på Utsidan i somras då vi diskuterade vandring i värme, vill jag minnas.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.