Varför V-broms på Svenssoncykel?

Jag var först på plats vid en cykelolycka igår. En ung tjej slog frivolt framåt på rak plan väg när frambromsen låste sig. Hon slog munnen rakt i asfalten och det blödde kraftigt men jag tror hon hade tur och klarade alla tänderna iallafall. En snäll herre stannade med bilen och körde henne till akuten, jag tog hand om cykeln. På vägen hem kände jag på hennes broms och den nöp till kraftigt redan 5mm in.

V-broms är säkert kalas att ha om man tränings/tävlingscyklar, jag skulle gärna byta till V-broms på min egen cykel om jag hade råd. Men för en relativt ovan cyklist på väg till skolan eller jobbet är det rent av farligt. Frågan är varför billigare cyklar typ citybikes säljs med V-broms överhuvudtaget.
 
Hej

Jag lyckades själv med en liknade vurpa på förra vätternrundan. Gick till cykelhandlarn och han sa att shimano hade haft en felaktig gummiblandning som nöp vi väldigt lite bromstryck. Då var jag inte ovan vid hojen eller vbromsar, men i en panik situation så reagerar man ju reflexmässigt.
Trots det så gillar jag vbromsar, högre bromstryck, enklare handhavande.

Men din fråga är berättigad varför det ska sitta på standard cyklar, svaret är väl att det är billigare/enklare för tillverkaren.

Hoppas att tjejen hade hjälm på sig föresten.

/Stefan
 
Så du menar att "vanliga" cyklar ska ha sämre bromsar för att "vanliga" cyklister inte kan lära sig att bromsa med bromsar som fungerar bra? Jag tycker nog att det är bättre att folk lär sig hur ett par bra bromsar funkar istället för att nedgradera funktion som är mycket bra om man faktiskt skulle behöva bromsa. Att bege sig ut och cykla utan att ha lärt sig hur sina bromsar funkar och hur de tar när man kniper åt hårt vid en panikbromsning tyder på dåligt omdöme från cyklistens sida.

/Fredrik
 
Bra bromsar säkrare!!!

Jag håller med Fredrik.

Ett par bra bromsar som är rätt inställda är alltid bättre än ett par bromsar som tar dåligt.

Panikbromsning = hinder av något slag...

Vad är bäst bromsar som tar snabbt eller bromsar som tar långsamt.

Niclas
 
Underhåll

Håller med senast föregående talare!
Personligen tycker jag dessutom att det är lättare att jsutera och ha rätt inställning på V-bromsar vilket ju också borde va bra för "Svensson" så att han/hon inte cyklar med helt feljusterade bromsar. Jag tror att felinställda bromsar som tex tar mkt sent är ett större riskmoment. Sedan kan man aldrig skydda sig helt från olyckor om man vill leva.. tyvärr..
 
erfarenhet

Kan ju berätta att jag krashade med en gaffeltruck. Klarade mig ganska bra då jag hade så hög fart att jag flög över båda gafflarna och gjorde ett framåtfall då jag landade.
Detta hände med min 10-växlade med, vet inte vad det heter men kalla det U-bromsar.
Om jag hade haft bra bromsar hade jag kanske hunnit stanna. Å andra sidan om jag inte hade hunnit stanna kanske den minskade farten hade fått mig att landa på nån av gafflarna.
Hur som helst skadar det väl aldrig med bra bromsar. Sen är det ju upp till var och en hur man ställer in dem.
 
Jag tycker att er inställning är lite konstig. Hur menar ni att Svensson ska lära sig? Ska man införa V-bromskörkort eller ska cykelhandlaren hålla utbildning när de säljer en cykel?

Svensson lär sig ju bevisligen inte av sig själv!
 
Jag skulle vilja säga precis tvärtom...alla lär sig.
Det är det som gör oss till människor.
Samma diskussion finns angående fotbroms kontra handbroms.

Vissa menar att man inte skulle kunna lära om sig från fotbroms till handbroms i en nödsituation.

Två saker som jag undrar över i Mats resonemang är:

1 Vem är "Svensson" om inte du och jag räknas in där?

2 Varför skulle Svensson ha svårare att lära sig än, ja vem då?



Mats skriver
"Svensson lär sig ju bevisligen inte av sig själv!"

Vadå bevisligen. Var är bevisen för att "Svensson" inte lär sig av sig själv, men att alla andra gör det?



Jag tror att vissa har lättare att lära sig saker än vad andra har.

Men vad dte gäller V bromsar kontra vanliga MTB bromsar eller U bromsar så beror deras effektivitet helt och hållet på inställningen, men det är lättare att få en V-broms att ta effektivt och det är därför de sitter på fler och fler cyklar.

Jag har flugit över styret med alla typer av cyklar utom de som endast har fotbroms på bakhjulet men då gled jag på gruset och skrapade upp mig istället.

Niclas
 
Det är skoj att det finns så många diskussionssugna människor här på utsidan. Jag ska försöka försvara mitt resonemang Niclas.

-Vem som är Svensson varierar på vilken situation man befinner sig i. Svensson när det gäller svampplockning behöver inte vara Svensson när det gäller Flugfiske. Att det här är ett forum speciellt ägnat för mountainbike tycker jag talar för att vi här inte räknar oss som Svensson när det gäller mountainbikes.

-Jag tror säkert att alla kan lära sig att bromsa med V-bromsar. Vad jag menar är att det inte kommer av sig själv, det krävs mycket övning. Vad som dessutom krävs är vetskap om att bromsarna tar så bra som de faktiskt gör. Jag tror inte att cykelköparen räknar med att volta över framtyret så fort han/hon vidrör frambromsen.
 
Bromsar

Jag provade även en gång att stoppa in fingrarna i framhjulet, då flyger man inte så långt eftersom fingrarna sitter inkilade mellan gaffeln och ekrarna men jag fick sy 7 stygn i överläppen, men om man kunde köpa insticksskydd till hjulen så skulle man ju slippa detta;-)

Det är nog upp till användaren, är man rädd för att bromsarna skall vara för bra får man väl köpa en ABS system AntiBrakeSystem eller vad det kan heta, Shimano har ett sådant som begränsar kraften så att hjulet ej kan låsas...

Jag har Hope Skivbromsar och då kan man nästan tävla i att flyga långt över styret, ganska kul faktist, men vårvinter med framsmält asfalt att bromsa på och mjuk snö att landa i rekomenderas;-)
 
A psis!

Börjar inte det här resonemanget bli lite löjligt? Typ: "Ge Svensson dålig bromsar så att de inte kan stanna".

Det finns väl en anledning till att det finns körkort för bil. Man skall helt enkelt lära sig att använda de grejjer som man använder.

Att inte ge Svensson bra bromsar är väl som att ge mindre bevandrade knivhanterare trubbiga knivar.

Man kanske skall hårddra det hela och säga att Svensson skall ha stödhjul på hojjen eftersom de då och då trillar och bevisligen inte kan hantera en cykel?

Stolle
 
Kung Stalle; sa:
Man kanske skall hårddra det hela och säga att Svensson skall ha stödhjul på hojjen eftersom de då och då trillar och bevisligen inte kan hantera en cykel?
Fast här är det en stor skillnad! Som små barn kan vi inte cykla utan måste öva oss. Innan man cyklar själv har man alltså övat antingen med stödhjul eller mamma och pappa. Det innebär att ingen som cyklar på en stor cykel intre har övat på att hålla balansen. Däremot tror jag att det generellt är få som övar bromsning, i samma utsträckning som de som barn tränar balans, när de köper sin första V-broms hoj. När man köper en hoj med V-broms så kan man ju redan cykla.....i viss mån i alla fall.

Vad gäller om svennsson kan lära sig bromsa eller inte...klart att alla kan och säkert lär sig de flesta förr eller senare. En ung tjej lärde sig förmodligen igår. Problemet är väl att de allra flesta inte har ett intresse i att åka ut och lära sig bromsa med den nya cykeln, när de är stora. Förmodligen tänker de inte heller på att det behövs! Som barn däremot, när man börjar cykla är det ju självklart att man också lär sig bromsa, men då med fotbroms.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Famgaffeln vibrerar vid broms Mountainbike 5
ekis Varför heter det v-broms? Mountainbike 7
andess svampig broms Mountainbike 6
polarhund Kostnadseffektiv broms? Mountainbike 6
pathfinder77 Ställa in V-broms Mountainbike 1
Aardwolf Byta till V-Broms? Mountainbike 10
Drifter Hur fixar man en V-broms som gnisslar? Mountainbike 14
Skrikande broms Mountainbike 2
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.