Kostnadseffektiv broms?

Jag har under en tid funderat på om det skulle vara värt besväret och pengarna att byta bromsar på min cyckel till skivbromsar.

Anledningen till mina funderingar är inte att jag cycklar så mycket själv, men däremot så brukar jag träna mina hundar genom att låta dom dra mig på cyckeln. Som det ser ut i dags läget så får jag byta bromsbelägg väldigt ofta, och troligtvis så skulle jag behöva byta dom ännu oftare. Med två draghundar framför så får man ju ligga på bromsen rätt ofta :)

Några kompisar som kör mycket downhill tyckte att det självklara valet skulle vara att byta till skivbromsar, nu när dom mekaniska är hyfsat billiga och enligt deras mening fullt funktionsdugliga för mina ända mål.

Kan det vara så att det skulle bli billigare i längden med skivor än v-bromsar? Skulle man minska tidsåtgången för att byta slitdelar om man bytte till skiva?

/Jesper
 
Är dina fälgar och nav anpassade för skivbroms? Om dom är det, då är det kostnadseffektivt att byta till skivbroms. Är dom det inte så kommer det kosta _betydligt_ mycket mer att byta, och då vette sjutton om det är värt det.

nav+fälg+bygge av hjul+skivbroms kostar en del, och sedan så vill du kanske ha skiva både bak o fram så då blir det ju änno dyrare (typ dubbelt så dyrt).

Men det är ju du som får avgöra om det är värt det. Jämför den kostnaden med vad det kostar att byta bromsbelägg i tid och otid. Visst sliter fälgbromsar på fälgen också, men det är bara bra för förr eller senare så kommer fälgen att vara nedsvarvad och då måste du byta (och då byter du till skivbroms).

/Mattias
 
billiga skivor

Även en billig skivbroms går betydligt längre än fälgbromsar på en uppsättning bromsklossar. Om du inte är så hemskt oroad över modulering, frigång osv så skulle du ju t.o.m. kunna prova med Tektros. Annars har Avid mekaniska fått bra kritik:http://www.mtbr.com/reviews/disc_brake_system/product_20482.shtml och kan fås till ett bra pris från http://www.cambriabike.com t.ex. Vill du inte byta hela hjulen så har http://www.firstprinciples.ca fiffiga adaptrar, då kommer du undan med en halv uppsättning ekrar. Har man tillgång till svarv så kan man nog göra en sån puck själv utan större problem.
[Ändrat av dabac 2003-08-25 kl 11:46]
 
Lutar åt skivor

mlindstrom; sa:
Visst sliter fälgbromsar på fälgen också, men det är bara bra för förr eller senare så kommer fälgen att vara nedsvarvad och då måste du byta (och då byter du till skivbroms).

/Mattias

Det är just det stadiet mina fälgar har kommit till nu :) ,är inne på andra framfälgen för tillfället.


dabac; sa:
Även en billig skivbroms går betydligt längre än fälgbromsar på en uppsättning bromsklossar. Om du inte är så hemskt oroad över modulering, frigång osv så skulle du ju t.o.m. kunna prova med Tektros.

Som sagt så ställer jag inte så höga krav på den egna åkkomforten utan är mest intresserad av att kunna stanna någorlunda kontrollerat när hundarna vill annat ;)

Tektros skivbroms är det den som dom säljer på Biltema? Har för mig at biltema bromsen inte var så värst mycket billigare än dom andra billiga mekaniska, men det kan ju vara värt ett försök att komma undan billigt (man är ju trots allt forfarande en fattig student).

Tackar för svaren!
Jesper
 
Undvik biltemabromsen.

Avids mekaniska kostar 793 kr och Shimano Deore kostar 501 kr, bägge på på chainreactioncycles.com

Avids har fått grymt bra kritik. Dom är dessutom otroligt enkla att montera och efterjustera. Jag skulle välja Avid bromsen.

/Mattias
 
mlindstrom; sa:
Undvik biltemabromsen.

Avids mekaniska kostar 793 kr och Shimano Deore kostar 501 kr, bägge på på chainreactioncycles.com

Avids har fått grymt bra kritik. Dom är dessutom otroligt enkla att montera och efterjustera. Jag skulle välja Avid bromsen.

/Mattias

Aye aye!
Ska hålla mig borta från Biltema vid införskaffnign av de nya bromsarna! :)

/Jesper
 
Ett set hydraliska Deore är ca 3 - 4000kr..

Ett set Deore skivbromsnav är ungerfär 1500kr

2 fälgar en knippe ekrar och ev adapters kan man greja för ungefär lika mkt till..

Skivbromsfälgar behöver inte kosta skjortan..

Annars så är ju Shimanos Alivio? (m475) rätt fina och inte så vansinnigt dyra.. Finns även skivbromsnav i samma serie..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.