Varför heter det v-broms?

Jag har funderat en hel del på varför det kallas v-broms det som sitter på min cykel, någon som vet?

/Andreas
 
V som i victory?

ekis; sa:
Jag har funderat en hel del på varför det kallas v-broms det som sitter på min cykel, någon som vet?

/Andreas

Kanske förutsåg Shimano vilket enormt segertåg som V-bromsen skulle göra i terrängcykelvärlden? Alltså V som i victory (engelska ordet för seger).

När V-bromsen kom (1996), kom den direkt på XT och XTR. Samtidigt kom Shimano också med separata bromshandtag och växelreglage, som ett alternativ till STI.

Resultatet lät inte vänta på sig. Inom ett år hade i princip alla bromstillverkare värt namnet slutat tillverka Cantilever-bromsarna och gjorde nu bara V-bromsar... Dessutom kom V-bromsen också på LX och STX RC (som ersattes av Deore).

Jag var nog inte den enda personen som 1996 snabbt gick från Cantileverbroms till V-broms på alla mina kedjeväxlade cyklar... :) V-bromsen hade ju helt enkelt en överlägsen bromsförmåga!
/Niklas
 
Det ser väl ut som ett V...

... kanske. Nä jag har åxå funderat på varför de heter V-bromsar.

Som för övrigt inte uppfanns av Shimano...

Stalle
 
ekis; sa:
thurfjell; sa:
V som i vertikalbroms.

Men den drar ju horisontellt?

/Andreas

(kanske var det ngn på markandsföringen som såg en chans att använda Churchill i en annons;))
Mycket möjligt att det har med Churchill att göra. ;o) Det är så jag har fått det förklarat för mig i alla fall. Vertikalbromsar, alltså. Men, jag är inte stensäker på att det stämmer. De ser ju inte ut som ett V, i alla fall...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.